بیل‌مکانیکی‌ها بالای سر محوطه باستانی دولتمند

مجتبی گهستونی

در روزهای گدشته، تخریب‌ها و تعرض‌ها به محوطه باستانی «سید محمد دولتمند» در رامهرمز بیش از پیش شده است. نام این محوطه باستانی به واسطه وجود یک آرامگاه و گورستانی که روی این محوطه باستانی قرار دارد گرفته شده است.

اگرچه کوتاهی‌های اداره میراث‌فرهنگی رامهرمز و اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان در تعلل برای ثبت ملی محوطه باستانی سید محمد دولتمند موجب بدشناسی‌های متعدد و تعرض‌های بی‌امان به بخشی از تاریخ پر اهمیت رامهرمز شد، اما همه این‌ها دلیل نمی‌شود که اداره آموزش و پرورش و شهرداری رامهرمز برای ساخت و سازهای برنامه‌ریزی شده هیچ استعلامی از متولی حفاظت از محوطه‌های تاریخی نگیرد.

از سالیان گذشته بود که با گسترش شهر رامهرمز پی‌ریزی برای ساخت خانه‌های مسکونی روی محوطه باستانی سید محمد دولتمند آغاز شد. اما ۱۲ سال پیش بود که آموزش و پرورش با ساخت یک مدرسه بخش‌هایی از این محوطه دوره اشکانی را تسطیح کرد. ۱۰ سال پیش بود که بخش‌هایی از این محوطه به وسیله بیل‌های میکانیکی اداره آب و فاضلاب رامهرمز تخریب شد.

از روزی که سر و کله کارگران و بیل‌های میکانیکی و ماشین آلات سنگین روی محوطه‌های باستانی نظیر سید محمد دولتمند پیدا شده است و چنگال بیل میکانیکی‌ها و بیل کارگران در خاک فرو می‌رود تکه‌های خشت، آجر، سفال و استخوان بیرون می‌زند.

در ماه‌های گذشته موج جدید تخریب‌ها و تعرض‌ها با تسطیح و ایجاد فضای سبز آغاز شد. اما در جدیدترین اقدام دیوارکشی صورت گرفته توسط یکی از اهالی با تسطیح دوباره و پی‌کنی و ساخت دیوارهای دیگر همراه بود.

منظور خانه‌سازی و ساماندهی محیطی در محوطه سید محمد دولتمند آغاز شد بخش‌‌هایی از بقایای یک دیوار آجری و البته باستانی باقی مانده از دوران اشکانی با آجرهایی با اندازه ۳۵ در ۳۵ سانتی متر تخریب شد.

در حالی که در اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان کمیته پایش تشکیل شده است انتظار می‌رود، ضمن بررسی نواقص پرونده‌های ثبتی، پیگیری‌های لازم را برای محوطه‌های در معرض خطر به مسئولان ذیربط اعلام کند.

همچنین فرماندار شهرستان رامهرمز مکلف است که متوجه ظرفیت‌های میراثی کهن شهر رامهرمز باشد و به کلیه ادارات، قانون استعلام از دستگاه‌های دولتی نظیر اداره میراث‌فرهنگی را برای انجام هرگونه پروژه‌ای یادآور شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا