استاندار هرمزگان را برکنار کنید

نمایندگان در مقابل دهن‌کجی استاندار به شعار حضرت آقا سکوت نکنند.

وضعیت نابسامان اقتصادی خصوصاً در هرمزگان زندگی مردم را با مشقت و چالش جدی مواجه کرده است، افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی، فقر، طلاق، کودکان کار، خودفروشی، سرقت، تقلب و ده‌ها موارد آسیب در استان حاصل بی‌تدبیری و ناکارآمدی مقام عالی و مجموعه آن حوزه در امور اقتصادی است و مردم هرمزگان غیر از آمارهای دروغین چیزی بر سر سفره‌هایشان لمس نکرده‌اند.
قیمت‌های افسار گسیخته کالاهای اساسی و بی‌نظارتی، استان را دچار هرج و مرج کرده است، صبر مردم هرمزگان از این وضعیت به سرآمده و از نمایندگان خواهان درخواست برکناری استاندار را دارند زیرا وی حتی نتوانسته طبقات معاونین زیر پایش در کاخ سپید را ساماندهی و مدیریت کند چه برسد به مدیریت کلان استان!
علیرغم تأکید موکد مقام معظم رهبری، مردم هیچ نقشی در مشارکت اقتصادی ندارند و مصداق بارز این شکاف نمایندگان بخش خصوصی هستند که دولت بر خلاف منویات حضرت آقا ارتباط خود را با آنها کاملاً قطع کرده است!
جناب نمایندگان و منتخبین مجلس! ابقای این استاندار هر روز بر هرمزگان هزینه دارد این استان نابود شد و صدای شما چرا در لفافه است!
استاندار کارگاهی هرمزگان با خودمحوری حکومت می‌کند و اعتقادی به شعار حضرت آقا ندارد بخش خصوصی را نه تنها حذف کرده بلکه به مدیران نیز توصیه کرده که در صورت هرگونه ارتباط با مردم و بخش خصوصی آنان را برکنار خواهد کرد که شاهد قطع ارتباط کامل هستیم و حتی در تهران مستقر شده تا مانع حضور مدیران کشوری در برنامه‌های پیش روی اتاق بازرگانی شود.
در هیچ دوره ای اینگونه آشفتگی و به حاشیه راندن بخش خصوصی وجود نداشته است.
به عنوان نمونه از تصمیم‌گیری معیوب و خسارت بار حوزه اقتصادی استاندار که موجب می‌شود کشاورزان محصولات خود را کف جاده و خیابان بریزند توجه کنید به میزان تولید گوجه فرنگی در استان هرمزگان در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰۰ هزارتن (و یا به عبارتی ۶۰۰ میلیون کیلو بوده) این حجم از برداشت محصول تقریباً در یک بازه زمانی ۶ ماهه ( حدوداً از آذرماه تا اردیبهشت ماه ) انجام می‌شود ، تقریباً ماهی ۱۰۰ میلیون کیلو ( البته بدیهی ست که در برخی ماه‌ها بیشتر و در برخی ماه‌ها کمتر برداشت می‌شود و در اینجا میانگین ماهانه عنوان شده است ) نکته اینجاست همزمان با هرمزگان در استانهای سیستان و بلوچستان ، جنوب کرمان ، بوشهر ، خوزستان ، خوزستان و جنوب فارس هم کشت گوجه فرنگی انجام می شود .
توجه دارید گوجه فرنگی غذای اصلی نیست و به نوعی چاشنی محسوب می شود و این حجم از تولید در کشور با در نظر گرفتن تولید سایر استان‌ها در تابستان و پاییز مثل فارس ، اصفهان ، خراسان ، کرمانشاه و …. عمل یک اخطار بزرگ سیاست گذاری ست که خیلی سخت هست بپذیریم مسئولین در استان هرمزگان متوجه نیستند و کشت جایگزین هم معرفی نمی‌کنند به کشاورزان استان از طرفی میانگین‌ مصرف آب برای تولید یک کیلو گوجه فرنگی حدود ۱۸۰ کیلو هست ، البته گلخانه کمتر مصرف می‌شود.
تولید اروپا ۱۶،۵ میلیون تن هست که به خاطر مصرف بی رویه آب و نبودن غذای اصلی تصمیم گرفتند تولید گوجه‌فرنگی را کاهش دهند و به ۶،۵ میلیون تن برسانند، در نظر داشته باشید جمعیت قاره اروپا حدود ۸۰۰ میلیون‌نفر است
بعبارتی میانگین تولید اروپا به ازای هر نفر در حال حاضر حدود ۲۰ کیلو است که البته جالبه بدانید صادرات گوجه و رب هم دارند اما در هرمزگان به ازای هر نفر ایرانی حدود ۷ تا ۸ کیلو گوجه‌فرنگی تولید می کنیم.
۶۰۰،۰۰۰ × ۱۸۰ = ۱۰۸,۰۰۰,۰۰۰ مترمکعب مصرف آب، نزدیک به نصف ظرفیت سد میناب لذا ما باید به سمت کشت جایگزین بریم ، در واقع استاندار و سازمان جهاد کشاورزی باید محصول دیگری رو به کشاورز معرفی کنه که چند ویژگی داشته باشه :
*بهای تولید کمتری داشته باشد
*توجیه اقتصادی داشته باشد
*با شرایط اقلیمی استان هرمزگان سازگار باشد
*مصرف ، آب، کود ، سم و… کمتریداشته باشد
به عنوان مثلاً فندال( sweet potato ) یا سیب زمینی شیرین که در هرمزگان تولید می‌شود ، هم ارزش غذایی دارد ، هم معادل یک وعده غذا مثل شام است ، مصرف آب پایین‌تر، مصرف کود و سم کمتر ، نیاز به واردات بذر ندارد و در دنیا سالانه چند میلیارد دلار گردش مالی هم دارد.
شما اگر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کشت گوجه فرنگی رو با فندال جایگزین کنید ، هم تولید گوجه فرنگی به تعادل می رسه و هم منابع آب و خاک کشور صرف تولید یک وعده غذای مفید می‌شود و ……
متاسفانه در سایر موارد نیز وضعیت همین است و هیچ برنامه مدون و جامعی وجود ندارد و نمایندگان مجلس که رأی از مردم هرمزگان گرفتند نقش متملق و چاپلوس دولتمردان را اجرا می‌کنند نه نمایندگی مردم را باید نمایندگان یک بیانیه جهت برکناری استاندار خطاب به وزیرکشور و رییس جمهور امضاء و ارسال کنند و به اطلاع عموم برسانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا