آگاهی‌بخشی نیاز اصلی جامعه برای ارتقای فرهنگ

خبرنگاران قدیمی و متخصص در حوزه میراث فرهنگی سراسر کشور در بیانیه ای خواستار پاسخ گویی مسولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده اند.

متن بیانیه بدین شرح است :

«ن» والقلم و مایسطرون… سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند.
(قرآن کریم)


آن‌چه همگان مستحضر هستند، روزنامه‌نگاران حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالیان گذشته به‌ رغم دشواری‌های بسیاری که در جامعه وجود دارد و با این‌که افکار عمومی بیشتر معطوف مسایل اقتصادی است، تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند تا در راه معرفی و حفاظت آثار تاریخی، فرهنگی و معنوی ایران قدم بردارند و فداکارانه برای ارتقای فرهنگ ایران تلاش کنند.

دیرزمانی نیست که میراث‌فرهنگی مقوله‌ای ناشناخته برای عموم مردم بود و این روزنامه‌نگاران حوزه میراث فرهنگی بودند که پا پیش گذاشته و به شفاف‌سازی اتفاقات پرداختند تا نگهبان مواریث این سرزمین باشند.

با این وجود در چند ماه گذشته، پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید تاب نقد تعدادی از رسانه‌ها و کنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی را نیاورده و به جای دادن جوابیه و توضیحات به رسانه در جهت شفاف سازی مربوطه، اقدام به فرافکنی و توهین به این رسانه ها و کنشگران میراث فرهنگی در سایت اختصاصی پایگاه جهانی تخت جمشید یا سایر رسانه‌ها کرده است.

این اقدام مغایر با قانون مطبوعات بوده و ناشی از آگاه نبودن دست‌اندرکاران به اصول مطبوعات است. از سوی دیگر طبق قانون اساسی اصل ۲۴، ‌ماده ۴ – هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل‌نشریات مبادرت کند.

اقدام مدیریت این پایگاه باب گفتمان میان مسئولان میراث‌فرهنگی و رسانه را مسدود کرده و مانع گفتمان آزاد و سازنده و همچنین به طبع آن ارتقای میراث‌فرهنگی در ایران شده است. این رفتار سلبی و قضاوت‌گونه پایه‌های ارتباطی که طی سالیان گذشته با مشقت‌های بسیار میان مدیران و مسئولان میراث‌فرهنگی و رسانه‌ها ایجاد شده بود را سست کرده و عواقب بسیار نامناسبی برای میراث‌فرهنگی یکی از مهمترین و ارزشمندترین سرزمین‌های کهن جهان (میراث جهانی تخت جمشید و دشت مرودشت) با بیش از هزاران اثر تاریخی دارد.
باید دانست که پایگاه جهانی تخت‌جمشید، از مهمترین و قدیمی‌ترین پایگاه‌های جهانی ایران به شمار می‌رود که رسانه‌ها همواره برای ارتقای آن در طی سالیان دراز در کنار مسئولان میراث‌فرهنگی تلاش کرده‌اند.

حال با هر گونه نقد دلسوزانه ای از سوی رسانه ها که برای سازندگی و بهتر شدن شرایط آن مجموعه جهانی است باید شاهد این باشند که با مطالب توهین‌آمیز و خارج از انصاف روبه‌رو شوند. در تازه ترین این روند، مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به یکی از کنشگران میراث فرهنگی دلسوز و شناخته شده و رسانه آن، در شهرستان شیراز تاخته و ضمن توهین و افترا به وی در جهت تشویش اذهان عمومی و برانگیختن احساسات مردم بر علیه ایشان برآمده است.

به همین منظور روزنامه‌نگاران قدیمی و متخصص در حوزه میراث‌فرهنگی سراسر کشور خواستار تغییر رویه این پایگاه جهانی در ارتباط با رسانه‌ها و کنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی هستند و از مسولان این پایگاه و مجموعه مدیریتی استان فارس و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور خواستارند که درباره‌ی این نحوه‌ی پاسخ‌دهی و روش نادرست برخورد با اهالی مطبوعات تجدید نظر کرده و پاسخ‌گو باشند.

اسامی امضا کنندگان محفوظ است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا