معرفی کتاب “بودا” نوشته‌ی مهسا مردانی

در سالهای اخیر حوزه‌های بسیاری نسبت به تغییر شرایط اقتصادی دچار لطمه و آسیب شدند، و گاهی این آسیب‌ها در حدی بوده است که حتی امکان بازگشت به وضعیت قبلی را نداشته ‌اند. بخش فرهنگی نیز در کشور از این قائده مستثنی نبوده است و شاید بتوان گفت از پرآسیب‌ترین حوزه‌ها از این صدمات بوده است.

یکی از بازوهای قوی فرهنگ در هر کشوری مسلماً حوزه‌ی نشر و کتاب است که با توجه به اینکه یک وسیله مطمئن و کار‌آمد در بهینه‌سازی فضای فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و علیرغم رشد رسانه‌های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدن‌ها داشته ایفا کند، ولی با این حال حیطه کتاب هر سال به دلایل گوناگون تضعیف و تقلیل رفته است.

در این سالها با افزایش متعدد قیمت کاغذ و هزینه چاپ و … از طرف دیگر کم توجهی و کاهش حمایت دولت به «نشر و کتاب» باعث گرانی و به طبع آن کاهش عناوین، تیراژ و تقاضا در این زمینه منجر شده است. لذا کوچک شدن دایره کتابخوانی و کاهش اهمیت آن تأثیرات جبران نشدنی طی سال‌های آینده بر فرهنگ جامعه می‌گذارد به هیچ وجهه قابل چشم پوشی نخواهد بود، و امید است که مسئولان فرهنگی، متولیان امر در راستای بهبود و افزایش توان حوزه‌ی نشر و کتاب اقدامات مثمر ثمری انجام دهند.

یکی از انتشاراتی که در این سال‌ها با وجود موانع بسیار و چالش‌هایی که مدام پیش می‌آید به فعالیت خود ادامه داده است، «انتشارات آپریس» است. این انتشارات به مدیر مسئولیت مهسا مردانی در سال ۱۳۹۶ در تهران شروع به کار کرد و در این مدت بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلفی چون هنری، عمومی، تخصصی، کودک، آموزشی، روانشناسی و… چاپ و عرضه کرده است.که از عناوین مهم چاپ شده توسط نشر آپریس می‌توان به کتاب‌های «کاشانه‌های سربه‌فلک کشیده»، «گفتیم عشق را به صبوری دعوت کنیم»، «وقفه‌ی کوتاه در خواب بعد از ظهر»، «درخشش زیر دریایی آلمانی»، «بی‌برهان»، «شرکت‌های چند ملیتی در ضدیت با نظام زیست محیطی»، «در زندگی جسور باش»، «کلنجار در محفل سیمرغ»، «چندی گوهر از کان طیبات سعدی»، «در بوم خاموشان»، «همیشه بهار خواهد آمد»، «سفیر سرگردان آزادی» و صدها عنوان دیگر اشاره کرد.

نشر آپریس در این سالها با تمرکز بر اهمیت کتاب و نقش آن برای جامعه در تلاش بوده است که بتواند همچنان به رسالت خود بر آگاهی‌رسانی و کمک به مؤلفان و مترجمان برای نشر کارهای خود وظیفه‌ی خویش را همچنان ایفا کند. کاری که با توجه به سختی‌ها و کم لطفی‌ها سخت‌تر می‌شود و شاید ما می‌بایست بیش از هر زمانی با خرید کتاب و کتابخوانی کمکی به این چراغ کم‌فروق نشر کتاب در کشور داشته باشیم.

یکی از کتاب‌هایی که به تازگی توسط نشر آپریس منتشر و در دسترس قرار گرفته است، کتابی با عنوان “بودا” می‌باشد، این کتاب توسط مهسا مردانی گردآوری و ترجمه شده با نام آشنای بودا که این کتاب را می‌توان برای تمام کتاب‌خوانان پیشنهاد داد، چه آنهایی که با بودا آشنا هستند.

بودا که حکیم و معلمی در مشرق زمین بود به سبب قوت کلام و اندیشه‌اش در ایران نیز علاقه‌مندانی دارد که حتی برای آنان که با او آشنایی ندارند نامش را شنیده و اندکی اطلاعات در این خصوص خواهند داشت. اما کتاب بودا با وجود حجم نسبتاً کم آن مجموعه‌ای کامل است که تمام آنچه به بودا و مسیر فکری‌اش متنهی می‌شود را در خود جامع دارد. این کتاب در چندیدن بخش به بودا می‌پردازد و می‌توان گفت که گردآوری کاملی است، که چیزی را از قلم نمی‌اندازد.

در بخش اول کتاب به روایت تاریخی بودا و این پرسش که بودا کیست پرداخته شده است. بخشی که تمام مدخل ورود به جهان بودا و تفکر اوست و به درستی تصویری کاملی از سرگذشت «سیدارتا گوتاما» یا همان کسی که امروزه با نام بودا همگان می‌شناسند ارائه می‌دهد.

مهسا مردانی که وظیفه‌ی گردآوری و ترجمه‌ این کتاب را بر عهده داشته است سعی بر آن داشته تا متنی به دور از اضافه‌گویی و پراکنده نویسی داشته باشد، همچون همان «جهان بینی بودا» که در عین سادگی و موجزگویی همه چیز را در خود دارد.

( بودا به نیروانا رسیده بود. نیروانا حالتی از رهایی ناب است که مستقیم از درون تجربه می‌شود. حسی فوق العاده و غیرقابل توصیف از رهایی! )

در قسمت دیگر کتاب مجموعه‌ای از آراء و جملات بوداست که با دقت و توجه‌ی خاص انتخاب و برگردان شده است، که شامل سرفصلهای اصلی و مهم تفکر بوداست. نکته مهم آن ایجاد تصویری کامل و پوشش‌دهی جامع بر جهان فکری بوداست که خواننده را درون یک دایره‌ای قرار می‌دهد و می‌تواند درک تازه‌ای برایش ایجاد کند تا آنرا در زندگی روزمره و کارهایش وارد سازد که از آن به عنوان ابزاری کاربردی بهره ببرد.

( نه در آسمان، نه در میان دریا، نه در شکاف کوه، در جهان هیچ جا نیست که شاید آدمی از کردار بد رها باشد.)

در تکمیل کلام بایستی گفت: با وجود بی‌مهری‌های بسیار به انتشارات و کتاب از هر سوء، همچنان ما شاهد عناوین و افرادی هستیم که در این حوزه با دل‌مشغولی فرهنگ و ارتقاء آن مشغول فعالیت هستند و با وجود مشکلات جدید دلسرد نمی‌شوند و در مقابل نیز وظیفه‌ی حداقلی ما شاید همین باشد که از طریق خرید کتاب با حمایت‌مان این مسیر را ادامه‌دار و برای آینده زنده نگه داریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا