پتروپالایشگاه‌سازی در ایران از حرف تا عمل / نایب رییسی مرادی بر کمیسیون انرژی کلاهی بر سر هرمزگانی‌ها نشد

علت عقب افتادگی کشور در حوزه انرژی حضور افراد نامربوط در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی این حوزه است، استانی مثل اصفهان که لابی و تخصص دارند امروز پیشرو در اجرای طرح‌های بزرگ پالایشگاهی هستند اما هرمزگان که قرار بود قطب پالایشگاهی کشور شود امروز همه طرح‌های پالایشگاهی در آن متوقف شده، کاش جناب مرادی نماینده مردم بندرعباس که بر نایب رییسی کمیسیون انرژی در مجلس تکیه زدند کمی از عملکرد محل زادگاه خود یعنی اصفهان را به ارث برده بود.

محمدعلی زمان خانی: تراز تولید نسبت به مصرف بنزین «منفی» شده است و افزایش واردات بنزین در قالب تهاتر با نفت خام حتی صدای نمایندگان دوآتشه پایداری‌چی مجلس را هم درآورده است البته که وزارت نفت تهاتر نفت با بنزین را پای دیپلماسی انرژی می‌گذارد و از ثبت رکوردهای صادرات نفت در دولت مردمی می‌گوید اما واقعیت آن است که اگر کور هم باشیم می‌دانیم تهاتر نفت با بنزین نه دیپلماسی است و نه هنر مدیریت!

«جلیل سالاری» مدیرعامل «پالایش و پخش» که در بدو حضورش در ساختمان خیابان «ورشو» مدعی توقف پالایشگاه‌سازی در دولت‌های قبلی شده بود در مدت بیش از ۲ سال هنوز موفق به آغاز عملیات اجرایی یک پالایشگاه جدید هم نشده است.

معاون «اوجی» به این پرسش‌ها پاسخ بدهد که تکلیف آغاز ساخت پتروپالایش ۱۵۰ هزار بشکه‌ای ۶ میلیارد دلاری «لاوان» و پتروپالایشگاه ۱۰ میلیارد دلاری «شهید سلیمانی» چه شد؟ چرا پیشرفت ساخت پالایشگاه میعانات گازی «مهر خلیج فارس» لاک‌پشتی شده است؟ از ساخت پالایشگاه نفت سنگین «خوزستان» و «آناهیتای کرمانشاه» که مدعی توقف ساخت آنها در گذشته شده بودید، چه خبر؟ آقای «مدیرعامل» چرا مشکل زمین پتروپالایشگاه «لاوان» حل نشده است؟ چرا طرح توسعه پالایشگاه کرمانشاه شروع نشده متوقف مانده است؟ از افزایش تولید بنزین «ستاره خلیج فارس» چه خبر؟ قرار بود «پالایش و پخش»، «توسعه محور» باشد تا «عملیات محور»؟! دست مریزاد

البته که طرح‌هایی که در گذشته آغاز شده بودند و با پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی تحویل وزارت «نفت» شده بودند با توجه به اینکه در گذشته مشکل تأمین مالی و کالای آنها حل شده بود مثل طرح «تثبیت و توسعه» پالایشگاه آبادان فاز به فاز به بهره برداری می‌رسد تا حامیان بتواند بر این طبل توخالی محکم‌تر بزنند اما واقعیت همان جایی که نماینده پایداری مجلس گفته است، «واردات بنزین از ماه‌ها قبل آغاز شده اما پالایش و پخش آمار واردات را نمی‌گوید» !

همزمان با مرور وضعیت فعلی توسعه صنعت پالایش نفت که وزیر نفت در روزهای نخست حضورش در ساختمان قدیم طالقانی مدعی افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت آن شده بود، این روزها اگر یک جای صنعت پالایش حالش خوب باشد بدون اغراق «پتروپالایشگاه تازه متولد شده اصفهان» است آن هم اگر حسادت آقایان در ساختمان ورشو اجازه بدهد.

به کوری چشم آمریکا، همه کوتوله‌های نفتی و شیوخ حسود ساختمان «ورشو»، اولین محموله راکتور واحد «کی.اچ.تی» هلدینگ پتروپالایش اصفهان از بندرعباس وارد سایت این پروژه شد تا برای نخستین‌بار با اجرای یکی از اقتصادی‌ترین طرح‌های پالایشی زمینه تکمیل زنجیره ارزش «نفت سفید» به آلکیل بنزن خطی و آلکیل بنزن سولفونیک اسید خطی فراهم شود.

بله در روزهایی که مدعیان پالایشگاه‌سازی «پالایش و پخش» حتی توان کلنگ‌زنی یک پالایشگاه ۵۰ هزار بشکه‌ای یا حل مشکل زمین یک پتروپالایشگاه را هم ندارند، «اصفهان» یک انقلاب بزرگ پالایشی را تجربه می‌کند و پیشرفت ساخت تکمیل زنجیره نفت‌سفید از مرز ۲۰ درصد گذشته و همزمان پیشرفت ساخت طرح‌های دیگری هچون «آر.سی.دی» و «آر.اف.سی.سی» هم به ترتیب ۳۰ و ۱۰ درصدی دارد.

اگر امروز با ثبت رکورد جدید در ساخت و ساز کارخانه تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان ۲۱ ماه زودتر وارد مدار تولید شده است، اگر رکورد پالایش با ثبت رقم بی‌سابقه ۴۰۰ هزار بشکه شکسته شد و اگر با تأمین پایدار خوراک رکورد جدید تولید در پتروشیمی «اصفهان» به ثبت رسیده است به مدد شیخ پالایشگری به اسم «محسن قدیری» است که جای مصاحبه، نمایش پوپولیستی، نهی و نفی مدیران پیشین دودستی کار را چسبیده است.

نکته جالب ماجرا اینجاست که رسانه‌های حامی روابط عمومی «پالایش و پخش» این روزها به منتقد دوآتشه «پتروپالایش اصفهان» بر سر خرید سهام «نفت سپاهان» تبدیل شده‌اند و البته که «محسن قدیری» به خوبی آموخته در صنعت نفت، باد با چراغ خاموش کاری ندارد، اگر در سختی هستی، بدان که، روشنی…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا