نَم‌زدگی؛ رُخ زیبای مسجد «ششناو» را زخمی کرده است

گزارش میدانی : مریم اطیابی ، سعید فتوحی

برای رسیدن به آن باید از یک مسیر زیبا عبور کرد. از یک قنات، درختی تنومند، حمام، تکیه ۳۰۰ متری با سقف و ستون‌های چوبی و حیاطی با درختان سر به فلک و در‌نهایت مسجدی که یک منار ۲۰ متری با قطر ۳ متر  و چهار حجره دارد.مسجدی متعلق به قرن ششم ه.ق  که در سال ۷۹ به ثبت ملی رسیده است و در کنار بدنه آجری و  مقرنس و کاشی‌کاری‌های دیواره و سقفش، نهر عبوری از دل آن‌که آبش از قنات تامین می‌شود، زیبایی‌هایش را دوچندان کرده است.

محمد بن عباس معمار این بنا ، قاعده گنبد آجری مسجد را  ۸ضلعی ساخته است.

این مسجد زیبا با ستون‌های تنومند و محرابی کوچک، ساده و بی تکلف است و خادمی مهربان دارد. یک کتیبه آجری هم بر سینه دیوار  به یادگار دارد و البته پلکانی مارپیچ، برای رسیدن به منار و پشت بام.

اما دلیل «شِشناو» نامیده شدن این مسجد، قناتی است که در حیاط و پشت مسجد جاری است و به شش قسمت مساوی بین اهالی تقسیم شده است.

اما و‌قتی با یک حس و‌حال خوب وارد این مسجد  دوره سلجوقی می‌شوید، چیزی که  در داخل مسجد جلب توجه می‌کند نم و رطوبت در سقف یکی از اضلاع این مسجد و‌ دیواره‌های اطراف مسجد در حیاط است!

از کوچه پشتی مسجد نم بیشتر نمایان است و تقریبا کل دیواره اطراف منار مسجد را رطوبت فرا گرفته  و به خورد آجرها رفته است. البته در دیواره کناری آن هم  آثار ترک مشهود است.

اما وقتی از پله‌ها  بالا بروید گنبد دو پوششه نمایان می‌شود، اما کف پشت بام از نم‌خبری نیست حتی برخی جاها ایزوگام هم شده است! آیا امکان دارد زیر ایزوگام‌ها نم و رطوبت جمع شده باشد؟

دوباره وقت اذان مغرب به مسجد می‌آییم، دو روحانی شهر نشان یکی از اعضای هیات امنای مسجد را می‌دهند که پیگیر اقدامات مرمتی مسجد است. او‌ می‌گوید: طرح مرمت اضطراری مسجد مصوب شده و قرار است ظرف همین یکی دو روز  معاونت میراث استان مرکزی با پیمانکار  قراردادی منعقد  کند و مرمت اضطراری انجام شود تا پس از مطالعات و بررسی و رفع خطر موقت ، بعد از عید و پس از مساعد شدن هوا مرمت جدی آن آغاز شود.

او ادامه می‌دهد: پیمانکار نخست باید تشخیص بدهد این نم و رطوبت از سقف است یا کف زمین، بعد هم در مرحله نخست یک استحکام بخشی انجام شود که پیِ نم‌کشیده، وزنش به سمتی سنگینی نکند تا در مراحل بعدی اقدامات لازم انجام شود.

به گفته کارشناسان  وجود رشته قنات و آبهای سطحی کوچه مجاور و و نم و رطوبت حاصل از آن موجب فرسودگی برخی مصالح  و از جمله علل آسیب دیدن بخشی از دیواره و سقف مسجد ششناو  است.  و موضوع تعریض پی و ایجاد نایکش و کانال دفع نم از جمله موارد مطرح شده برای اقدامات مرمتی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا