کاشت هندوانه روی عرصه محوطه عیلامی جوبجی/ حفاران غیرمجاز بدون هراس جولان می‌دهند

این روزها محوطه‌ی جوبجی حال خوبی ندارد. از فعالیت‌های عمرانی و کار معدن‌کاران و جاده‌سازان هم اگر جان سالم بدر ببرد، این بار کشاورزان با کاشت هندوانه روی عرصه به جانش افتاده‌اند. نه تنها هندوانه‌کاران در این دوران خشکسالی بی‌پروا از مسئولان میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست  کشت و کار می‌کنند بلکه حفاران غیرمجاز هم دست بردار نیستند و سوراخ‌های بزرگ شهادت می‌دهند در این محوطه چه‌ها می‌گذرد.

این در حالی است که مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان وظیفه حفاظت و مراقبت از این محوطه‌ی ثبت ملی عیلامی را دارند‌ محوطه‌ای که اسرار بسیاری از این دوران تاریخی ایران را در سینه‌ی خود نهان کرده است.

این روزها مسئولان در نمایشگاه گردشگری سرگرم هستند تا خودی نشان دهند و ابراز کنند دارند برای گردشگری ایران گام‌های بلند برمی‌دارند در حالی که همان مراسم و رویدادهای تکراری برگزار می‌شود و در نهایت محوطه‌های رها شده در خوزستان درگیر حفاران غیرمجاز می‌شوند.

سوال این‌جاست، در تمام مدتی که کشاورزان مشغول کشت و کار روی محوطه‌ی ثبت ملی بودند چطور ممکن است یگان حفاظت گزارشی نداده باشد؟

اگر گزارش داده پس چرا مسئولان میراث‌فرهنگی رامهرمز و خوزستان اقدامی برای جلوگیری از این روند تخریب‌گرانه نکردند؟

آیا مسئولان چشم بر روی نابودی این محوطه ارزشمند می‌بندند؟ آیا پای منفعت کسانی در میان است؟ آیا فراموشی و کاهلی به سراغشان آمده است؟

آیا جوبجی محوطه‌‌ای میراثی و پتانسیل مهمی در ایجاد توسعه گردشگری پایدار در خوزستان نیست؟

مگر کاوش‌ها تا امروز صجه بر اهمیت و ارزشمندی این محوطه نگذاشتند؟ چطور باید شاهد چنین اقدامات تخریب‌گرانه‌ای در حاشیه‌ای چنین امن باشیم؟

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی اگر در خلال کارهای دیگر و پست گذاشتن اینستاگرامی‌اش وقت اضافی پیدا کردند، نگاهی به وضعیت میراث‌فرهنگی خوزستان بکنند. چرا که میراث‌فرهنگی ما پتانسیل گردشگری ایران است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا