دشواری‌های یک گذر پرحاشیه: بلاتکلیفی، بلای جان بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان اصفهان

مهرناز شهباز

قرار بود شرایط دشوار شرق میدان نقش جهان اصفهان بدلیل تخریب بافت تاریخی آن از نابسامانی نجات یابد اما با وجود تعیین فرصت یک ماهه شورای عالی شهرسازی و معماری برای ارائه طرحِ جایگزین گذر آقا نجفی، همچنان این محدوده ارزشمند بلاتکلیف مانده است.

تخریب‌ها در دل بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان و در حریم درجه یک این اثر ملی و جهانی در محله “پشت گنبد” برای عبور ” گذر آقا نجفی” در سال‌های پایانی دهه ۸۰ شروع شد. مخالفت کارشناسان میراث فرهنگی و کنشگران و پویش‌های مردمی با تخریب این بافت تاریخی ، عاقبت به صدور مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ۱۶ مهر سال ۱۳۹۹ منجر شد که در آن با ایجاد هر گونه گذر و تخریب در بافت شرقی میدان نقش جهان مخالفت صریح و به مجریان این طرح فرصت یک ماهه برای ارائه طرحی در جهت ساماندهی این محدوده داده شد.

بر اساس اطلاعات موجود و اظهارنظر کارشناسان، عملیات اجرایی ایجاد گذر آقا نورالله نجفی در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان در محله ای مشهور به “پشت گنبد” به تخریب ۱۲ خانه این بافت منجر شد که مطابق نقشه‌ها و اسناد کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، تعدادی از این خانه‌ها ارزشمند بودند.

کارشناسان و کنشگران میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه تخریب و گسست در شاکله این بافت تاریخی بلای جان آن شده است خواهان جلوگیری از  ادامه تخریب‌ها برای ایجاد این گذر در حریم میدان نقش جهان شدند. 

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در مصوبه مهر سال ۱۳۹۹ از شهرداری اصفهان خواست تا در مهلتی یک ماهه، طرح جایگزینی را برای ساماندهی شرایط به وجود آمده در حریم میدان نقش جهان تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه کند.

با گذشت نزدیک به ۲ سال از ابلاغ آن مصوبه هنوز بافت تخریب شده شرق میدان نقش جهان در محله پشت گنبد بلاتکلیف مانده و علاوه بر نارضایتی ساکنان این محله، یکی از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی اصفهان در جوار میدان نقش جهان فلج شده است.

آن‌طور که به محلی‌ها می‌گویند طرح پیشین شهرداری در دوره قبل، که در داوری‌ای که خودشان برگزار و برنده اعلام کرده بودند، به شورای عالی شهرسازی و معماری رفته است و شاید این شورا تا ۲ هفته آینده درباره آن اعلام نظر کند!

با این وجود طرح دیگری هم در مدیریت فعلی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تهیه شده که یک پیاده‌راه با تراکم درخت را در نظر دارد. با همه این اوصاف معلوم نیست چه زمانی بلاتکلیفی بافت تخریب شده در شرق میدان نقش جهان و  ساکنان محله پشت گنبد به پایان می رسد، شاید زمان زیادی باقی نمانده باشد اما هنوز گفت‌ وگوهای ایرنا با نهادهای مربوطه نقاط مبهمی دارد که باید منتظر ماند و دید که شورای عالی شهرسازی و معماری در رابطه با طرح‌های اخیر شهرداری اصفهان چه نظری خواهد داد و این طرح‌ها تا چه اندازه از آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر ساماندهی وضعیت موجود در جهت تداوم هویت تاریخی بافت شرق میدان نقش جهان پیروی کرده است.

ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری: طرحی در دوره فعلی سازمان نوسازی و بهسازی برنامه‌ریزی شده که تا حدودی متفاوت از طرح قبلی است، نه در کالبد بلکه در سیما و منظر تغییراتی داشته که با بافت محیط سازگارتر است و به تازگی به شهرداری ارسال شده تا به کمیسیون  ماده پنج ارسال شود…

ایزدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان: پیگیری‌های ۱۵ روز اخیر منتج به این شد که طرحی که در مصوبه کمیسیون ماده پنج مطرح شد با تاکید بر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری باشد….

کلانتری، دبیر” پویش نه به گذر آقا نجفی”: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری می گوید بدنه خیابان حافظ نباید تخریب شود و هیچ تخریب جدیدی هم  نباید صورت بگیرد ولی طرح  پیشین شهرداری بدنه حافظ را تخریب دیده بود…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا