قفل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی چگونه بازگشایی شد؟/ وحشت کوتوله‌های نفتی از ترکیب «عظیمی‌فر-علیخانی»

«محمدصادق عظیمی‌فر» و «فرخ علیخانی» این روزها به آرایش مدیریتی ترسناکی برای کوتوله‌های نفتی تبدیل شده‌اند به طوری‌که دو مدیرکل کوتوله وارداتی به وزارت نفت را بر آن داشته تا با پرونده‌سازی، انتشار مکاتبات محرمانه در شبکه اجتماعی و حتی استخدام رسانه‌های اجتماعی به هر روش ممکن زمینه برکناری قریب الوقوع این دو مدیر منصوبه وزیر نفت در «پتروپارس» را فراهم کنند.

دست بر قضا «جواد اوجی» وزیر نفت چه بخواهد و چه نخواهد این بار در ماجرای فشار رسانه‌ای برای برکناری مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره «پتروپارس» چاقو دسته خود را بریده است و دو مدیرکل وارداتی و البته کوتوله این روزها هرچه در آستین دارند رو می‌کنند تا این آرایش طلایی مدیریتی «پتروپارس» را کنار بگذارند.

«جواد اوجی» پارسال با صدور احکامی «محمدصادق عظیمی‌فر» و «فرخ علیخانی» را به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه «پتروپارس» منصوب کرد و درحالی که کمتر از یکسال از این انتصاب طلایی می‌گذرد، دستاوردهایی در صنعت نفت رقم خورده که نمونه کوچک آن تسریع در بهره برداری زودهنگام از فاز ۱۱ پارس جنوبی بود.

نگاهی کوتاه و گذار به شتاب طرح‌های گازی «پتروپارس» نشان می‌دهد که پس از راه‌اندازی اولین سکو و چاه‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی، حفاری هشت چاه میدان گازی «بلال» به‌عنوان نیمه گمشده پارس جنوبی هم در یکسال گذشته کلید خورده و همزمان قرارداد ساخت سکو و پایه سکوی این میدان گازی هم در خلیج فارس با هدف افزایش روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز امضا و اجرایی شده است.

در میدان «فرزاد ب» هم تفاهم نامه ساخت پایه سکو نهایی شده و حفاری چاه‌های گاز ترش این میدان مشترک با عربستان هم در دستور کار قرار گرفته اما این همه ماجرا نیست و اگر این روزها مدیرعامل شرکت ملی نفت از افزایش تولید نفت ایران به ۳.۲ میلیون بشکه در روز خبر می‌دهد ردپای «پتروپارس» با حفاری ۱۷ چاه جدید و افزایش بیش از ۲۰ هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک «آزادگان» در این افزایش تولید قابل مشاهده است.

شتاب در بهره‌برداری مجتمع فرآورش مرکزی «آزادگان جنوبی» با هدف بازگشایی موانع افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت و حفاری چاه‌های جدید برای افزایش ۲۵ هزار بشکه‌ای نفت در این میدان مشترک نفتی با عراق از دیگر اقداماتی بوده که از سوی «پتروپارس» در یکسال گذشته تاکنون شتاب گرفته است.

در حوزه پتروشیمی‌سازی هم که «پتروپارس» تا پیش از حضور ترکیب طلایی «عظیمی فر-علیخانی» با خطر خلع ید از ساخت این پلی‌اتلین سنگین از سوی هلدینگ خلیج فارس دست و پنجه نرم می‌کرد امروز با شتاب در پیشرفت ساخت و آغاز نصب تجهیزات سنگین رضایت کارفرما را جلب کرده است. همزمان پتروپارس با رهبری این آرایش مدیریتی موفق به امضای قرارداد توسعه پایانه نفتی «خوزه» ونزوئلا شده که دست بالا برای دیپلماسی انرژی وزارت «اوجی» را به ارمغان آورده است.

نگاهی کوتاه، مستند و گذار درباره تحولاتی که این روزها در گروه «پتروپارس» با انتصابات طلایی «جواد اوجی» از یک سو و مرور این واقعیت که اگر پتروپارس در پارس جنوبی، بلال و فرزاد ب حرف برای گفتن دارد اما در همین صنعت نفت هنوز امضای قرارداد توسعه آزادگان توسط کنسرسیوم بانک‌ها یا قرارداد فشارافزایی گاز پارس جنوبی با کلی اما و اگر روبروست نشان می‌دهد که فشارها روز به روز برای متلاشی کردن آرایش طلایی مدیریتی «اوجی» در پتروپارس بیشتر می‌شود.

در این جنگ رسانه‌ای که دست بر قضا با هدایت و راهبری دو مدیرکل وارداتی، کوتوله و تحمیلی به وزارت نفت آغاز شده است، بازنده اول و آخر صنعت نفت بوده و یک جا هم که «جواد اوجی» دست به انتصابات طلایی و قابل دفاع زده حالا حلقه اول مدیران (کوتوله‌های نفتی) او را با رسانه‌ای کردن مکاتبات در شبکه‌های اجتماعی تحت فشارش می‌گذارند تا با خیالی راحت به ماه عسل بادآورده خود در وزارت نفت ادامه دهند. شک نکنید پس از «عظیمی فر» و «فرخ علیخانی»، قرعه به نام «شجاع الدین بازرگانی» خواهد افتاد تا وزارت «اوجی» را پس از پارس جنوبی و آزادگان در بهارستان هم زمین گیر کنند…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا