حفاران غیرمجاز پس از نوروز در عرصه جوبجی حفاری کردند

آیا بار دیگر عرصه جوبجی محل تاخت و تاز خودروهای سنگین معدن‌کاران می‌شود؟

تصاویر ارسالی از محوطه باستانی جوبجی نشان آن دارد گاردریلی که در آبان سال ۱۴۰۰ مستقر شده بود تا با بستن جاده درون رودخانه جلوی رفت و آمد خودروهای سنگین معدن در عرصه جوبجی را بگیرد بار دیگر باز شده  و خودروها در حال رفت و آمدند.

همچنین تصاویر ارسالی نشان از حفاری‌های غیر مجاز جدید پس از نوروز در عرصه جوبجی دارد.

پیش از عید هم در گزارشی عنوان شده بود کشاورزان در این عرصه مشغول کاشت هندوانه‌اند.

عزت‌الله ضرغامی، علی دارابی، فاطمه داوری، رضا سامه در وزارتخانه و بخش معاونت میراث فرهنگی همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و شهرستان رامهرمز پاسخ بدهند چه اقدامات حفاظتی برای این محوطه باستانی که کاوش‌های آن نیم تمام است انجام داده‌اند؟!

چرا بارها و بارها و به کرات محوطه جوبجی مورد تجاوز قرار می‌گیرد و هیچ اتقاقی نمی‌افتد؟ اثار جوبجی در نمایشگاه‌های خارج از کشور  به نمایش درآمده، کل محافل علمی و باستان‌شناسی محوطه‌هایی چون جوبجی، چگاسفلی، ارجان و… را می‌شناسند اما در همین لحظه همگان شرم دارند یک غیر ایرانی را بر سر این محوطه‌ها ببرند و بگویند این همان محوطه‌هایی است که در کتب علمی ورد زبان‌هاست، ببینید ما چگونه با محوطه‌های تاریخی خود رفتار می‌کنیم!

جوبجی در مرداد سال ۸۷ثبت ملی شد اما نقشه محدوده عرصه ، حریم و ضوابط حفاظتی این محوطه عیلامی پس از یازده سال وقفه در زمستان سال۹۸ تعیین و تازه ۲۰ مرداد۱۴۰۰ابلاغ شد آن هم در حالی که این محوطه بارها مورد تعرض قرار گرفته است.

در ۲۲ آذر ماه ۹۹ لودر معدن‌کاران از جبهه‌ی شمالی وارد عرصه‌ مصوب جوبجی شد و می‌خواست گمانه‌های کاوش‌های باستان‌شناسی را  پر کند. حضور لودر در این محوطه به کرات ادامه یافت.

در طول ‌سالها جوبجی از کشت و زرع، حفاری‌های قاچاقچیان و اصرار به عبور کانال آبرسانی از این محوطه در امان نمانده است.

۲ تابوت سفالی قدیمی در جدیدترین فصل کاوش در آذر ۹۷ در جوبجی کشف شد.

پیش از آن کاوش‌های باستان‌شناسی سال ۸۶ به سرپرستی خانم دکتر آرمان شیشه‌گر منجر به کشف آرامگاهی با دو تابوت متعلق به دو زن عیلامی از نزدیکان پادشاه ایلامی نو یعنی «فرزند این دد» به همراه ۴۸۸ شی سفالی و مفرغی و زیور آلات و…همراه اجساد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا