حفاری عجیب بیخ گوش نقش رجب؟!

در فاصله حدود ۲۰ متری نقش برجسته‌های ساسانی «نقش رجب» مرودشت حفاری عمیق و وسیعی رخ داده به طوری‌که تلنباری از سنگ در آن محدوده قرار دارد؟!

فرد آگاهی در این رابطه می‌گویند احتمال حضور پیکور در محوطه نیز وجود داشته است اما با وجود آن که چند روزی از این حفاری‌ها می‌گذرد هنوز اداره میراث فرهنگی مرودشت یا مدیر پایگاه تخت‌جمشید یا یگان حفاظت اخباری در این زمینه منتشر نکرده‌اند؟!
 
طبق گفته این افراد خوشبختانه به نقش برجسته‌ها آسیبی وارد نشده است و حفاری از آنها فاصله داشته  اما قسمت عجیب ماجرا در صورت صحت این خبر آن است که این محوطه هم فنس‌کشی است هم دارای دوربین و اتاق نگهبانی. پس چگونه حفاران وارد محوطه فنس‌کشی شده‌اند و حجم بزرگی از حفاری را انجام داده‌اند اما هیچ‌کس متوجه نشده است؟!

برخی کارشناسان می‌گویند گاهی حفاران ماده‌ای را داخل سنگ‌ها ترزیق می‌کنند که در اثر تغییرات دمای هوا وانبساط و انقباض، سنگ‌ها بی‌صدا متلاشی شوند اما در این صورت صحت این موضوع باز هم حضور پیکور و این حجم حفاری قابل پذیرش نیست و این پرسش همچنان مطرح است که در آن زمان چه اتفاقی برای دوربین‌ها و نگهبانان افتاده است؟! 

آیا این حفاری بلند مدت بوده یا کوتاه مدت؟! در زمره حفاری‌های پرحاشیه است یا حفاری‌های غیر مجاز؟! با چه ادواتی بوده است؟! 

در خصوص رد یا تایید این موضوع هنوز خبری انتشار نیافته است.  

نقش رجب از آثار مهم دوره ساسانی یکی از قدیمی‌ترین آثار این دوره در سراسر ایران است که در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید، در سمت راست جاده روبه‌روی راهی که به نقش رستم  می‌رود و در داخل شکافی در کوه، در کنار جاده شاهی قرار دارد. ‌

حجاری‌های نقش رجب شامل چهار نقش برجسته تاجگذاری اردشیر بابکان، تصویر کرتیر، موبد بزرگ و مقتدر اوایل دوره ساسانی، نقش شاپور اول و تاجگذاری شاپور اول ساسانی است.

اردشیر بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی در سه نقطه مراسم تاجگذاری خود را به تصویر کشیده است که یکی در همین نقش رجب، دومی در نقش رستم و سومی در تنگاب فیروزآباد است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا