معاون «اوجی» کار نیمه تمام ۵ وزیر نفت را کامل کرد/ قفل ۱۵ ساله پتروشیمی ایران بالاخره باز شد!

محمدعلی زمان خانی: دوسال قبل در چنین روزهایی وقتی نام «مرتضی شاه میرزایی» به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران نقل شبکه های اجتماعی شد، همه این خبر را صرفا یک شوخی رسانه‌ای می دانستند و زمانی‌که «او» به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد، تقریبا تمامی اهالی خانواده صنعت نفت غافلگیر و شگفت‌زده شدند.

صادقانه تر اگر بخواهم بنویسم، به‌عنوان یک خبرنگارانی که سال‌ها با عزل و نصب های صنعت نفت ساختیم، اعتقاد داشتم انتصاب «مرتضی شاه میرزایی» به‌عنوان معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از ضعیف‌ترین انتصابات وزارت «اوجی» است اما «حاج مرتضی» برای اثبات خود به کمتر از دو سال زمان نیاز داشت.

امروز شرکت ملی صنایع پتروشیمی به رگولاتور غیر رسمی صنعت پتروشیمی تبدیل شده است، در ماجرای تعیین قیمت خوراک با نقش‌آفرینی «ان.پی.سی» دولت از مرزهای گاز هفت‌هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در موضوع تعیین قیمت یوتیلیتی هم، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با کنار گذاشتن شورای رقابت نبض بازی را در دست گرفته است. جابه جایی طرح‌هایی که سال ها به دلیل مشکلات کمبود تامین منابع آب روی زمین مانده بودند به‌عسلویه مثل الفین «فیروزآباد» یا پلی‌استارین «پترو رامشه» اصفهان به‌عسلویه بخشی دیگر از نقش آفرینی «ان.پی.سی» بود و حالا این شرکت با دست فرمان «مرتضی شاه میرزایی» موفق به بازگشایی یکی از کورترین گره‌های توسعه صنعت پتروشیمی شده است.

طرح «اتیلن‌اکساید ابن سینای همدان» که پس از ورود «هلدینگ پتروشیمی مارون»، مرداد امسال کلنگ ساخت آن زمین خورد یکی از پروژه‌هایی بود که تاکنون دوران وزارت پنج وزیر نفت از «علامحسین نوذری» تا «مسعود میرکاظمی» و «بیژن زنگنه» را به خود دیده بود اما با وجود سبد قابل قبول خوراک و محصول هیچگاه ساخت آن آغاز نشد.

با ورود و سرمایه‌گذاری پتروشیمی «مارون» بازهم امکان ساخت آن وجود نداشت زیرا به دلیل سهم حدود ۱۰ درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان خصوصی‌سازی عملا مجوزی برای پرداخت حق‌السهم «ان.پی.سی» صادر نمی‌کرد و این مخالفت به دلیل محرومیت و ممنوعیت دولت از سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعت پتروشیمی موجب شده بود سایر سهامداران هم نتوانند سرمایه‌گذاری کنند، بانک‌ها هم به دلیل عدم مشارکت «ان.پی.سی» به عنوان سهامدار، مجوز پرداخت منابع را صادر نمی‌کردند و همه این اما و اگرها منجر به توقف بیش از ۱۵ ساله ساخت «ابن سینا» شد.

این همه ماجرا نیست و با ورود شخص مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مذاکرات گسترده با خصوصی‌سازی، در نهایت این سازمان مجوز پرداخت حق‌السهم «ان.پی.سی» را برای آغاز ساخت «ابن‌سینا» صادر کرد تا پس از سال‌ها ساخت یکی از طرح های کلیدی زنجیره الفین آغاز شود.

«شاه میرزایی» را در طول دو سال گذشته کم نزدند و نکته جالب آنجاست که دشمنان «او» مدیران سابق وزارت نفت نبودند بلکه بخشی از مدیران فعلی این وزارت‌خانه هستند که حتی با برنامه‌ریزی برای حضورش در رسانه ملی و طرح سوال و جواب‌های حساب شده به دنبال تخریب گاه و بیگاه «او» بودند و هستند اما «حاج مرتضی» امروز در بین مدیران، سهامداران و سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی یک مدیرعامل معتبر است.

«شاه میرزایی» چه در سر دارد سوالی است که حتی بزرگان صنعت نفت هم پاسخ آن را نمی‌دانند اما همین قدر می گوئیم هر بار در وصف اقدامات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قلم می زنیم ترس به دل خیلی‌ها می‌افتد و هر طور شده سعی کردند تا این صدا و این قلم را خاموش کنند اما شک نکنید «انرژی نیوز» چه باشد و چه نباشد «حاج مرتضی» راهش را زودتر از بقیه پیدا می‌کند و بعید است با این دیپلماسی خاموش اما موثر فعلا شیخی حریف این شیخ پتروشیمی باشد…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا