مطالبه‌ای برای نجات تمدن هفت هزار ساله

گزارش‌میدانی: سعید فتوحی ،مریم اطیابی

در سالروز ثبت ملی تپه حصار اصحاب رسانه میراث فرهنگی خواستار نجات این تپه هفت‌هزارساله شدند.

گروهی از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی با راه‌اندازی یک پویش از متولیان و مسوولان درخواست کردند تا تپه حصار دامغان را از معضلات پیش روی آن نجات دهند.

این  درخواست در پی تعرضات مختلف به این محوطه باستانی هفت هزار ساله اعلام شده است.

تپه سیلک، ازبکی، هگمتانه و… همگی تپه‌های باستانی مشهور ایرانند. تپه‌هایی که به مرور زمان در اثر تخریب یک دوره تاریخی و شکل‌گیری دوره دیگر بر روی آن شکل گرفته اند و در این میان «تپه حصار» دامغان بی‌شک یکی از این تپه‌های مهم است.

اگر خواستید سراغ  این تپه هفت‌هزار ساله را بگیرید در کمال حیرت مردم شهر و اپلیکیشن‌‌های نشان‌دهنده راه، تنها ابزار شما هستند. در هیچ کجای شهر دامغان نشانی از تپه حصار بر روی تابلو نیست. تنها هنگام پیچیدن به سمت جاده یک تابلو کوچک زنگ‌زده می‌بینید که با خط خوشنویسی بر روی آن حک شده تپه حصار!

وقتی به تپه حصار می‌رسید هم تنها یک تابلو معرفی می‌بینید و دیگر هیچ.

اینجا ساختمانی خالی و متروکه وجود دارد اما نه خبری از کارشناسان یک پایگاه میراث فرهنگی مهم است، نه راهنمایی نه حصاری نه نگهبانی؛ هیچ !

اینجا قطعه‌ای از تاریخ را می‌بینید که مظلومیت خود را روزی هشتاد بار با عبور قطار از روی ریل‌ها فریاد می‌کشد. قطاری که یک خط آن در دوره پهلوی و خط دیگر  سال ۷۳  تکمیل شده است .خطوط راه‌آهنی که درست از وسط این تپه گذشته‌اند و حتی « اسماعیل یغمایی» باستان‌شناس شهیر ایران و خوابیدنش بر روی خطوط هم کاری از پیش نمی‌برد جز بازنشسته  کردن زود هنگام او!

آن هنگام که نوک تپه نشسته‌اید و با تاریخ خوش و بش می‌کنید، گله بزرگی از گوسفندان با صدای زنگوله‌هایشان آرام و پر قدرت عبور می‌کنند تا بدانید بهای داشتن یک تپه هفت هزارساله فقط عبور خط راه‌اهن نیست و سهم الارث دیگرانی چون گوسفندان هم هست. گوسفندانی که با گذر از روی خط‌آهن به مسیر خود ادامه می‌دهند.

هنوز مبهوت دیدن این موجودات هستید که موتورسوارانی با سرعت از روی تپه‌ها بالا و پایین می‌روند تا اثبات کنند قطعا این تپه به جای نگهبان و‌گردشگر و باستان‌شناس و مرمتگر نیازمند پیست موتورسواری است!

لازم نیست کمی دورتر را نگاه  کنید، خودتان حدس بزنید نوبتی هم باشد نوبت زمین‌های کشاورزی است که در حریم این تپه جلوه‌گری می‌کند.

زیر پاهایتان هم خرده‌های سفال تلخند می‌زند. وجود یک موزه آرزوی دیرین و دست نیافتنی است. اسکلت زن در حال زایمان تپه حصار در  موزه سمنان است و سفال‌ها و اشیا بدست آمده و گل‌نوشته‌هایش در موزه ملی!

قدمت تمدن پیش از تاریخ این تپه از هزاره‌ی چهارم تا هزاره‌ی اول پیش از میلاد می‌رسد. در تپه‌حصار سه طبقه‌ی متمایز مربوط به دوران پیش از تاریخ کشف شده که هر کدام از این سه طبقه هم به تقسیمات کوچک‌تری طبقه‌بندی شده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا