بازی با عرصه و حریم پاسارگاد؛ تیری که به سنگ خورد!

شنیده‌ها حاکی از آن است در‌حالی کمیته حرائم هفته گذشته با موضوع پاسارگاد در وزارتخانه تشکیل جلسه داد که خوشبختانه اعضای این کمیته با پیشنهادات استان فارس در بحث دستکاری عرصه مخالفت جدی کردند و حتی خواستار گسترده‌تر شدن حریم شدند.

مریم اطیابی: این کار هر چند با اعتراض تیم اعزامی از فارس  به وزارتخانه روبه‌رو شده اما کمیته حرائم استدلال آنها را نپذیرفت.

در‌کمال حیرت کسانی که از فارس راهی تهران شده بودند خواهان کوچکتر کردن عرصه بودند!

از سویی کمیته حرائم اعلام کرده که طی هفته‌های آتی به صورت میدانی از پاسارگاد بازدید  میدانی خواهد داشت.

دفاع تمام قد کمیته حرائم از عرصه و‌حریم پاسارگاد

بیشتر افرادی که خواهان دستکاری عرصه پاسارگاد هستند موضوع روستای « مادر سلیمان» در‌ نزدیکی مقبره کوروش را مطرح می‌کنند که چرا برای ساخت دو طبقه محدودیت ایجاد می‌شود.

از سویی کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند ساخت بیش از یک طبقه روی خاک بکر خلاف قانون است. آنها می‌گویند برای ایجاد فونداسیون باید چند متر را کند که عملا در محدوده حریم پاسارگاد میسر نیست. از سویی صدور مجوز برای ساخت چند طبقه روی خاک بکر بدون فونداسیون جان هموطنان را در وهله اول و جان آثار در وهله دوم را به خطر می‌اندازد.

مدیران میراثی راهی پاسارگاد می‌شوند

روستاهای اطراف تخت جمشید و پاسارگاد به دلیل ناکاربلدی مسئولان و توسعه ناپایدار عملا هیچ منفعتی از حضور دو سایت باستانی و پرآوازه ایران نمی‌برند. این در حالی است که اگر این روستاها در هر جای دیگر دنیا بودند عملا به مکانی برای حضور گردشگران تبدیل می‌شد.

انواع فستیوال‌های فرهنگی و هنری ، کارگاه‌های صنایع دستی،لباس‌فروشی‌های سنتی،  کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، هاستل، سوئیت،هتل و متل و اقامت‌گاه بومگردی وکنسرت‌ها در این محدوده‌ها مستقر  و اجرا می‌شد و جامعه بومی و محلی نه تنها از حضور این دو سایت و‌خیل گردشگران منتفع می‌شد بلکه خود به حامیان اصلی و جدی این محوطه‌ها تبدیل می‌شدند اتفاقی که تا کنون رخ نداده است.

یادآوری این نکته ضروری است ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ میراث‌باشی گزارشی منتشر کرد که از آن خبر می‌دادکه مدیر وقت پژوهشگاه میراث فرهنگی با وجود مخالفت تمام کارشناسان شورای پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی مجوز بازنگری برای عرصه و حریم پاسارگاد را برای یک باستان‌شناس صادر کرده است!

این اتفاق در حالی رخ داده بود که به گفته بسیاری از کارشناسان شادروانان دکترعلیرضا شاپور شهبازی، دکتر شهریار عدل، دکتر  دکتر باقر ایت‌الله زاده شیرازی و علی موسوی؛ بزرگانی بودند که نامشان تا ابد بر تارک عرصه و حریم پاسارگاد می‌درخشد و ضرورتی برای صدور چنین مجوز دوباره‌ای وجود نداشت.

آنها می‌گفتند چرا باید در عرصه و حریم تعیین شده اثری جهانی مجوز گمانه‌زنی صادر کرد؟ فایده این کار چیست؟

در آن زمان با توجه به حساسیت موضوع و عدم  نیاز به چنین اقدامی، میراث‌باشی با صاحبنظران بسیاری صحبت کرد و همگی قول دادند سر بزنگاه از عرصه و حریم دفاع کنند و دست مدعیان را کوتاه کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا