دوغ اصفهانی و دوشاب خراسانی سر سفره وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

حمیدرضا حسینی

۱-چند روز پیش، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی اعلام کرد که ساعت کاری موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی این استان، افزایش یافته است و این مجموعه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان هستند. این در حالی است که تقریبا در سراسر کشور، زمان فعالیت موزه‌ها و بناهای تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی از ساعت ۹ تا ۱۷ است. مقام یاد شده علت این تصمیم را درخواست و استقبال مردم ذکر کرده و گفته است: با توجه به افزایش ساعت فعالیت موزه‌ها، در صدد برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی از جمله برپایی شب شعر، جشنواره‌ها و کنسرت‌های موسیقی محلی هستیم.

۲-اخیرا که با گروهی از دوستان به اصفهان رفته بودیم، وقتی ساعت ۱۵:۳۰ خواستیم وارد کاخ عالی‌قاپو شویم، با در بسته مواجه شدیم. متصدی باجه بلیت‌فروشی اعلام کرد که چون موزه‌ها و بناهای تاریخی اصفهان (وابسته به وزارت میراث فرهنگی) ساعت ۱۶ تعطیل می‌شوند، از نیم ساعت قبل‌تر، فروش بلیت را متوقف می‌کنیم. پرسیدیم: چرا در کل کشور ساعت فعالیت اماکن میراث فرهنگی حداقل تا ساعت ۱۷ است و در اصفهان ساعت ۱۶؟ گفتند: سه چهار هفته‌ای است که اداره کل استان چنین تصمیمی را گرفته است. پرسیدیم: چرا اعلام عمومی نشده است؟ گفتند: نمی‌دانیم!

البته چون گروه پرتعدادی بودیم، با اصرار زیاد بلیت گرفتیم و وارد شدیم اما از ساعت ۱۵:۴۵ مدام در بلندگوهای کاخ با صدایی نا‌هنجار اعلام می‌شد که هرچه زودتر باید کاخ را ترک کنید. من این اعلام از طریق بلندگو را تا به حال در هیچ موزه و بنای تاریخی، حتی در مجموعه‌های بزرگی مثل کاخ گلستان، سعدآباد و نیاوران که تخلیه‌شان کار دشواری است، نشنیده بودم. قبلا در نوشته‌ای دیگر، کم‌کاری موزه‌ها و بناهای تاریخی اصفهان و بسته شدن برخی از آن‌ها حتی در ساعت ۱۳:۳۰ و رفتار نامناسب کارکنان‌شان را توضیح داده‌ام .

۳-گویا مدتی پیش، وزیر میراث فرهنگی با اطلاع از کم‌کاری موزه‌ها و بناهای تاریخی اصفهان، در این‌باره به مدیران استان تذکر داده است. آن‌ها هم برای آن‌که خود را تابع وزیر نشان دهند، مدتی ساعت کاری مجموعه‌ها را تا ساعت ۱۷ افزایش داده‌اند و بعد بی‌سر و صدا به همان ساعت ۱۶ برگردانده‌اند. متأسفانه نبود یا ضعف نظارت بر عملکرد اداره‌های استانی وزارت میراث فرهنگی و دیگر دوایر این وزارتخانه، موجب حاکمیت ملوک‌الطوایفی بر این وزارتخانه شده است .

به بیان دیگر، این وضعیت نه – فقط به فعالیت‌های گردشگری – خصوصا فعالیت تورها و آژانس‌ها – آسیب جدی می‌زند، بلکه در خود وزارتخانه نیز احساس تبعیض را میان مدیران و کارکنان قوت می‌بخشد. این ساز مخالف اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، خصوصا از آن‌رو حایز اهمیت است که در نظر آوریم اداره کل مزبور، در سال‌های اخیر نه فقط اعتبار مدیریت میراث فرهنگی کشور را به چالش کشیده بلکه هزینه‌های قابل توجهی را روی دست کلیت نظام سیاسی گذاشته است. خراب‌کاری در مرمت گنبد مسجد جامع عباسی و گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و اخیرا نیز بلوای مرمت پل شهرستان (که مورد اخیر با یک اطلاع‌رسانی قبلی قابل پیشگیری بود)، نمونه‌هایی از این هزینه‌تراشی‌هاست.

این‌که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، وضعیت دستشویی مساجد تاجیکستان را شخصا و به دقت بررسی کند و به عموم ملت گزارش دهد، اما در نهاد تحت امر خود، چنین روندهای خطرناکی را نبیند یا ببیند و فرقی بین دوغ و دوشاب نگذارد، مطمئنا پیام خوبی برای اجزای وزارتخانه ندارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا