شبیخون دوباره به جوبجی/ قانون‌شکنان با حکم دادگاه هم کوتاه نمی‌آیند

قانون دوباره در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز خوزستان شکسته شد. چگونه؟ فردی که پیشتر اقدام به جاده‌سازی روی این محوطه مهم باستانی ایران کرده و در دادگاه محکوم شده بود، بار دیگر در اقدامی عجیب گاردیل‌های گذاشته شده از سوی اداره کل راه استان را برید تا از روی بتن‌‌های روی محوطه جوبجی کمباین‌های کشاورزی‌اش را رد کند. هنگام عبور چند قالب مخروطی‌شکل فرو ریخت.

به گزارش اشکان نیوز ، این برای چندمین بار است که جوبجی در ماه‌های گذشته دچار شوک می‌شود، چند سال پیش که تابوت‌های عیلامی کشف شده از آن به امان خدا رها شده بود و بعد هم معدن‌کاران به دلایل متعددی تصمیم گرفتند از روی این محوطه تاریخی راهی برای عبور و مرور ماشین‌آلات سنگین خود بکشند. با این‌که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان رای قاطع علیه آن‌ها را اعلام کرد و قانون‌شکنان مجبور شدند تا لوله‌های کار گذاشته در محوطه جوبجی را با هزینه‌های گزاف برداند، باز هم این گروه به قانون‌شکنی و تعرض به جوبجی ادامه می‌دهند.

مجتبی گهستونی، فعال میراث‌فرهنگی با اعلام این خبر می‌گوید: «این محوطه باستانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و جایگاه مهمی در تاریخ و تمدن ایران دارد اما هر بار قانون‌شکنی در آن اتفاق می‌افتد با این‌که قانون‌شکنان در پرونده جوبجی حکم قضایی دارند همچنان در روزهای گذشته اقدام به بریدن گاردیل‌های تازه کار گذشته و عبور کمباین‌های کشاورزی‌اش از روی محوطه کرده‌اند.»

او هشدار می‌دهد: «تا وقتی عرصه و حریم جوبجی پس از این همه سال که از ثبت ملی آن گذشته ابلاغ نشود ما همچنان شاهد این اتفاقات هستیم. مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان باید سریعتر اقدام به اعلام مصوبه عرصه و حریم بکنند. همچنین دستگاه‌های دولتی باید مصالح میراث‌فرهنگی را در نظر بگیرند و راه‌حلی هم برای کشاورزان در نظر بگیرند تا با حفظ میراث‌فرهنگی منافع آن‌ها هم تامین شود تا دیگر شاهد این قانون شکنی‌ها نباشیم.»

حال باید دید که این محوطه باستانی این بار هم جان سالم به در می‌برد یا همچنان باید قربانی بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌های قانون‌شکنان و مسئولان شود؟

پیوست: همان‌طور که در عکس آخر می‌بینید دوباره این افراد محکوم شده و مجبور به جوش دادن گاردریل‌ها شدند!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا