یورش قاچاقچیان به گورستان تاریخی «شهسوار» ایذه

سیاوش آریا

شیرهای سنگی و گورهای کهن و تاریخی گورستان «شَهسوار»ایذه خوزستان در بدترین شرایط نگهداری وحفاظتی جای گرفته و قاچاقچیان میراث فرهنگی شماری از آنان را شکسته و بر روی زمین ریخته و برخی را نیز رُبوده اند. این در حالی است که نگارنده چند سال پیش که از این یادمان ملی بازدید کرده بود، شمار شیرهای سنگی بیشتر بوده و در چند سال گذشته بیشتر شیرهای سنگی و گورهای تاریخی گورستان شهسوار به یغما رفته است.

گورستان تاریخی «شهسوار» که نزد کارشناسان،پژوهشگران و دوستداران میراث فرهنگی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است در گوشه ای به حال خود رها شده و روزگار بدی را سپری می کند.همچنین تاراجگران فرومایه و نابخرد به بهانه پوچ و خیال انگیز یافتن گنج به تازگی گودال بزرگی را در درون گورستان پدید آورده و افزون بر آسیب به لایه های باستان شناسانه محوطه به گورهای تاریخی و شیرهای سنگی آسیب های برگشت ناپذیری را وارد کرده اند که با دیدن چنین صحنه هایی، آه از نهاد هر دوستدار میراث فرهنگی بلند شده و اشکان وی سرازیر می شود.

شمارۀ ثبتی ۲۵۹۶ در فهرست یادمان های ملی و تابلو براَفراشته شده برای این یادگار نیاکانی هم نتوانسته از دست اندازی و دستبُرد ها پیشگیری کند و مَرهمی بر تن رنجور و بی دفاعش باشد و هرکدام از سنگ گورها و شیرهای سنگی درگوشه ای بر روی زمین واژگون شده و با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.
این شیرهای سنگی که وابسته به خاندان بختیاری ایران است درگذشته در بالای سر مردگان خود می گذاشتند که درگویش بومی (محلی) بختیاری به آن «بَردِ شیر» می گویند و به نُمادی برای مردم بختیاری تبدیل شده است و از ارزش بسیاری نزدآنان برخورد است. شیرهای سنگی بیشتر در شمال خوزستان و چهارمحال بختیاری به نشانۀ دلاوری و پهلوانی(شجاعت)و ویژگی هایی چون هنرمندی در شکارشیر و تیراندازی درجنگ و مهارت درسوارکاری،بر آرامگاه بزرگان این تیره یا جمعیت جای داده شده است.

گورستان «شهسوار»ایذه به انگیزه فراوانی و افزونی(تعدد)و گوناگونی شیرهای سنگی،تنها گورستان ثبت شده در فهرست ملی استان به واسطه وجود شیرهای سنگی است و دارای ارزش بسیار زیادی نزد باستان شناسان،کارشناسان و پژوهشگران است.از سویی، ما با شناسایی و شناخت این یادمان ها با شرایط اجتماعی،آداب و آیین ها و حتاجایگاه این افراد در نزد تیره بختیاری آشنا خواهیم شد و بایسته(ضروری)است که در نگهداشت و حفظ آن ها کوشا باشیم…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا