ضعف بهزیستی هرمزگان از زمان معاونت تا مدیریت خانم جهانشاهی در خصوص کمپ‌های ماده ۱۶ به روایت گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر

رهاشدگی معتادان متجاهر در شهرهای مختلف استان هرمزگان یکی از دستاوردهای دستگاه‌های مسئول مثل بهزیستی است که سبب بروز آسیب‌های متعددی به سطح فضای شهری شده است، مثل: آلودگی محیط؛ معتادین مواد مخدر خود را در فضای شهری مانند پارک‌ها، خیابان‌ها و محل‌های عمومی دور می‌اندازند که این باعث آلودگی و زیان به محیط زیست می‌شود و سبب کاهش زیبایی و تمیزی شهری نیز هست. رفتار نامناسب؛ معتادان ممکن است رفتارهای نامناسب و ناپسندی را در فضای عمومی انجام دهند. این شامل فروش مواد مخدر، رفتارهای خشن و خطرناک، ناامیدی و بی‌تفاوتی نسبت به محیط و دیگر افراد می‌شود. خطرات امنیتی؛ معتادان معمولاً در جستجوی مواد مخدر هستند و برای تأمین هزینه‌های خود به فعالیت‌های غیرقانونی تمایل دارند. این باعث افزایش خطرات امنیتی و افزایش جرم‌وجنایت در جامعه می‌شود. ناامنی عمومی؛ وجود افراد معتاد در فضای شهری به افراد جامعه حس ترس و نگرانی می‌دهد که همین امر سبب کاهش احساس امنیت و کیفیت زندگی در شهر می‌گردد. رفتارهای خطرناک؛ معتادان ممکن است تحت تأثیر مواد مخدر بارها رفتارهای خطرناکی انجام دهند. اثرات بهداشتی؛ مصرف مواد مخدر باعث بی‌توجهی به بهداشت شخصی و بهداشت عمومی و نشر بیماری‌های مانند آلودگی هپاتیت، اچ‌آی‌وی (ایدز) و سایر بیماری‌های مشترک می‌گردد.

برای درک سطح کم‌کاری بهزیستی هرمزگان در خصوص معتادین گزارش زیر که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه شده است را مطالعه کنید و امیدواریم نمایندگانی که با شعار شفافیت و بیداری هر دوره از مردم هرمزگان رأی می‌گیرند و به مجلس می‌روند با مطالعه این گزارش از خواب غفلت بیدار شوند و در حمایت‌های نابه‌جایی خود از برخی از مدیران به امید کمک در رأی آوری به قیمت افزایش آسیب‌های غیرقابل جبران اجتماعی دست بردارند.

گزارش اهم مباحث طرح شده در جلسه تیم نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر
۱- ضعف مدیریت بهزیستی و انجام تخلف در زمینه مجوز مرکز و پذیرش بیمار بیش از ظرفیت اسمی ۲۳۰ نفر بهزیستی ملزم به پذیرش بیمار پس از تحویل ساختمان جدید بر اساس طرح تدوینی دادستان محترم عمومی و انقلاب استان تا تاریخ ۱۴۰۰/۲/۲۵ و برخورد قانونی در صورت عدم اجرا و فشار کلیه مقامات استانی برای تحقق امر مذکور گردیده است که بلافاصله مکاتبات لازم در این خصوص با بهزیستی کشور به شماره ۸۳۱۷ مورخ ۱۴۰۰/۲/۷ صورت پذیرفت و جوابیه آن مبنی بر طی نمودن روند درخواست افزایش و یا صدور مجوز طی نامه شماره ۱۴۶۵۰ مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۱ دریافت که نتیجه استعلام طی نامه شماره ۸۳۷۸ مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۲ به دبیرخانه شورای هماهنگی اعلام گردید. متأسفانه علیرغم طرح در تمامی جلسات کمیته هماهنگی ماده ۱۶ و جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از سال ۱۴۰۰ تا کنون اقدام خاصی صورت نپذیرفته و در بازدید اخیر تیم نظارت مبارزه عدم دریافت مجوز را ناشی از ضعف مدیریت و تخلف بهزیستی قلمداد گردیده است که با وجود مستندات شرح ذیل تحقق امر ذکور ناشی از سوء مدیرت و تخلف بهزیستی نمی باشد.
ضمناً تعدادی از مکاتبات در ۲ سال اخیر علاوه بر موارد پیشگفت در این خصوص به شرح ذیل می باش:

– مکاتبه با دبیرخانه شورا جهت تعیین تکلیف ظرفیت مرکز طی نامه شماره ۹۳۹۹ مورخ ۱۴۰۰/۴/۶

– اعلام چالشهای طرح صیانت و مشکل مجوز مرکز به معاون سیاسی و امنیتی ستانداری طی نامه شماره ۱۴۰۲۱ مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۰

– درخواست جلسه در خصوص مشکل مجوز مرکز ماده ۱۶ طی نامه شماره ۱۰۵۷۷ مورخ ۱۴۰۰/۶/۷ از رئیس کل محترم دادگستری استان

– اعلام دادستانی جهت پذیرش فوری بیماران و تجهیز مرکز جدید طی نامه شماره ۱۵۶۵ مورخ ۱۴۰۰/۷/۲

-مکاتبه با دبیرخانه شورای هماهنگی استان جهت افزایش ظرفیت طی نامه شماره ۱۱۴۸۸ مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۰

-اعلام نیازسنجی طی نامه شماره ۱۶۳۳۶ به دبیرخانه شورا مورخ ۱۴۰۱/۱/۲۳

– اعلام چالشهای مرکز خصوصاً نامشخص بودن وضعیت مجوز ، متولی و ظرفیت اسمی طی نامه شماره ۱۷۴۵۸ مورخ ۱۴۰۱/۳/۲

– اعلام تعیین تکلیف وضعیت مجورز مرکز طی نامه شماره ۱۸۷۷۹ مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۴

– اعلام مشکلات مرکز به معاون سیاسی امنیتی استانداری و اشاره به وضعیت مدیریت و مجوز مرکز طی نامه شماره ۱۹۸۶۴ مورخ ۱۴۰۱/۵/۲۵

-اعلام مشکلات مرکز به مدیر کل امور اجتماعی استانداری و اشاره به وضعیت مدیریت و مجوز مرکز طی نامه شماره ۲۲۰۳۲ مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۴

۲– عدم ترخیص بیماران بالای ۶ ماه و عنوان نمودن دستور مدیریت بهزیستی بعنوان علت امر مذکور :
بر اساس ماده ۷ دستورالعمل طرح اجرایی ساماندهی و صیانت از معتادان متجاهر ابلاغی دی ماه ۱۴۰۰ مدت زمان نگهداری بر اساس دستور قضایی مجموعاً یکسال اعلام گردیده است که بر اساس جلسه مورخ ۱۴۰۱/۳/۲۲ در دفتر دادستانی محترم عمومی و انقلاب بندر عباس مقرر شد در صورت ترخیص افراد غیر بومی، نسبت به اعزام آنان به محل سکونت‌شان با همکاری شهرداری و راهداری اقدام گردد که مشخصات کلیه افراد طی نامه شماره ۱۸۱۴۰ مورخ ۱۴۰۱/۳/۲۳ به آن دادستانی ارسال و مطابق با اسامی ارسالی احکام ترخیص صادر گردید و طی ۴ مرحله اعزام صورت پذیرفت ولی با توجه به اعزام بیماران بر اساس مسیر اعلامی از سوی شهرداری اعزام، برخی از بیماران غیر بومی که محل سکونت‌شان جز سرویس های انجام شده نبود علیرغم مدت زمان اقامت صورت نپذیرفت و زمینه نارضایتی آنان را فراهم نمود.‌
قابل ذکر است این اداره کل با توجه به صدور دستور فوری از سوی دفتر معاون محترم دادستان جناب آقای نوده و بر اساس اعلام شهرداری نسبت به ارسال اسامی و دریافت حکم ترخیص اقدام نموده است که بعلت عدم تأمین وسیله نقلیه توسط شهرداری حکم مذکور اجرا نمی‌گردید و بعضاً برای برخی بیماران چند نوبت درخواست صدور حکم ترخیص به دادستانی ارسال گردیده و صدور احکام نیز انجام پذیرفته و هیچ گونه ترخیصی نیز صورت نپذیرفته است که این موضوع مشکلاتی از قبیل بروز اغتشاش در بیماران و شائبه افزایش مدت زمان نگهداری توسط موسسه به منظور دریافت هزینه را ایجاد نموده است و این اداره کل نیز تصمیم مستقلی در این خصوص اخذ ننموده است.
ضمناً مکاتباتی با دبیرخانه شورا مبنی بر اعلام مدت زمان نگهداری با توجه به ماده ۷ طرح صیانت و همچنین تعیین تکلیف اعزام بیماران غیر بومی طی نامه‌های شماره ۱۷۸۴۶ مورخ ۱۴۰۱/۳/۱۱ و نامه شماره ۲۰۹۹۵ مورخ ۱۴۰۱/۶/۲۲ انجام گردیده که جواب متقن و راهگشایی دریافت نگردیده است.

۳– عدم پیگیری وضعیت بیماران اعزامی به بیمارستان معین و عدم بررسی بیمار فوتی بعد از ۱۴ روز در بیمارستان و تعلل مرکز در اعزام به موقع بیماران

نام بیمار عنوان شده فوتی و عدم پیگیری مرکز در خصوص آن عبدالله بلوچی (عبدالواحد مچکوری) می باشد که علیرغم مراجعه مکرر به بیمارستان ، بعلت اعلام دو اسم متفاوت از بیمار و مغایرت اسم اعلامی توسط نماینده مرکز و ثبت شده در بیمارستان وضعیت بیمار مذکور قابل پیگیری نبود که مکاتبه‌ای با شماره ۱۸۸۸۴ مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۸ با دبیرخانه شورای هماهنگی انجام شد که پس از دریافت نامه از شورا مبنی بر صدور تذکر لازم به موسسه جهت کم کاری، مکاتبه‌ای به شماره ۱۸۲۰۸ مورخ ۱۴۰۱/۵/۹ با شهرستان جهت صدور تذکر انجام و تذکر مربوطه در تاریخ ۱۴۰۱/۵/۲۴ صادر گردید.
ضمناً تا کنون کلیه موارد اورژانسی با هماهنگی رابط اعلامی دانشگاه علوم پزشگی انجام می‌پذیرد و در برهه زمانی یک ماهه اخیر بعلت شیوع بیماری آنفولانزا و خالی نبودن تخت و همچنین عدم همکاری مناسب پزشک با مرکز در ویزیت بیماران اعزام موارد غیر اورژانسی علیرغم اعلام از سوی پرستار با تأخیر انجام پذیرفته است.
قابل ذکر است در تیرماه در بدن بیماران کبودی مشاهده گردید که موارد مشاهده شده طی نامه شماره ۱۸۹۸۷ مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۲ به شورا اعلام گردید و با ظن گزش حشره مکاتبه جهت سم پاشی با معاونت بهداشتی انجام شد و بر اساس تصمیمات کمیته درمان نیز نسبت به اعزام آنان به بیمارستان جهت پیگیری بیشتر و انجام آزمایشات و بررسی‌های بالینی تکمیلی‌تر با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اقدام گردید که کبودی را ناشی از بیماری کرونا اعلام نمودند.


۴- نامناسب بودن وضعیت نظافت بیماران و عدم انجام استحمام توسط آنان:

با توجه به تعداد زیاد بیماران و وجود مشکل در آب منطقه‌ی ایسین و جیره بندی بودن آن و همچنین ناکافی بودن میزان آب ذخیره شده علیرغم وجود منبع آب پیگیری لازم با شرکت آب و فاضلاب به منظور مستثنی شدن مرکز از جیره بندی انجام پذیرفت که متاسفانه تا کنون محقق نشده است.

۵– انجام غربالگری نامناسب توسط بهزیستی و عدم اشاره به وظیفه‌ی سایر دستگاه‌ها:

براساس آیین نامه ماده ۱۶ بهزیستی مسئول تشخیص اعتیاد و دستگاه قضا مسئول تشخیص تجاهر به اعتیاد مطابق با مصادیق آن می‌باشد که علیرغم تأکید بر لزوم وجود مرکز غربالگری مستقل و حضور کلیه اعضا و انجام غربالگری مطابق با شیوه نامه ابلاغی آن ، عمدتاً به صورت مستقیم و بدون هماهنگی با بهزیستی اعزام بیمار به واحد اقامتگاه صورت می‌پذیرد که این مورد زمینه ساز مشکلات عدیده خواهد شد که در پیگیری‌های اخیر و مکاتبه انجام شده (شماره ۲۲۰۰۸ مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۴) مقرر گردید واحد غربالگری مستقل در محل سامانسرای شهرداری راه اندازی گردد و طرح جمع آوری و انجام غربالگری روزهای سه شنبه هر هفته ساعت ۸ صبح صورت پذیرد ( بر اساس مکاتبه شهرداری به شماره ۱۰۹۹۹۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲ ) که متأسفانه با وجود مکاتبه و هماهنگی صورت پذیرفته نسبت به اعزام مستقیم بیمار بدون هماهنگی با بهزیستی اقدام می گردد.
قابل ذکر است طی جلسات و مکاتبات انجام شده شرایط پذیرش به دستگاه‌ها ابلاغ گردیده و ضمناً مکاتبه‌ای با امضای معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و اعلام شرایط پذیرش به کلیه دادستان‌های سطح استان انجام گرفت که مراکز علیرغم مکاتبات و اعلام نظر تیم درمان شاهد موارد اجبار جهت پذیرش افراد فاقد شرایط تجاهر خصوصاً در شهرستانها با تهدید به استنکاف از دستور مقام قضایی مواجه می‌باشند و ملزم به پذیرش می‌گردند.

۶- نامناسب بودن زیر ساخت مرکز جدید و علت جابجایی مجوز پروانه مرکز قدیم به جدید

براساس تفاهم نامه‌های منعقده و وجود منع قانونی در احداث زیرساخت مرکز توسط این اداره کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با تعیین پیمانکار نسبت به احداث سوله‌ها و بهسازی سایر واحدها بدون توجه به پروتکلها و دستورالعمل ها و استعلام از این اداره کل اقدام نمود و بهزیستی تنها بعنوان بهره بردار اعلام گردید.
قابل ذکر است طی بازدید انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل در زمان ساخت ضمن اعلام مسائل و مشکلات مشاهده شده و اعلام استانداردهای لازم مرکز طی نامه شماره ۳۶۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۵، ساختمان مذکور، بدون لحاظ نمودن موارد پیشنهادی این اداره کل و با نواقص عدیده از قبیل مشکل در سیستم برق ، نامناسب بودن سقف خوابگاه‌ها و احتمال آب گرفتن کل سوله ها در زمان بارندگی، گرفتگی و غیر قابل استفاده بودن سرویس‌های بهداشتی، ناکافی بودن تجهیزات مرکز و … در تیرماه و قبل از افتتاح رسمی به بهزیستی واگذار و این اداره کل مکلف به پذیرش بیماران گردید.
قابل ذکر است علیرغم انجام مکاتبات عدیده به منظور تخصیص اعتبار جهت ، تعمیر بهسازی و تأمین اقلام مصرفی به دبیرخانه شورای هماهنگی بر اساس ماده ۳ آیین نامه ماده ۱۶ و مکلف بودن روسای شوراهای استان به تأمین تجهیزات و راه‌اندازی مراکز تا کنون کلیه نواقص طرح شده در ابتدای واگذاری به علاوه مواردی از قبیل با کمک سایر دستگاه‌ها از قبیل شهرداری و … نامناسب بودن کارگاه‌های فنی و حرفه ای و لزوم راه اندازی واحد قرنطینه به قوت خویش باقی است و اعتباری از محل اعتبارات استانی بدین امر تخصیص نیافته است .
علت جابجایی مکان و صدور پروانه جهت مرکز جدید تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران سابق بوده که به مواردی از قبیل داشتن معارض ساختمان قدیم اشاره می داشتند. ضمناً در جلسه پیامک دبیر سابق شورا مبنی بر تجمیع سریع ۲ مرکز و یا اخذ مجوز مجزا قرائت گردید ولی متأسفانه موارد مکتوبی نسبت به جابجایی وجود ندارد.

۷- ضعف نظارت کارشناسی و عدم انجام بازدید از مرکز مذکور:

در ۷ ماهه سالجاری ۱۶ بازدید توسط کارشناسان تخصصی ستادی و شهرستانی به جز بازدید سایر حوزه ها از قبیل حراست و بازرسی و … انجام شده و بیشتر موارد مشاهده شده و تذکر داده شده وابسته به اعتبار بوده و پیگیری لازم در این خصوص انجام شده ولی برخی ناشی از سوء مدیریت مرکز بوده که تذکرات لازم در این خصوص نیز انجام شده است . گزارش بازدید به پیوست می باشد

۸- ایجاد رانت جهت موسسه و عدم ارائه خدمات مطابق با هزینه سرانه نفر روز:

از ابتدای سالجاری تا پایان مهر ماه تعداد نفر روز خدمت مرکز ماده ۱۶ استان ۱۴۷۹۵۵ نفر روز است که هزینه ۷ ماهه نان بر اساس تعداد نفر روز با احتساب روزانه ۶ عدد جهت وعده‌های اصلی و با مبلغ ۳۸۰۰۰ ریال بدون در نظر گرفتن سهم مددیاران عصرانه و نیروی انسانی شاغل در مرکز عبارتست از ۳.۳۷۳.۳۷۴.۰۰۰ و حقوق و دستمزد و بیمه ۱۶ نفر نیروی انسانی دریافت کننده حقوق نیز مبلغ ۸.۱۱۴.۲۹۸.۰۰۰ ریال میباشد که بدون لحاظ کردن سایر هزینه‌های مرکز از قبیل غذا استهلاک دو ساختمان با بعد مسافت از هم، سوخت، ایاب و ذهاب با توجه به بعد مسافت مرکز از شهر، آب و برق، گاز، گازوئیل، سایر هزینه پشتیبانی … سرانه هر نفر روزانه ۷۷۶۴۳ ریال میباشد که با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها دریافت سود ۲۰ هزار تومانی روزانه توسط موسسه و ایجاد رانت تا حدودی غیر ممکن می باشد.
با توجه به بررسی فاکتورهای خرید دریافت شده از موسسه تا کنون بیش از ۸۰ میلیارد ریال توسط موسسه هزینه گردیده است.
لذا با توجه به نارضایتی تیم نظارتی از ارائه خدمات در مرکز و نداشتن راهنمای لازم جهت بررسی دقیق ، خدمات پیشنهاد گردد ریز هزینه سرانه ۴۲۰ هزار ریالی به همراه برنامه غذایی مطابق با هزینه مذکور و با احتساب هزینه غربالگری به استانها جهت وحدت رویه و جلوگیری از ایجاد رانت ابلاغ گردد.

۹– رفتار خشن نیروی انسانی و ضرب و شتم:

در بازدیدهای انجام شده مواردی از ضرب وشتم توسط بیماران و یا بر اساس گزارشات مددکاران و روانشناسان مرکز اعلام گردید. خصوصاً مرکز شماره ۲ که ضرب و شتم را ناشی از مصرف مواد مددیار و مدیر داخلی آن دانستند که این اداره کل ضمن برگزاری جلسه در تاریخ ۱ و ۶ شهریور با کلیه اعضا و دادن هشدارهای لازم جهت حفظ کرامت انسانی طی ۲ مرحله به صورت سرزده تست اعتیاد از آنان به عمل آمد که نتیجه تست آنان منفی بود و مدیر داخلی‌ای که شاکی زیادی در این خصوص داشت نیز از مرکز اخراج گردیده است.
به منظور نظارت بیشتر خرید دوربین مداربسته نیز در دستور کار قرار گرفت و در حال نصب آن می باشند.

۱۰ – عدم اعلام مشکلات و نواقص توسط بهزیستی

از ابتدای سالجاری علیرغم انجام مکاتبات عدیده با معاون سیاسی امنیتی استانداری استان، بهزیستی کشور شورای هماهنگی مدیر کل امور اجتماعی استانداری و دادگستری که به پیوست میباشد در ۷ جلسه گزارش عملکرد به صورت ماهیانه به همراه مشکلات ارائه گردیده است.

۱۱- عدم رعایت اختیار تام مدیریتی مرکز توسط بهزیستی

متأسفانه علیرغم واگذاری مدیریت مرکز به بهزیستی کلیه دستگاه‌ها بدون در نظر گرفتن وظایف و تکالیف خود فقط به بیان نواقص و دخالت در امر درمان ، نگهداری و … می پردازند و زمینه ایجاد حواشی بدون بررسی کارشناسی و بدون توجه به دستورالعمل‌های موجود را فراهم می‌نمایند در صورت پذیرش مدیریت تام مراکز از سوی دبیرخانه شورا و توجیه سایر دستگاه‌ها بعنوان یک دستگاه هماهنگ کننده این امر نیز محقق خواهد شد.

۱۲- عدم انجام تکالیف پس از خروج و ابهام فعالیت واحد مدیریت مورد:

کلیه تکالیف پس از خروج بیماران با نظر تیم درمان در زمان ارسال اسامی جهت صدور حکم ترخیص لحاظ می‌گردد و در حال حاضر نیز تعداد ۳۰۰ نفر از افراد مقیم مرکز و ۵۱ نفر از افراد ترخیصی تحت پوشش واحد مدیریت مورد می‌باشند که گزارش عملکرد ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ و یکساله ۱۴۰۰ به پیوست میباشد و کلیه مستندات آن نیز در موسسه تابش جهت بررسی موجود میباشد.

۱۳- نامناسب بودن وضعیت لباس بیماران:

با توجه به هزینه بالای خرید لباس و ناچیز بودن مبلغ سرانه غربالگری و دستور تهیه لباس فرم توسط شورا، مرکز مجبور به تهیه لباس با کیفیت به مبلغ هر نفر ۲۰۰ ذهزار تومان گردید که متأسفانه لباس مذکور مناسب آب و هوای استان نمی‌باشد. لذا در این راستا مکاتبات و رایزنی‌های متعددی با دادستانی و سازمان اموال تملیکی استان جهت دریافت پارچه صورت پذیرفت که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است.
قابل ذکر است در حال حاضر واحد خیاطی با تجهیزات نسبی آماده شروع بکار میباشد که در صورت تأمین پارچه مشکل مذکور نیز حل خواهد شد.

۱۴- عدم اجرای فعالیت‌های اشتغالزایی علیرغم وجود فضای مناسب:

در خصوص طرح‌های اشتغالزایی مرکز، در سنوات گذشته در مرکز قدیم فعالیت‌هایی از قبیل بلوک زنی و ساخت قایق داشت که حواشی ایجاد شده منجر به تعطیلی آن گردید و در مرکز جدید نیز اقدامات اولیه جهت راه اندازی گلخانه راه اندازی نانوایی انجام گرفت که بعلت نیاز به اعتبار و مشکل مالی موسسه اجرایی نگردید قابل ذکر است مکاتباتی نیز در این خصوص صورت پذیرفته است که به پیوست می باشد.
همچنین قابل ذکر است در دستورالعمل و پروتکلهای کنونی فعالیت مرکز شامل ، نگهداری درمان و کاهش آسیب می باشد و موسسه تعهدی جهت انجام فعالیت اشتغالزایی ندارد لازم به توضیح است مکاتبه ای نیز در سال گذشته با بهزیستی کشور در خصوص راه اندازی مراکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی ذیل ماده ۱۶ انجام گردید که اذعان نمودند در حال حاضر دستورالعمل آن نهایی و ابلاغ نگردیده است.

۱۵- وضعیت نامناسب نگهداری متادون :

با توجه به استعلام بعمل آمده از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تا پایان تیر ماه شیشه‌های خالی متادون مطابق با لیست تحویلی دارو از مرکز دریافت گردیده است که بعلت انبار گردانی و پر بودن انبار به مرکز اعلام گردید تا اطلاع ثانوی شیشه های خالی ارسال نگردد و در یک برهه زمانی و با خالی بودن انبار به مرکز اعلام گردید که متأسفانه بعلت نبود وسیله نقلیه مؤسسه نسبت به ارسال اقدام نموده است و در حال حاضر نیز امکان تحویل تا اطلاع مجدد وجود ندارد.

۱۶- نگهداری بیماران ۶۵ سال به بالا در مرکز:

بر اساس مصوبه کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی بعلت نداشتن مراکز درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی مکلف به پذیرش بیمار بالای ۶۵ سال در مرکز گردیده است.

۱۷- دریافت ماهیانه مبلغ ۷۰ میلیون تومان توسط موسسه از بیمه سلامت جهت بیمه درمان اعتیاد:

با توجه به مشکل بیماران مرکز جهت مشکلات هویتی خصوصاً لزوم دسترسی به روز ماه و سال تولد جهت درج اطلاعات بیماران در سامانه پابا ، مکاتبات و رایزنی‌های صورت پذیرفته با اداره کل ثبت احوال (که مکاتبات به پیوست می باشد) ضمن ورود اطلاعات هزینه اسناد تائید شده توسط بیمه سلامت و پرداخت آن به موسسه به شرح ذیل می‌باشد:

۱۸- عودت پول‌های واریزی توسط آقای برخورداری به بیماران تحت عنوان بوفه و هزینه ایاب و ذهاب:

بر اساس بررسی دفاتر موجود کلیه بدهی‌ها تسویه و بیماران آن را با امضا و اثر انگشت تأیید گردیده است. که جهت بررسی بیشتر با کلیه بیماران مصاحبه و در صورت وجود تناقض مسئول مذکور متعهد به پرداخت کلیه بدهی ها گردیده است.
در خاتمه عنوان می‌دارد مباحث مطرح شده در جلسه تأکید صرف بر مقصر دانستن ضعف مدیریت و نظارت بهزیستی بر مرکز مذکور بدون در نظر گرفتن نقش و وظیفه سایر دستگاه‌ها داشته و شائبه تصدیق موارد مد نظر دبیرخانه شورای استان و الزام بهزیستی بر واگذاری مدیریت مرکز ماده ۱۶ بر اساس گزارشات دریافتی متصور می نماید.
لذا با توجه به تأکید تیم مذکور بر تغییر مدیریت مرکز و همچنین رضایت موسسه نیز بر استعفا ، مراحل واگذاری مدیریت با قید فوریت و با تاکید بر بکارگیری نیروی انسانی بدون حاشیه و مطابق با نظر موسسه جدید و طی نمودن روند گزینش در دست اقدام و پیگیری می‌باشد که حمایت لازم جهت تخصیص اعتبار به منظور تسویه حساب با موسسه مجری ضروری می باشد.

متن نامه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خطاب به خانم جهانشاهی مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان بدین شرح می‌باشد:

موضوع: معرفی مدیر داخلی مرکز ماده ۱۶ موضوع قانون

عطف به نامه شماره ۰۱/۱۲/۰۵/۲۲۷۷۷ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۴ با موضوع معرفی احسان الله اکبری به عنوان مدیر داخلی مرکز ماده ۱۶ موضوع قانون به استحضار میرساند فرد معرفی شده به عنوان مدیر داخلی مرکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر مورد تایید دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان نمیباشد و در صورت انتصاب ایشان عواقب بعدی بر عهده آن اداره کل بهزیستی استان هرمزگان بوده و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت. لذا با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع مرکز ماده ۱۶ قانون تدابیر لازم در خصوص برگزاری فراخوان عمومی جهت واگذاری مدیریت مرکز ماده ۱۶ قانون با هماهنگی و نظارت سازمان بازرسی استان و دبیرخانه شورا صورت پذیرفته و بکارگیری هر گونه نیرو به عنوان مسئول مدیریت مرکز ماده با هماهنگی دبیرخانه این شورا و اخذا استعلامات قانونی لازم از دستگاه‌های متولی و امنیتی و انتظامی صورت پذیرد.
شایان به ذکر است با توجه به تخلفات آشکار مدیریت قبلی لطفاً دستور فرمائید معاونت حقوقی و قضایی بهزیستی استان در راستای دستور العمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن مصوب ۱۳۹۹/۰۳/۰۷ رئیس محترم قوه قضائیه اقدام مقتضی بعمل آورده و نتایج حاصله به دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان جهت پیگیری های بعدی ارسال گردد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا