وقتی مدیریت شهری اصفهان داوری شورای عالی را نادیده می‌گیرد/تکاپو برای طرح دسترسی در بافت شرقی میدان نقش جهان

مهرناز شهباز

شورای عالی معماری و شهرسازی رویکرد مرجع در تخریب‌های بافت شرقی میدان نقش جهان را مرمت شهری اتخاذ کرده؛ اما پیش از ابلاغ آن، مدیریت شهری اصفهان با نادیده انگاشتن داوری‌های شورای عالی در تکاپو برای توجیه طرح دسترسی از میان بافت تاریخی است.

کارشناسان، جلسه داوری مدیریت شهری اصفهان را نادیده انگاشتن کمیته فنی۳ شورای عالی شهرسازی و معماری دانسته‌اند، اقدامی که گویا از پس آن مدیریت شهری سعی در توجیه و تکاپو در عرضه دوباره طرح دسترسی در بافت تاریخی را دارد. این در حالی است که پیشتر شورای عالی معماری و شهرسازی هر نوع ایجاد گذر، چه سواره و چه پیاده را در این بافت رد کرده و اجماع نظر کارشناسان در جلسات اخیر کمیته فنی۳ مرمت و رفوی شهری بوده است.

پیشتر ابعاد بزرگ‌تر ایجاد دسترسی در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان، با گذری به نام “آقا نورالله نجفی” توانست ۱۲ خانه ارزشمند و ساباط‌های تاریخی بافت حریم میدان نقش جهان را با مصوبه کمیسیون ماده ۵ ویران و وضعیت یکی از بافت‌های تاریخی ویژه اصفهان در مجاورت میدان جهانی ایران را  با شرایط دشواری روبه‌رو کند که هم از سویی پاره شدن بخشی از بافت تاریخی و ارزشمند است و از سویی دیگر ایجاد  شرایط نامساعد و بلاتکلیفی برای ساکنان این بافت. بلاتکلیفی‌ای که حالا دست‌آویزی شده برای مجموعه مدیریت شهری اصفهان تا طرح ایجاد پیاده‌راه در محدوده تخریبی را پیگیری و در پس توجیه و مشروعیت بخشیدن به آن باشد.

در پیگیری‌های ایرنا، سازمان نوسازی و بهسازی به این خبرگزاری گفت که اگر مصوبه نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تصمیم‌گیری برای ساماندهی بافت تخریب شده شرق میدان نقش جهان به استان ابلاغ شود، آنها این ماجراها را تمام می‌کنند. اما آنچه برخی کارشناسان مرمت شهری، شهرسازان و معماران و پویش‌های مردمی می‌گویند این است که چرا مدیریت شهری اصفهان مراجع قانونی را نادیده می‌انگارد؟! در پس این اقدامات قرار است چه اتفاقات دیگری در ادامه آنچه بافت تاریخی میدان نقش جهان را ویران کرد، رقم بخورد؟!

محمد بهشتی، یکی ازکارشناسان کمیته فنی ۳ شورای عالی شهرسازی و معماری : در کمیته فنی ۳ بر رویکرد مرمت شهری تاکید شد و ملاحظاتی که قاعدتا باید مصوبه‌‌اش را اعلام کرده باشند. ولی شهرداری اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی همچنان بر طبل اینکه داوری اتفاق بیفتد و کسانی بیایند راجع  به این طرح‌ها اظهار‌نظر کنند، می کوبد! اصلا ماجرا  از چنین مرحله‌ای گذشته است؛ این معنی اش چیست؟ اعتبار قائل نبودن برای کمیته فنی  ۳ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران؟!

ناصر طاهری، معاونت میراث اصفهان: وقتی مقیاس طرحی، در حد شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی می‌شود، دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند.

محمد مهدی کلانتری، کنشگر میراث فرهنگی:به نظر نمی رسد از این جلسه داوری حرفی بر خلاف مواضع شهرداری در دفاع از تخریب‌های این سال‌ها بیرون بیاید. پس باید تصمیم‌گیری نهایی از آنِ شورای عالی معماری و شهرسازی ایران باشد و تنها کمیسیون فنی ۳ شورای عالی صلاحیت این داوری را دارد.

شیرین طغیانی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان: با اداره کل راه و شهرسازی اصفهان هماهنگ بودیم که آنها هم نماینده وزارتخانه در اصفهان هستند. قاعده این طور نیست که تهران یک طرح را انتخاب کند و برای اصفهان بفرستد. رویکرد وزارتخانه این است که طرح‌ها از شهرها می‌رود و آنها  در موردش نظر می‌دهند.

اما طبق گفته‌های محمد بنائیان، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مصاحبه با ایرنا در خصوص جلسه داوری برگزار شده توسط شهرداری، آنها تنها یک روز قبل از برگزاری جلسه و آن‌هم به صورت غیر‌رسمی مطلع شده‌اند.

عیسی اسفنجاری، دکترای مرمت شهری و استاد دانشگاه هنر اصفهان: در رفوی شهری ایده ما این است که  مثل فرش و بافت ارزشمندی که  پاره شده، باید رفو انجام شود. اگر این رفو انجام نشود ممکن است این رویه از کنترل خارج و  تمام این فرش  پاره، پاره و از بین برود.

کارگر، شهردار منطقه ۳: پروانه‌ای که سال ۹۲ و ۹۳ برای حوزه علمیه و سرای شیخ لطف‌الله صادر شده و  ورودی‌های آنها در این خیابان است. حقوق مکتسبه‌ای به مالکین داده شده و باید همه اینها با هم دیده شود که خسارت بیشتری به شهر و شهرداری وارد نشود.

سوال اما این است؛ حقوق مکتسبه یک پاساژ که خود دهان‌کجی به بازار میدان نقش جهان است و یا ساخت و ساز  هر نهاد دیگری که روزی بر گرده بافت تاریخی سوار شده چقدر از دیدگاه مدیریت شهری اصفهان بر اهمیت میدان نقش جهان می‌چربد که اینگونه با نادیده گرفتن مراجع ذی‌صلاح بر ایجاد گذری منع شده اصرار می‌کنند؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا