تبدیل باغ عمارت امین اسلامی به خیابان/عبور خودرو از عرصه اثر ملی

فاطیما کریمی

از باغ و عمارت امین اسلامی تنها یک عمارت و چند درخت باقی مانده است چون شهرداری نیشابور اجازه عبور خودروها را از عرصه این اثر ملی ثبت شده داده تا گره ترافیکی شهر حل شود.

باغ و عمارت امین اسلامی یکی از مهمترین آثار دوره پهلوی دوم در نیشابور است که به دلیل اهمیت آن در سال ۸۰ به عنوان اثر ملی ثبت شد. این عمارت منزل شخصی فردی به نام ابوالحسن امین اسلامی یکی از خوانین نیشابور در دوره پهلوی اول و دوم بوده است.

اطراف این عمارت باغ بزرگی است که به نام مالک این عمارت نامگذاری شده است و مردم هم آن را باغ امین اسلامی می‌نامند. مساحت این عمارت و باغ حدود ۳۱ هزار متر مربع است و در مرکز شهر واقع شده است. البته تا پیش از این، باغ و عمارت دارای دیوار بود که برداشته و تخریب شد.

تخریب این دیوار موجب شده تا تعرض‌هایی به آن شود. از جمله اینکه دیگر این باغ متعلق به عمارت نیست و رفته که این باغ به یک مسیر اصلی برای رفت و برگشت خودروها تبدیل شده است. یک سال پیش تغییراتی در محوطه این اثر ملی انجام شد که به موجب آن ترافیک شهر نیشابور حل شود به همین دلیل اجازه ورود خودرو را به محوطه و عرصه این اثر ملی دادند.

در این راستا تعدادی درخت و یک آب نما قطع شد و به جای آن، برای ایجاد تقاطع، چراغ راهنمایی زدند. تعرض به این باغ و عمارت ثبت ملی توسط احسان زهره‌وند، معاون کل میراث فرهنگی خراسان رضوی مورد نقد واقع شد چون او گفته بود که این اقدام بدون اطلاع میراث فرهنگی انجام شده است.

حالا بعد از مدتی نه تنها گره ترافیکی شهر باز نشده بلکه اتفاقات دیگری نیز در این باغ و عمارت رخ داده که خطر نابودی آن را در پی دارد.

بارها این اقدام شهرداری نیشابور زیر سوال رفته است از جمله اینکه تعدادی از مردم شهر در اعتراض به این اقدامات، تجمع اعتراضی داشتند. پس از آن شکایت‌ها و نامه‌های متعددی نوشته شد.

از جمله اینکه محسن شریفی سرپرست دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در نامه‌ای به شهرار نیشابور در سال گذشاته نوشت که در خصوص نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان درباره بازگشایی و ایجاد معبر در عرصه اثر ملی، ضروری است در راستای بررسی موضوع، هر گونه عملیات اجرایی و عمرانی متوقف شود و از ترد وسایل نقلیه نیز جلوگیری شود.

چون پیش از این نامه، میراث فرهنگی استان خواسته بود که از ورود خودروها و هر گونه عملیات عمرانی جلوگیری شود همچنین در این نامه اعلام شده بود که اقدام شهرداری غیر قانونی بوده است و خیابان در عرصه این اثر ملی قرار دارد ضمن اینکه تذکر جدی به شهرداری درباره خودداری از اقدامات مغایر با قانون و ضوابط نیز داده شده است اما شهرداری در ایام تعطیلات دست به تخریب و جمع آوری سنگ فرش محوطه باغ با استفاده از لودر و ماشین آلات سنگین کرده است.

حتی در مدتی این عملیات‌های عمرانی متوقف شد اما دوباره از سر گرفته می‌شود. این فعالیت‌ها درحالی انجام می‌شود که شکایت‌ها علیه شهرداری انجام شده و مردم شهر نیز مخالف چنین اقدامی هستند اما از هم این فعالیت‌ها ادامه دارد. اگر این روند پیش برود، عبور و مرور خودروها از کنار اثر ملی، عمارت امین اسلامی را دچار لرزش و مشکل می‌کند. هر چند که از باغ این عمارت جز یک بوستان چیز دیگری نمانده است و مشکل ترافیکی شهر هم حل نشد./مهر

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا