ضربه حفاران غیرمجاز به آیین یلدا

در این روزها که ایرانیان در حال جشن گرفتن شب چله هستند، نشانه‌های این آیین یک به یک دارد در سراسر ایران از بین می‌رود.

آخرین شنیده‌های مردم محلی حاکی از آن است که چندی پیش در برازجان حفاران غیرمجاز، بیش‌تر بخش‌های یک مهرکده باستانی را از زیر خاک بیرون کشیدند، از آن‌جایی‌که آن‌ها حفار غیرمجاز بودند، بسیاری از قسمت‌های پیکر این مهرکده را با خاک یکسان کردند. مسئله این‌جاست تا امروز که شب یلدا فرا رسیده، اقدامی از سوی مسئولان میراث‌فرهنگی برازجان برای صیانت از این مهرکده انجام نشده است.

در حالی است که پیش‌تر وقتی مهرکده محمدآباد از زیر خاک بیرون آمد، اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس کاشف آن هشدار داده بود که احتمال وجود مهرکده‌های دیگر در برازجان وجود دارد و این محوطه باید کاوش علمی و همچنین تعیین حریم شوند اما این خواسته هرگز مورد توجه دست‌اندرکاران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی قرار نگرفت.

اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس که نزدیک ده سال پیش به کاوش در محوطه گسترده محمدآباد پرداخته‏ است، می‌گوید: «در این گستره جز آتشکده و مهرکده محمدآباد و مهرکده گوسعیدی چندین مهرکده و نشانه‌های بسیار آثار باستانی وجود دارد. با کاوش مهرکده محمدآباد و گوسعیدی قاچاقچیان مثل هربار به آن‌جا هجوم آورده و هر جا نشانی از آثار بود را زیر رو و نابود کردند. این ویرانی بر می‌گردد به آغاز انقلاب و نابودی یکسره کاخ سنگ سیاه توسط فردی به نام آتشی که تا امروز پیامد آن دامن سرتاسر محوطه را گرفته است.» دراین روزها که ایرانیان در حال جشن گرفتن شب چله هستند، نشانه‌های این آیین یک به یک دارد در سراسر ایران از بین می‌رود. آخرین شنیده‌های مردم محلی حاکی از آن است که چندی پیش در برازجان حفاران غیرمجاز، بیش‌تر بخش‌های یک مهرکده باستانی را از زیر خاک بیرون کشیدند، از آن‌جایی‌که آن‌ها حفار غیرمجاز بودند، بسیاری از قسمت‌های پیکر این مهرکده را با خاک یکسان کردند. مسئله این‌جاست تا امروز که شب یلدا فرا رسیده، اقدامی از سوی مسئولان میراث‌فرهنگی برازجان برای صیانت از این مهرکده انجام نشده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا