«مارون» به ۵۰ سال سرگردانی زنجیره الفین ایران پایان می‌دهد

«امین امرایی» درست همان جایی دست گذاشته که بیش از 50 سال در توسعه آن غفلت شده است، با گذشت نیم قرن از ساخت اولین الفین ایران، مدیرعامل جوان هلدینگ «مارون» اجرای 5 طرح کلیدی تکمیل‌کننده زنجیره ارزش «الفین» و «پروپیلن» را در هاب پتروشیمی کشور کلید زده است.

محمدعلی زمان خانی: بر این اساس، در قالب طرح‌های مصوب برنامه هفتم توسعه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوز ساخت پنج طرح جدید برای تولید محصولات کمیاب و ارزشمندی مثل آکریلیونیتریل، پروپیلن اکساید، پلی‌اتر و پلی ال، پروپیلن گلایکول و اتیلن پروپیلن داین منومر (ای.پی.دی.ام) را برای هللدینگ مارون صادر کرده است.

اجرای این پنج طرح دارای چند ویژگی منحصر به فرد بود که نگاه مدیریت استراتژیک را در هلدینگ «مارون» نشان می‌دهد. نکته اول، امروز پیشرفت ساخت «پی.دی.اچ/ پ.پ» سلمان فارسی با سهامداری مارون به مرز ۸۰ درصد رسیده و درحالی پیش بینی می‌شود این طرح تکمیل‌کننده زنجیره پروپان تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد که از امروز برای تکمیل زنجیره پروپیلن آن نه صرفا با تولید پلی‌پروپیلن برنامه‌ریزی «استراتژیک» شده است.

نکته دوم به تولید محصول کلیدی پلی‌اتر و پلی‌ال بازمی‌گردد که که خوراکی وارداتی از کره‌جنوبی و برخی کشورهای شرق آسیاست که در صورت تولید آنها بهترین خبر برای پتروشیمی «خوزستان» و البته زنجیره «پلی کربنات» ایران بوده که با خلق آنها عملا زمنیه تکمیل زنجیره ارزش پلی کربنات در صنعت پتروشیمی فراهم خواهد شد و البته تولید این دو در تکمیل زنجیره ایزوسیانات هم تاثیرگذار خواهد بود.

نکته طلایی دیگر این نگاه استراتژیک مدیریت جوان هلدینگ پتروشیمی «مارون» را باید در این واقعیت غیرقابل انکار جستجو کرد که امروز بیش از ۱۰ مجوز برای تبدیل پروپان به پروپیلن و پلی‌پروپیلن در چهار گوشه صنعت پتروشیمی صادر شده اما «مارون» صرفا جای تمرکز بر روی تولید پلی‌پروپیلن دنبال تکمیل زنجیره ارزش «پروپیلن» با محصولاتی کمیاب از جمله « آکریلیونیتریل» (خوراک مورد نیاز تولید ای.بی.اس یا ای.اس.بی.آر) یا محصولی مثل «ای.پی.دی.ام» رفته که در صنایع خودروسازی دارای کاربردهای گسترده‌ای است.

«امین امرایی» بهار امسال با انجام اورهال تاریخی «مارون» اثبات کرد که در حوزه بهره‌برداری یک مدیر صاحب دانش است اما ورود و نگاه استراتژیک «او» به تکمیل زنجیره ارزش «الفین» و «پروپیلن» اثبات کرد که «او» بزرگترین جای خالی این صنعت را نشانه گرفته است جایی که ده‌ها برنامه و قانون نوشته شده است اما دریغ از یک استراتژی. بدون شک پس از «محمدرضا نعمت زاده» باید از «امین امرایی» به‌عنوان یکی از مدیران با نگاه استراتژیک صنعت پتروشیمی یاد کرد جایی که طرح‌های برنامه هفتم به خوبی این ادعا را اثبات می‌کنند…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا