بخشی از زمین‌های قره بلاغ سر پل ذهاب مجوز مسکن ملی گرفته‌اند؟!

۱.سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان کرمانشاه برای تغییر کاربری بخشی از زمین‌های قره بلاغ از توابع سر پل ذهاب(۵۴ هکتار)نامه‌ای به تاریخ ۱۷ آذر۱۴۰۰ به میراث فرهنگی ارسال می‌کند تا اگر مشکلی نیست آن را از مالک بخرد.
در آن زمان سه تن از  کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی در جواب استعلام اظهار کرده‌اند:

با توجه به شرایط خاص زمین مورد استعلام حتماً بایستی به منظور حصول قطعی نتیجه، گمانه‌زنی شود.

۲. اداره کل میراث فرهنگی در پاسخ اعلام می‌کند باید   مجوز کاوش و گمانه زنی از پژوهشگاه میراث فرهنگی گرفت و پس از حصول نتیجه پاسخ استعلام را داد.

۳. پس از مکاتبات متعدد و بازدید کارشناسان پژوهشکده باستان شناسی از موقعیت زمین با موافقت پژوهشگاه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ مجوز گمانه زنی صادر شد و حتی ناظر اداره بر برنامه کاوش و گمانه‌زنی هم معرفی شد.

۴.اما در همین ایام به دلیل تغییر مدیریت سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه و عدم توافق مالک با آنها از آنجا که طرح مسکن ملی در آن محدوده در حال اجرا بود . این بار مالک از ادامه کار با سازمان همیاری شهرداری‌ها منصرف شد و مجددا در راستای کاربری مسکن ملی با مسکن و شهرسازی توافق کرد.

و این بار سازمان راه و شهرسازی برای ساخت مسکن ملی، از همان زمین مورد نظر در  ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ از میراث فرهنگی استعلام گرفت که مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی محور ساسانی قصرشیرین- کرمانشاه در۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در نامه‌ای اعلام کرد:

به دلیل اهمیت موضوع و دلایل قبلی که در مکاتبات پیشین اعلام شده می‌بایست طبق مجوز صادر شده پژوهشگاه حتما گمانه‌زنی‌ انجام و سپس اعلام نظر شود.

اما اکنون خبر می‌رسد بدون گمانه‌زنی پژوهشکده باستان‌شناسی و حصول نتیجه ، مجوز و موافقت با اجرای طرح از سوی میراث فرهنگی استان کرمانشاه صادر شده  و  این موافقت طی نامه‌ای به مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه اعلام شده است؟!
 
پرسش اینجاست چگونه بدون انجام  گمانه زنی برای تغییر کاربری و اجرای طرح مسکن ملی مجوز صادر شده است؟ آیا کارشناسان میراث فرهنگی خودشان چنین اقدامی کردند یا مجبور به انجام چنین کاری شدند؟ در صورت اجبار چرا و چه کسانی به این درخواست اصرار داشتند و پشت پرده این توافق چه بوده است؟آیا پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی خبر دارند؟ آیا معاونت میراث فرهنگی کل کشور و دفتر محوطه‌ها و بناها و بافت‌ها خبر دارند؟

اگر این محدوده یک محوطه باستانی یا تاریخی حاوی آثار باشد چه کسانی پاسخگو خواهند بود؟ سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، نمایندگان مجلس، وزارت راه و شهرسازی یا استاندار؟ 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا