ضربه کاری بهزیستی به اشتغال معلولان هرمزگانی

قادری رئیس بهزیستی در اقدامی عجیب و محیرالعقول تصمیم گرفته مجتمع مهارت‌آموزی و اشتغالزایی شهید عیسی کریمی را به مجتمع تفریحی و رفاهی کارمندان بهزیستی تبدیل کند!

و اما شرح ماجرا؛ مجتمع شهید عیسی کریمی یکی از املاک بهزیستی استان هرمزگان است که حدود ده سال به صورت متروکه و مخروبه بلا استفاده مانده بود.

این مجتمع با نظر مثبت رئیس وقت سازمان بهزیستی کشور طی تشریفات قانونی ( کمیسیون ماده ۲۸ ) با هدف تاسیس مرکز حرفه‌آموزی و کارآفرینی به همراه خدمات مددکاری و فعالیت‌های دیگر در راستای اشتغال معلولین در سال ۱۳۹۵ به جامعه معلولین استان هرمزگان واگذار گردید و جامعه معلولین استان هرمزگان نیز طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ اقدام به بازسازی، مرمت و نوسازی مجتمع شهید عیسی کریمی نمود.

اصلاح زیر بنایی و اساسی شبکه برق، شبکه آب، اتصال به فاضلاب شهری، بازسازی و مرمت کارگاه‌های آموزشی و تولیدی، ساخت یک پلاتوی مجهز برای هنر درمانی، بازسازی کلاس‌های آموزشی، تجهیز کلیه کارگاه‌های تولیدی و کلاس‌های آموزشی و… از جمله اقدامات جامعه معلولین استان هرمزگان در مجتمع شهید عیسی کریمی می‌باشد که بارها نیز مورد تقدیر مسئولان استان هرمزگان قرار گرفته است.

همچنین یک معارض حقیقی با استفاده از غفلت بهزیستی هرمزگان برای این مجتمع سند تک برگ دریافت نموده بود و ادعای تملک آن را داشت که با تلاش و پیگیری مشترک مدیریت اسبق سازمان بهزیستی و جامعه معلولین استان هرمزگان از طریق مراجع قضایی و دادستان، سند پیشین باطل و سند جدید صادر گردید.

شوربختانه آغاز به کار کارگاه‌های تولیدی با شیوع ویروس کرونا همزمان گردید و قریب دو سال بدین منوال گذشت.

پس از رفع کرونا، اخیرا مدیریت جدید بهزیستی استان هرمزگان ادعا نموده که سازمان بهزیستی کشور در نظر دارد مجموعه‌ای رفاهی و تفریحی در مجتمع شهید عیسی کریمی احداث نماید و بر این خواسته پافشاری دارد که این موضوع علاوه بر مخالفت شدید جامعه معلولین هرمزگان با مخالفت شدید نمایندگان مجلس و استاندار نیز روبرو گردید.

مجتمع شهید عیسی کریمی با هدف آموزش رایگان و اشتغال معلولان بنا شده است و توان بالای مهارت‌آموزی، اشتغال و کارآفرینی برای معلولان دارد و در صورتی‌که از تمام ظرفیت و امکانات در مجتمع شهید عیسی کریمی استفاده و فرصت سرمایه‌گذاری برای علاقمندان فراهم شود پتانسیل اشتغالزایی بسیار مناسبی دارد و تغییر کاربری آن از اشتغالزایی به تفریحی در این زمان که معلولان بیش از هر چیزی به توانمندسازی و اشتغال نیاز دارند هیچ توجیهی ندارد.

در پایان ذکر چند مورد ضروری به نظر می‌رسد؛

۱ – هر گونه تغییر کاربری مجتمع شهید عیسی کریمی علاوه بر بیکاری جمعی از معلولان شاغل در مجتمع، تبعات اجتماعی در بر خواهد داشت.

۲ – هر گونه تغییر در اداره و مدیریت مجتمع شهید عیسی کریمی باعث واکنش تند تشکل‌های غیردولتی و استانداری استان هرمزگان به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

۳ – اخلال در روند کار مجتمع شهید عیسی کریمی باعث تعطیلی مجدد کارگاه‌های آموزشی و تولیدی خواهد شد و قطعا معلولان مهارت‌دیده و آماده به کار سکوت نخواهند کرد.

۴ – توصیه می‌شود با توجه به هزینه‌های گسترده در مجتمع شهید عیسی کریمی در نوسازی و بهسازی از روند فعلی حمایت گردد تا طرح اشتغال معلولان در مجتمع شهید عیسی کریمی به ثمر برسد.

۵ – حمایت جدی از مراکز حرفه‌آموزی و کارآفرینی معلولان زیر نظر تشکل‌های فعال غیردولتی می‌تواند جهت اشتغال معلولین موثر و مفید باشد.

مستنداتی از وضعیت مجتمع کریمی قبل از تحویل به جامعه معلولین هرمزگان، روند آماده‌سازی و وضعیت فعلی این مجتمع را در تصاویر زیر ببینید


منبع: کمپین معلولین
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا