چه کسی امنیت کاخ سعدآباد را با شکستن حریم ارتفاعی در همسایگی‌اش تضمین می‌کند؟

با وجود شواهد گسترده‌ای از نقض قوانین و ضوابط عرصه و‌حریم در دیوار محیطی سعدآباد در طول دو دهه گذشته در محدوده جعفرآباد تا رودخانه دربند هیچ اقدامی از سوی مراجع ذی‌صلاح برای توقف این روند صورت نگرفته است؟!

این در حالی است که از ۱۰ همسایه دیوار شمالی سعدآباد سه ملک ۴ طبقه‌ و ۵ ملک دیوار به دیوار کاخ به صورت متصل به آن ساخته شده‌اند.

یکی هم که گوی سبقت را از باقی ربوده و در حال ساخت ۶ طبقه است و نقض حریم را آشکار کرده چه به لحاظ تعداد طبقات و ارتفاع چه همجواری مطلق و چه باز شو و پنجره؟!
و البته از این ده ملک، ۵ ملک به سمت کاخ ویو و بازشو دارند!

این در حالی است که در حریم مصوب سال ۸۰ به صورت مشخص اعلام شده که گودبرداری،خاکبرداری، کاشت درخت و احداث بنا تا فاصله سه متری از دیوار کاخ ممنوع است. همچنین حداکثر ارتفاع ساخت و ساز در حریم درجه یک، ۹ متر از سطح معبر مجاور است که در حریم درجه ۲ این ارتفاع به ۱۲ متر می‌رسد.

در حال حاضر فرض که حریم درجه یک و دو کاخ سعداباد در سال ۸۰ تصویب و ابلاغ نشده باشد یا در سال ۹۸ دادستان کل کشور ضوابط حرائم بناهای تاریخی داخل شهرها را ابلاغ نکرده باشد آیا حفظ مجموعه فرهنگی- تاریخی جزو حقوق شهروندی و منافع و مصالح ملی و حاکمیتی هست یا خیر؟

به استناد ماده ۲۶ قانون مدنی
موزه‌ها، کتابخانه‌ها ،اثار تاریخی و… که عنوان مصالح عمومی و منافع ملی در تحت تصرف را دارد، قابل تملک خصوصی نیست.

همچنین ماده ۸ بند ز و ط قانون خدمات کشوری، حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی و‌ محیط زیست را از ارکان اقتدار حاکمیتی می‌داند. ماده ۹۸ قانون حقوق شهروندی هم دولت را مکلف به حفاظت و حراست از میراث تمدنی و فرهنگی کرده است.

حال با توجه به منافع و مصالح ملی و اقتدار حاکمیتی چگونه دیوار به دیوار یک مجموعه‌ای که چندین موزه مهم دارد و ضوابط حریم آن در سال ۸۰ تصویب و ابلاغ شده چنین ساخت و سازهایی با شکستن حریم ارتفاعی و حتی باز شوهایی به سمت کاخ صورت گرفته است؟ چه تضمینی وجود دارد که اشراف برخی از این سازه‌ها بر مجموعه کاخ در آینده امنیت و حفاظت کاخ را با مشکل مواجه نمی‌سازد؟

از سویی به نظر می‌رسد نه کمیته فنی مشخصی در این خصوص وجود دارد نه متولی نظارت بر اجرای حریم مصوب و‌نه دستورالعمل جامع ساخت و ساز و تزئینات سازه وجود دارد.

از سویی‌مگر طبق ضوابط همین حریم، میراث فرهنگی نباید در خصوص صدور مجوز، هر نوع اقدام نوسازی، بهسازی و احداث بنا، پس از ارائه طرح، نظر بدهد پس چرا در مواردی با وجود نامه‌نگاری‌های میراث شهرداری اقدامی مبنی بر توقف ساخت و ساز مالک انجام نداده است؟!

و چرا معاونت میراث فرهنگی با توجه به از بین رفتن مصالح و آسیب دیدن بخشی از دیواره‌ها و شیروانی‌ها فکری به حال این دیواره‌ها نمی‌کند؟ چرا به‌نماسازی و آشفتگی ساختمان‌های ساخته شده و‌گودبرداری‌های عمیق کنار‌ دیواره‌های کاخ توجهی نشده است؟!

چطور برخی از مالکان اطراف این مجموعه به راحتی خارج از ضوابط شهرسازی اقدام به ساخت و ساز کرده و می‌کنند و ضمن زیر پا گذاشتن حریم ارتفاعی بازشو‌هایی هم به سمت کاخ دارند و برخی حتی فاضلاب، زباله و آبهای سطحی خود را روانه این کاخ می‌کنند؟ حتی برای تداوم ساخت و ساز برخی از شاخه‌های درختان کاخ را هم شکسته‌اند؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا