صدای ترک تاریخ شهرری و گوش ناشنوای مسئولان/ سقف بی‌بی‌شهربانو ترک خورد

یکم شهریور ماه ۱۴۰۱ بود که سید احمد علوی عضو شورای تهران اعلام کرد که متأسفانه انفجارهایی که برای برداشت سنگ و خاک در این کوه رخ داده، موجب شده تا مقبره و بقعه بی‌بی شهربانو در معرض آسیب باشد، به طوری که صخره‌های اطراف بقعه ترک خورده و شکافته شدند و هر آن امکان ریزش آن‌ها روی بقعه وجود دارد.

حالا تنها سیزده روز بعد از اعلام این هشدار، سید محسن ماجدی فعال میراث فرهنگی شهرری فیلم و عکس‌هایی را در اختیار میراث‌باشی قرار داده که نشان می‌دهد ترک‌ها تا سقف گنبد بی‌بی‌شهربانو ادامه یافته و همچنان میراث فرهنگی، معدن‌کاران ، استانداری، فرملنداری، نمایندگان مجلس، وزارت معدن و اوقاف سکوت پیشه ‌کرده‌اند؟

بارها فعالان میراث فرهنگی نسبت به فعالیت‌های یک کارخانه سیمان در حریم منطقه باستانی بی‌بی شهربانو شهر ری ابراز نگرانی کرده‌اند. این در‌حالی است که کوه‌خواری بلای جان این پهنه شده است .

پیش‌تر امیر مصیب رحیم زاده، رئیس اداره پیشین میراث فرهنگی شهرستان ری گفته بود: «کارخانه سیمان تهران با انجام عملیات انفجار در کوه بی‌بی شهربانو، زمینه تخریب آثار تاریخی و ملی و مذهبی در آن محدوده را فراهم می‌کند.»

شورای پیشین شهر تهران هم پیگیر موضوع این کوه بود و  ساخت و ساز و گسترش صنایع در محدوده آرامگاه و کوه بی‌بی شهربانو و پیرامون آن را ممنوع اعلام کرد و خواستار ثبت ملی کوه بی‌بی شهربانو توسط شهرداری شد اما بنا به شکایت مالکان، هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای داد که این دو سطر آخر مصوبه خلاف قانون و خارج از حدود اختیار شورا بوده است.

محوطه‌ها و بناهای ارزشمند و ثبت ملی همچون برج خاموشان، گنبد اینانج یا برج مرگ، برج طغرل، و بقعه بی‌بی شهربانو در این محدوده قرار دارد.

نکته قابل تامل در این خصوص دستهای پیدا و پنهانی بود که اجازه نداد نه کوه بی‌بی شهربانو به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی شود و نه منظر فرهنگی آن را ثبت کرد.

این تعلل تعمدی و بی‌دلیل وزارتخانه میراث فرهنگی خسارات جبران‌ناپذیری به تاریخ شهرری وارد کرد. اثری که برای حفظ آن باید حتی از ثبت اضطراری استفاده می‌شد گرفتار اگر و مگر شد تا تاریخ ایران از دوران اسطوره تا قرن‌های پس از اسلام به عرصه نابودی کشیده شود

اخرین واکنش وزارتخانه میراث فرهنگی نسبت به وضعیت اسفناک‌کوه بی‌بی‌شهربانو به‌سخنان عزت‌الله ضرغامی در دیدار از شهرری باز می‌گردد.

او ۳ شهریور بدون بازدید از کوه بی‌بی‌ شهربانو یا دژ رشکان یامحل کارخانه در خصوص کارخانه سیمان اعلام کرده بود:جابجایی کارخانه سیمان با وجود موقعیت بی‌بی شهربانو می‌تواند ضمن به وجود آوردن مشکلاتی آسیب‌هایی نیز به این آرامگاه وارد کند، ابتدا باید جایی برای کارخانه سیمان مشخص‌شده و با تدبیر لازم کار جابجایی آن انجام شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا