وزارت نفت با پنبه سر معلولان را برید

عبدالله مرادی | فعال حقوق افراد دارای معلولیت

بعد از سالها انتظار دفترچه آزمون استخدامی وزارت نفت منتشر شد تا شاهد این باشیم که تقریباً کلیه معلولان توانمند دارای بینایی دو چشم از خفیف تا شدید، شنوایی دو گوش متوسط و شدید و جسمی حرکتی که از ناحیه دست معلولیت دارد از حق شرکت در آزمون و استخدام در متمول‌ترین وزارتخانه کشور باز بمانند.

اکثریت مشاغل، به شنوایی و بینایی از یک گوش و چشم اختصاص داده شده است که طبق استانداردهای بهزیستی کشور این معلولان خفیف محاسبه می‌شوند. در بحث معلولان جسمی و حرکتی جز در موارد معدود در صورت وجود معلولیت در دست غالب این افراد هم از استخدام باز می‌مانند. حتی کار به جایی رسیده که همان محدود مشاغل اختصاص داده شده به گروه‌های اکثریت معلولان مانند فناوری اطلاعات بصورت انحصاری به معلولان متوسط هم اختصاص داده نشده است.این در حالی است که اگرچه اندک حمایت بیشتری از معلولان شدید می‌شود اما امتیازات قانونی معلولان خفیف و متوسط، به ویژه در بخش دولتی یکسان است.

نکته دیگر این است که در سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگری این محدودیت وجود ندارد و اگر فرد جانبازی(مثلا نابینا یا فقدان دست) نمره لازم در آزمون را کسب کند، محدودیتی ندارد و محدودیت خاص سهمیه معلولان است.

تنها نکته مثبت این دفترچه آن است که حداقل با وجود ظالمانه بودن شرایط استخدام سهمیه معلولان، از شفافیت لازم برخوردار است و فرد قبل از ثبت نام و در صورت نداشتن شرایط لازم از نتیجه آن در کمیسیون پزشکی آگاه می‌شود. شیوه‌ای که اگر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز شاهد باشیم، با وجود ظالمانه بودن رویکرد وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور در حذف معلولان شدید، حداقل شاهد رد شدن آنان در کمیسیون پزشکی به دلیل شدت معلولیت و بعد از چندین سال تلاش نمی‌باشیم.

در پایان و در شرایط فعلی که عملا حمایت‌های قانونی، بویژه از معلولان شدید بسیار اندک می‌باشد و تفاوت امتیازات و مزایای معلولان خفیف و متوسط نیز ناچیز می‌باشد، هرگونه ابجاد محدودیت و حذف نیازمندترین و بزرگترین گروه‌های معلولیت از حق اساسی دستیابی به شغل محکوم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا