دم خروس و قسم حضرت عباس در وزارتخانه م.گ.ص!

مریم اطیابی

«پیشکش ملت شریف ایران: ایجاد بیش از ۳۵۰ هزار شغل در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» این بنری نصب شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اتوبان نیایش است!

این دیگر حتی دروغ سیزده یا دروغ آوریل هم نیست! واقعا گلی به جمال مشایی،بقایی، احمدزاده کرمانی، موسوی و ملک زاده!دست کم اگر می‌خواستند آمار نفر سفر و سفرهای همه مکانی و همه زمانی و…هم بدهند یک آماری می‌دادند که دم خروسش اینقدر جیغ بنفش نباشد!

از سال ۹۲ تا ۹۶نجفی، سلطانی‌فر، احمدی پور روسای سازمان بودند.قاعدتا اگر معجزه‌ای هم در این سازمان و وزارتخانه رخ داده باشد، قطعا مدیون و مرهون این افراد با کارنامه شش ماه و یکسال و چند ماه و ده ماهه نیست.علی اصغر مونسان هم که مرداد ۹۶ آمد و قطعا یک شش ماهی طول ‌کشید تا خودش و تیم همراهش تفاوت بین کیش با این سازمان را متوجه شوند.

پس می‌ماند سال ۹۷، واقعا سال ۹۷ چه معجزه‌ای درخصوص اشتغال‌زایی و تحول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رخ داده که اقای وزیر و همکارنش متوجه شدند اما مردم و کارشناسان و اصحاب رسانه نه!

سال ۹۸ هم که به قولی برود و دیگر مردم هیچ سرزمینی چنین سال نحسی را نبینند. به تبع وقایع آن گردشگری و صنایع دستی و میراث ایران در این سال خسارات زیادی دید.

آخر سال هم که کرونا خیلی خوش و خندان آمد و تا همین لحظه (آبان ۹۹) بیخ گوش ما و جهانیان خوش رقصی می‌کند و رسما اقتصاد دنیا را فلج کرده است.

واقعا این آمار فضایی را ازکجای جیبتان در می‌آورید.اگر همه به دنبال واکسن کرونا هستند بدون شک مسئولان وزارتخانه باید به دنبال واکسن ضد آلزایمر باشند!

و حال مشت نمونه خرواری از اشتغال‌زایی در این حوزه:

۱۹ خرداد ۹۹ خبرگزاری فارس/ فرهاد فلاح مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی:
کرونا ۶۰ هزار کارگاه صنایع دستی را به تعطیلی کشاند/ کرونا حدود ۱۹۵۰ میلیارد تومان به تولید و فروش صنایع دستی کشور خسارت زد / فروش صنایع دستی به نصف رسید/ یکسال و نیم است به جز کرونا، شرایط نامناسب اقتصادی تولیدکننده‌های صنایع‌دستی به ویژه حوزه سفال را با کمبود،‌نبود و افزایش قیمت مواد اولیه مواجه کرده است./ بیکاری ۳ هزار و ۴۱۰ فعال صنایع دستی در تهران/خسارت ۲ میلیارد و ۹۳۰میلیون تومان به کسب و کارهای صنایع دستی تهران

۲۴خرداد ۹۹ خبرگزاری مهر/حسین اله‌بداشتی مدیر گردشگری مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی:
خسارت کرونا به مناطق آزاد غیر از قشم ۵۵۰ میلیارد تومان بود که از این میزان جزیره کیش آسیب ۴۵۰ میلیاردی دید.

۸ مرداد ۹۹ خبرگزاری ایرانا/
براساس مطالعات انجام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، در پنج ماه نخست سال جاری صنعت گردشگری جهانی در اثر پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا، ۳۲۰ میلیارد دلار خسارت دیده است.

۱۱ مهر ۹۹ ایسنا/ ولی تیموری معاون گردشگری کشور:
گردشگری از ابتدای شیوع کرونا تا پایان تیر ماه ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت متحمل شده/ در حوزه گردشگری خارجی، استقبال گردشگران ۹۶ درصد کاهش داشت. در ۱۵ روز ابتدای سال گذشته حدود ۷۶ میلیون شب گردشگر داخلی در سطح کشور اقامت داشتیم که این آمار امسال به صفر رسید.

۲۲مهر ۹۹ جهان‌نیوز:
وزارت م.گ.ص ایران اواسط اردیبهشت ماه اعلام کرد با شیوع کرونا نزدیک به ۱۳هزار راهنمای گردشگری در ایران شغل خود را از دست داده‌اند.

۲ آبان ۹۹ خبرگزاری ایلنا/جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران:
کرونا تا پایان شهریورماه در حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مجموعه اقامتی و هتل‌های کشور خسارت وارد کرده است.

۱۰ آبان ۹۹ خبرگزاری ایلنا/محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها:
با تعطیلی موزه‌ها به دلیل شیوع کرونا خسارت ۱۷۷ میلیاردی به موزه‌های کشور وارد شد.

۲۶ آبان ۹۹ خبرگزاری ایسنا/
بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری، متوسط رشد صنعت گردشگری ایران در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۰ به منفی ۷۲درصد رسید.

۲۶ آبان ۹۹روابط عمومی وزارت م.گ.ص:
آسیا و اقیانوسیه،شاهد کاهش ۷۹ درصدی گردشگر بود. پس از آن آفریقا و خاورمیانه هر دو با ۶۹ درصد کاهش، اروپا ۶۸ درصد کاهش و آمریکا ۶۵ درصد کاهش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند./ UNWTO پیش‌بینی می‌کند که برای کل سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۰ درصد کاهش داشته باشد.

۲۷ آبان ۹۹روابط عمومی اداره کل م. گ.ص تهران/ علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران:
۱۶۸۰دفتر خدمات مسافرتی گردشگری در استان تهران آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات بانکی ثبت‌نام کردند.

با چه عقل داشته‌ای با این همه خسارت می‌توان نیروی کار استخدام کرد!

عکس از صفحه رامین نوری روزنامه‌نگار و فعال گردشگری

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا