زندگی ۹۰۰ خانواده سرگردان بی‌کفایتی معاونت میراث و شرکت توسعه گردشگری

فعلا پایگاه‌های جهانی تخت جمشید،  پاسارگاد،  شوش، چغازنبیل، هفت تپه، شوشتر و بم قطعا قرارداد را امضا نمی‌کنند.واقعا قرارداد ناجوریه. کسی که ۲۰ سال سابقه داره، فوق لیسانس و دکتری و متخصصه باید با کسی که یکساله اومده مثل هم حقوق بگیرند.

ببینید چه فتنه‌ای درست کردند با این قرارداد ترکمنچای، آقایان ضرغامی و دارابی و‌ اداره کل امور پایگاه‌ها هم که سکوت، بعد از ۲۰سال سابقه کف حقوق در نظر گرفتند.

اینها بخشی از صحبت‌های این دو سه روز کارکنان و کارگران پایگاه‌های ثبت جهانی و ملی میراث فرهنگی پس اخذ متن قرارداد بیمه‌ای است.

یکی از مدیران پایگاه‌ها ضمن انتقاد از روند پیگیری حقوق و بیمه پرسنل در پیامی به میراث‌باشی می‌نویسد: 

متاسفانه بغض و کینه فراوان در تصمیم‌گیری‌ها برای پایگاهها نمود دارد. متاسفم از این همه بغض در همکاران وزارتی خصوصا حوزه مالی و اداری. واقعا نمی‌دانم در سالهای گذشته چه بر ایشان گذشته که تصمیم به افول پایگاهها گرفته‌اند. اول کلیه مسائل و مصائب پایگاهها را به ادارت کل استانها واگذار کردند. ادارات کلی که خود در رفع مسائل اولیه و ناچیز درون اداره خود ناتوانند کجا می‌توانند پشتیبان این محوطه‌های هزار و یک داماد باشند!

از سویی۴ ماه است وعده می‌دهند برای قرارداد شرکتی پرسنل، قرار بود به نگهبانان و موزه داران شیفتی بدون تعطیلات، نوبت کاری و تعطیل کاری تعلق بگیرد! اما قرارداد یکسویه بدون هیچ ساختاری ابلاغ شده!
مبلغ لحاظ شده در قرارداد بدون توجه به مدرک طبقه‌بندی شغلی، سابقه کار و یا حتی اخرین دستمزد این بندگان خدا در اسفند ۱۴۰۰ یا مرداد ۱۴۰۱ منظور شده .

شما انتظار دارید مدیرکل امور پایگاهی که هیچ از مسائل و مصائب پایگاه نمی‌داند این مشکلات را مرتفع کند؟ ما احتیاج به دو سه نفر مورد وثوق و جلسات نداریم ما احتیاج به دانایی اگاهی و بینایی داریم موضوعی که مدتهاست در وزارتخانه رو به افول است و امروز بجز تیرگی و سیاهی و تباهی چیزی نمانده.
نمی‌توان با اجرای نمایش یا روخوانی ویکی پدیا و مجری‌گری در اثار تاریخی ، این ثروتهای فرهنگی را نگه داری کرد، حضور نیروی انسانی کارآمد از اصول اولیه حفاظت است اما کو گوش شنوا …»

به گزارش میراث‌باشی، از مهر‌ماه امسال آغاز شد از زمانی که قرار شد نیروهای پایگاه‌های ملی و‌ جهانی قرارداد شرکتی داشته باشند.

سالها است پرسنل پایگاه‌ها از بودجه عمرانی با کارت کارگری حقوق دریافت می‌کردند آن هم با تاخیرهای سه ماهه و حتی نه ماهه! اما وزارت میراث از فروردین ۱۴۰۱ پس از سالها حقوق و بیمه ۹۰۰ کارگر و کارمند پایگاه‌ها را از  محل جاری به صورت مرتب تا شش ماه پرداخت کرد.

تا این که اعلام شد مجلس و سازمان اداری- استخدامی طرحی را دنبال می‌کنند  که به موجب آن نیروهای شرکتی تبدیل به قراردادی می‌شوند و قراردادی و پیمانی‌ها استخدام رسمی می‌شوند اما الویت مجلس فعلا آن است که نیروهای شرکتی ساماندهی و تبدیل وضعیت شوند.

پس از آن از سوی امور پایگاه‌ها در معاونت میراث فرهنگی کل کشور،  به یکباره قراردادی به پایگاه‌ها ارسال و اعلام شد کارکنان و‌ کارگران پایگاه‌ها باید قرارداد شرکتی شوند تا بنا به طرح نامعلوم مجلس بتوانند هر چه سریع‌تر تبدیل به نیروی قراردادی شوند! این اقدام با واکنش صریح پرسنل روبرو شد  و آنها نگران آینده نامشخص خود شدند اما در نهایت پس از وعده‌های بی‌حاصل به این رضایت دادند که زیر نظر یک شرکت مورد تایید وزارتخانه این کار صورت بگیرد و‌ قرعه به نام شرکت «توسعه گردشگری» یکی از شرکت‌های تابعه وزارتخانه افتاد .

اما دقیقاً از شهریورماه مشخص نیست  این ۹۰۰ نفر چه  وضعیتی دارند! تقریبا هر روز از یکی پایگاه‌ها آه و ناله پرسنل بابت عدم پرداخت حقوق چند ماهه و قطعی بیمه و بلاتکلیفی قرارداد، بلند است.

حال پس از چهار ماه، شرکت توسعه گردشگری متن قراردادی با کف حقوق ارسال کرده و شرط بیمه شدن را منوط به امضا آن دانسته که این امر با واکنش پرسنل پایگاه‌ها روبرو شده است.

آنها می‌گویند«ما هنوز حقوق پنج ماهه اول را به طور کامل دریافت نکردیم.
دریافتی مهر و آبان ماه مساعده بوده و‌ حقوق کامل دریافت نشده. بیمه کارکنان پرداخت نشده و ده ها مشکل دیگر. اما نگران این هستیم که امضای این قرارداد با این تبصره‌ها باعث شود پس از مدتی خودمان را در گردابی از مشکلات ببینیم. در قرارداد ارسالی مبلغ قرار داد به ۷ میلیون و‌ صد هزارتومان نمی‌رسد… در قرار داد نوشته شده بعد کسورات قانونی قابل پرداخت است. حالا شما  حساب کنید ببینید بعد از کم شدن بیمه و‌مالیات و بیمه تکمیلی و … دریافتی ما چقدر می‌شود؟»

این در حالی است که پس از ارسال متن این قرارداد پرسنل پایگاه تخت جمشید دست به تحصن سکوت زدند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا