اشیای تاریخی در موزه سیراف، به حال خود رها شده است

گنجینه ها و اشیای سنگی بسیار ارزشمند و بی مانند تاریخی در گوشه ای با چیدمان بسیار نامناسب و غیراصولی و غیرعلمی در مکانی که یکی از اتاق های پایگاه میراث فرهنگی بندر تاریخی سیراف است، به حال خود رها شده و در بدترین شرایط نگهداری می شود.

سیاوش آریا : اینجا شهر باستانی سیراف است، بندر تاریخی که نامش همپای دریای پارس(خلیج پارس) همانند نگینی درخشان بر چکاد جنوب ایران خودنمایی می کند. این شهر باستانی یگانه روزگاری تاچین،هند،آفریقا و مرزهای اروپا آوازه اش پیچیده و از رونق بسیار فراوانی برخوردار بوده است. اما امروز از داشتن حتا یک موزه باستان شناسی محروم است! و اشیای تاریخی و گنجینه های ارزشمند و سفالینه های تاریخی آن در گوشه اتاقی با چیدمان نامناسب و غیراصولی و انباشته شده بر روی هم، به نمایش گذاشته شده است. آثار سنگی بسیار گرانسنگ از دوره ساسانی تا سنگ گورها و سنگ نبشته های دوره اسلامی که برخی از آن ها بی همتا و کمیاب هستند، همگی با بدترین شیوه و روش نامناسب بر روی زمین و چند میز به نمایش گذاشته شده اند. در واقع، نام این مکان را باید نمایشگاه گذاشت که بیش از یک دهه است به همین روند آثار و اشیای تاریخی آن، نگهداری می شود. زیرا موزه دارای تعریف است و باید از سیستم گرمایش و سرمایشی گرفته تا ویترین های ویژه آثار و اشیای تاریخی و فضاهای مناسب را دارا باشد.
سخن درخورنگرش این است که،مسولان میراث فرهنگی استان بوشهر و کشور بیش از یک دهه است که با وعده و وعیدهای گوناگون از ساخت یک موزه در سیراف خبر می دهند، ولی همچنان سیراف، کهن شهر ساسانیان از داشتن یک موزه محروم است!
این جا در اصل، خانه «وایت هاوس» سرپرست گروه باستان شناسی بندر سیراف در دهه ۴۰ خورشیدی بوده که سپس تر با کوشش های دوستداران میراث فرهنگی و انجمن میراث فرهنگی سیراف در سال ۱۳۸۴ خورشیدی به یک نمایشگاه تبدیل می شود و هیچ پیوندی با موزه نداشته و ندارد. در این اتاق ها، سفالینه های ارزشمند، سنگ گور، گچ بری ها، سنگ نبشته، پایه ستون و سکه های تاریخی از دوره های گوناگون نگهداری می شود که جا دارد مسولان فرهنگی شهر و استان بوشهر به جای سخنان تکراری و وعده دادن، یک موزه درخور و شایسته برای یکی از پرآوازه ترین بندرهای باستانی ایران یعنی سیراف، برپا کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا