حرف حساب شهروندان دارای معلولیت چیست و چرا تجمع می‌کنند؟

شهرام مبصر

مروری بر قانون حمایت از حقوق معلولان، عدم اجرای آن و خواسته‌های به حق افراد دارای معلولیت

۲۰ سال پیش با پیگیری فعالان اجتماعی حوزه معلولیت، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در تاریخ ۱۳۸۳/۲/۱۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ابتدا این قانون شانزده ماده و بیست و چهار تبصره داشت که با ایرادات قانونی و اجرایی همراه بود.

فعالان اجتماعی حوزه معلولیت بسیار تلاش کردند تا این قانون بازنگری و اصلاح گردد و در ردیف بودجه سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد. بعد از کش و قوس‌های فراوان اصلاحیه قانون “حمایت از حقوق معلولان”، مشتمل بر سی و چهار ماده و بیست و نه تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و طی نامه شماره ۱۱۰۶۱ مورخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۸ از سوی رییس جمهور وقت ابلاغ گردید.

با گذشت ۲۰ سال از تصویب این قانون و با وجود بهره‌برداری‌ها و پزهای جناح‌های مختلف سیاسی، متاسفانه این قانون هنوز اجرا نشده است و سوال ما این است که چرا قانونی را که در مجلس تصویب شده است و برای تک تک ماده‌های آن آیین نامه های اجرایی صادر و ابلاغ شده است را اجرا نمی‌کنید.

واقعیت این است که کشور ما در تحریم به سر میبرد و با وجود تورم اقتصادی، بیکاری و مشکلات معیشتی ناشی از آن، بسیاری از افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان در فقر بسر می برند. به طوریکه در تامین هزینه‌های توانبخشی و خرید وسایل کمک توانبخشی (ویلچر و عصا) و حتی مایحتاج اولیه یک زندگی ساده و معمولی مانده‌اند و دیگر راهی برایشان نمانده است به جز اینکه در اعتراض به ناکارآمدی و بی‌درایتی‌های برخی از مدیران و مسئولان مربوطه با وجود مشکلات جسمانی و موانع ناشی از عدم مناسب سازی شهری بارها در سرما و گرما در مقابل سازمان‌های متولی تجمع کنند تا شاید صدای‌شان شنیده شود و فریادرسی به فریادشان برسد. فریاد به حقی که از سر استیصال برآمده است.

می‌گویند: طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، حقمان را می خواهیم و نه بیشتر، آنهم با عزت و نه با منت!

بشنویم‌شان و صدای‌شان باشیم…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا