زمزمه‌ها برای واگذاری خانه پدری میراث فرهنگی اصفهان قوت گرفته است

خانه قزوینی ها در «محله شهشهان» و قلبِ بافتِ تاریخی اصفهان قرار دارد که توسط بنیان گذار مرمت علمی کشور زنده یاد باقر آیت الله زاده شیرازی به عنوان اولین مکان شکل‌گیری نهادِ میراث فرهنگیِ اصفهان انتخاب شد و از این رو این مکان تاریخی بخش مهمی از شناسنانه شکل گیری اداره کل میراث فرهنگی استان است.

بسیاری از بخش های اداره میراث فرهنگی اصفهان از سال‌های پایانی دهه ۸۰ به مکان های دیگر منتقل شد و در سال ۱۴۰۰ هم بخش هایی از این خانه به «مرکز نوآوری و خلاقیت صنایع دستی» وابسته به «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» واگذار شد اما همواره برخی از کارشناسانِ میراث فرهنگی اصفهان بر این باور بوده اند که این خانه باید به عنوان خانه پدری یا اولین سنگر میراث فرهنگی اصفهان به جایگاه اولیه خود بازگردد.

حالا اما زمزمه ها حکایت از تخلیه خانه قزوینی ها و رایزنی برای واگذاری به بخش های فرهنگی دارد.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اما به ایرنا گفته است:
«خانه قزوینی ها»، خانه پدری میراث فرهنگی اصفهان است اما برای حفاظت از این مکان تاریخی در حالِ بررسی هستیم تا در صورتِ تمایلِ مجموعه هایی چون استانداری یا نهادهای فرهنگی در بهره برداری از این اثر به ما کمک کنند. 

به گفته وی در چند وقت اخیر مهران زینلیان، معاونت عمرانی استانداری اصفهان از این خانه بازدید کرده است تا اگر کاربری فرهنگی یا حوزه ای متناسب با این مکان داشته‌ باشند، در بخش هایی از خانه قزوینی مستقر شود و این خانه از دست نرود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا بخش هایی ازمعاونت کل میراث فرهنگی اصفهان در این مکان مستقر نمی شود، گفته است:

دسترسی و فضای اداری خانه قزوینی ها در خیابان ابن سینا به گونه‌ای است که امکان استقرار بخش‌های بیشتری از اداره کل یا معاونت میراث فرهنگی را در این مکان فراهم نمی کند.

مرتضی فرشته نژاد از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی اصفهان و از منتقدان واگذاری خانه قزوینی‌ها پیشتر به ایرنا گفته بود:

عمارت هنر و پیشه هم تاریخی است اما در بافت تاریخی نیست! بروند در خانه قزوینی‌ها؛ خانه قزوینی‌ها از جنس و هویت میراث فرهنگی است؛احترام امام زاده را متولی باید نگه دارد! این اقدام روی کسی که در بافت تاریخی مالکیت دارد و کسانی که می‌خواهند اثر تاریخی را خراب کنند، اثر می‌گذارد.

عبدالله جبل‌عاملی از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی اصفهان نیز گفت:

خانه قزوینی‌ها، خانه میراث فرهنگی اصفهان است و مدیریت میراث فرهنگی باید بخشی از فعالیت‌های نظارت بر بناهای تاریخی را در این خانه انجام بدهد؛ به این دلیل که اگر فلان آقای بازاری می‌آید و تقاضای تخریب خانه ای را دارد، وقتی وارد خانه قزوینی‌ها می‌شود، همانجا زنگ هشدار به  صدا دربیاد که اینجا میراث فرهنگی است و  وزارتخانه‌ در استان،  چنین مرکزی را برای مدیریت میراث فرهنگی انتخاب کرده و خلاصه همان موقع، سرش را زیر بیاندازد و برگردد.

علیرضا خواجویی، پیشکسوت میراث‌فرهنگی اصفهان اما گفت:

بانیان میراث فرهنگی اصفهان، علاوه بر حفاظت و مرمت آثار تاریخی به درستی و با  هدف معرفی ارزش‌های خانه‌های تاریخی، برای اولین بار در شهر اصفهان، مکان یک اداره دولتی را بعد از مرمت و آماده سازی در دل بافت تاریخی، در خانه قزوینی‌ها قرار دادند که در سنخیت کامل با وظایف میراث به شمار می‌آمد. 

خبر قوت گرفتن واگذاری خانه پدری میراث‌فرهنگی برای منِ خبرنگارِ میراث‌فرهنگی بسیار تلخ بود چه رسد به جناب فرشته‌نژاد ، جناب جبل عاملی، جناب منتظر یا جناب خواجویی که در این خانه کار و نفس‌های میراث فرهنگی را در پروژه‌های متعدد در این مکان به شکل‌های گوناگون احیا کردند! راستی اگر مرحوم‌ شیرازی زنده بود، چه می‌گفت و چه می‌کرد؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا