حمام تاریخی «توکل» داراب زباله دانی شد!

سیاوش آریا

گرمابه یا همان حمام تاریخی «توکل» در شهرستان داراب در بدترین وضعیت نگهداری و حفاظتی جای دارد و به جایگاهی برای زباله های خانگی و پسماند تبدیل شده و در حال فرو ریختن است.

شماره ثبت ملی ۵۶۹۲ هم نتوانسته است که جان بی دفاع و رنجور گرمابه تاریخی «توکل» در درون شهرستان داراب را نجات دهد یا مرهمی بر زخم های کهنه اش باشد و یادگار قاجاریه در بدترین شرایط زیست خود به سر می برد و با مرگ دست و پنجه نرم می کند.

آن روزی که در تاریخ ۱۵ اسپندماه ۱۳۸۰ خورشیدی گرمابه «توکل» را به ثبت ملی رساندند تا از آن نگهداری و محافظت بهتری انجام دهند، شاید هرگز فکر نمی کردند که نه تنها نتوانسته اند مرهمی بر زخم هایش باشند، چه بسا که امروزه به تلی از خاک و زباله و پسماند تبدیل شده و در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ است و گذشته بالنده و پر افتخار خود را به نظاره نشسته است تا شاید کسی، نهادی، دلسوزی پیدا شود و جان بی‌دفاع و رنجورش را نجات دهد و مرهمی باشد بر زخم های کهنه و دیرینه اش.

داستان پر غصه ما بدین گونه است که بنا بوده اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرمابه «توکل» را خریداری و تملک کند، اما به سبب کمبود بودجه و ناتوانی نتوانسته این کار را انجام دهد، مالک یا مالکین نیز شوربختانه توجهی به یادگار ارزشمند نیاکانی خود ندارند و برایشان حفظ آن هیچ اهمیتی نداشته و این بنای بی همتای تاریخی را به حال خود رها کرده اند تا هرچه زودتر فرو ریزد و بتوانند یا آن را بکوبند و ساخت و ساز کنند یا کسی پیدا شود و آن را بخرد. و این است داستان پر تکرار و همیشگی یادمان های تاریخی – فرهنگی درون شهرستان که مالک یا مالکین آن ها هیچ تعلق خاطری به یادگارهای ارزشمند تاریخی و نیاکانی خود ندارند و اداره های میراث فرهنگی هم توان خرید و تملک ندارند و یا گاهی درگیر روزمرگی و کاغذبازی های اداری می شوند و مسولیت خویش را فراموش می کنند و آنگاه است که غبار فراموشی بر چهره یادمان های تاریخی می نشیند.

اما گرمابه تاریخی «توکل» در شهرستان داراب مربوط به دوره قاجاریه است و به جایگاهی برای زباله و پسماند تبدیل شده و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی قرار دارد. دود سیاهی چهره بنا را خدشه دار کرده و صحنه زشت و زننده ای را به نمایش گذاشته است. بیشتر بخش های درون گرمابه و دیواره ها فرو ریخته و در وضعیت خطرناکی جای گرفته است…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا