لزوم پیش‌بینی بودجه اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان

کمپین معلولان در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، پیش‌بینی اعتبار اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ خواستار شده است.

در این نامه که نسخه‌ای از آن به روزنامه «رسالت و خبرگزاری ایلنا» ارسال‌شده، آمده است:

همان‌گونه که مستحضرید قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفند سال ۹۶ تصویب و در اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط دولت وقت با هدف اجرا به دستگا‌ه‌های اجرایی ابلاغ گردید.

متاسفانه با گذشت بیش از پنج سال و نیم از ابلاغ این قانون، بسیاری از مفاد آن اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده‌اند.

یکی از مهمترین مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان، ماده ۲۷ این قانون است که قانون‌گذار دولت را ملکف کرده به معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد، کمک هزینه معیشتی به میزان حداقل دستمزد پرداخت نماید اما متاسفانه هم‌اکنون سازمان بهزیستی از بابت این ماده، تنها ۲۷۳ هزار تومان به مشمولان پرداخت می‌کند که این مبلغ توهین و تحقیر معلولان و نقض کرامت انسانی آنان به‌شمار می‌رود. مضافا آن‌که پرداخت تنها ۵ درصد از کمک‌ هزینه معیشت به معنای اجرای قانون قلمداد نمی‌شود.

اخیرا و در همین راستا، جناب آقای دکتر مخبر معاون اول محترم رئیس‌جمهور در چهارمین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، دستوری مبنی بر «تعیین چگونگی اجرای ماده ۲۷ در ظرف یک هفته» را صادر کرده است.

با توجه به این که نزدیک به شش سال از تصویب قانون مذکور می‌گذرد و در وضعیت اقتصادی فعلی کشور، افراد دارای معلولیت در بغرنج‌ترین وضعیت معیشتی به‌سر می‌برند، از حضرت‌عالی درخواست می‌شود نسبت به اجرای کامل و درست ماده ۲۷، مطابق نص صریح قانون دستور مقتضی صادر فرمائید.

در پایان خاطرنشان می‌سازد، چنانجه اعتبار کامل اجرای ماده ۲۷ در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پبش‌بینی نگردد و یا بودجه پیش‌بینی‌شده به میزان حداقل دستمزد سال آینده به تعداد کل مشمولان نباشد، حق هرگونه اعتراض مدنی در چارچوب قوانین و مقررات کشور را برای خود محفوظ می‌دانیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا