موزه‌ها را دریابید/طرح تملک موزه مشق را اجرایی کنید

جناب وزیر موزه‌ها را دریابید، وزارت شما تقریبا یک پنجم موزه‌های مملکت را مالک است و مسئولیت بزرگی در برابر اموال منقول تاریحی دارد که این وظیفه با موزه‌ها تحقق پیدا می‌کند اما می‌دانید چند پروژه ملی در این حوزه حدود دو دهه است معطل مانده و یا اینکه حتی موزه‌های مهم وزارت‌تان دیگر اعتبار و استاندارد سابق را ندارند و از مشکلات ساده بی‌نوری (نبود لامپ) و گرما و ناامنی، نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی رنج می‌برند پس خواهشا موارد زیر را در حوزه موزه‌ها پیگیری کنید

هیأت امنایی شدن موزه‌ها که از سالها پیش مصوبه دارد اما جناب مونسان اجرای آن را هم به تأخیر انداخت.

طرح بهسازی موزه ایران باستان که مدت‌هاست آماده شده و منتظر دستور اجرایی وزیر است و آن هم موزه ایران باستان که از معتبرترین موزه‌های باستان‌شناسی است اما حالا کهنه و فرسوده شده است

طرح تملک میدان مشق و موزه ملی شدن آن که می‌تواند هم به موزه ملی و موزه های دیگر کمک کند و هم یک قطب گردشگری مهم در تهران ایجاد کند که احتمالا می‌تواند بزرگترین و چشم‌گیرترین اقدام این دوره هم باشد.

پروژه‌های دیرینه موزه‌های نیمه کاره منطقه‌ای که از دهه هشتاد معطل مانده و به سرانجام نمی‌رسد و یا اگر یکی دو تا هم رسیده نیمه کاره و خالی مانده‌اند و فقط وزیر پیشین خواسته که افتتاح کند.

موزه‌های کهنه شده از موزه‌ها نام‌دارتان در تهران که حالا بعد چهل سال دیگر فقط نامی دارند و آن جلوه‌ی گذشته را ندارند و نیازمند تجهیز و مرمت و تقویت و ارتقای سازمانی هستند.

موزه‌های بدون نیرو هم که بسیارند و فقط در دو دهه گذشته موزه هایی افتتاح شده‌اند که هیچ نیرویی ندارند و خب از پس کارهای روزمره‌شان هم برنمی‌آیند.

ضررهای موزه‌های خصوصی در کرونا هم که در این سالها بسیار بوده است اما کسی به دادشان نرسیده و می‌توانند تعطیل شوند و شما که به دنبال کمک به آسیب‌دیدگان کرونا هستید آنها را هم فراموش نکنید.

استقلال مدیریتی موزه‌ها هم که حدیث قدیمی است که در این سالها گاه با سیاست‌زدگی و انتخاب‌های غیرتخصصی آمیخته شده است و آنها را ناتوان‌تر هم کرده است نگاه تخصصی در انتصاب مدیران موزه ها را در پیش بگیرید تا مانند رئوسای پیشین موزه‌داران را ناامید و سرخورده نکنید.

تولید محصول و تعاملات رسانه‌ای موزه‌ها که می‌تواند نقش مهمی در حوزه اقتصاد گردشگری ایفا کند اما هیچ وقت به آن توجه نشده و برای این زمینه سرمایه‌گذاری نشده است.

انحصارطلبی در حوزه عمرانی موزه‌ها و ظاهرسازی قانونی برای شبکه محدود پیمانکاران هم می‌تواند تحقق یکی از شعارهای دیگر شما باشد.

فهرست جامع اموال موزه‌ای و رسیدگی ادواری به امنای اموال اموال که همواره از دغدغه‌های جدی بوده است و لازم است که شفافیت در این حوزه تحقق یابد

کاهش پست‌های سازمانی موزه‌ها که در ماه‌های آخر افزایش یافت تا بخش‌های دیگر وزارت تقویت شود و جابجایی‌های عجولانه و یا بردن افراد غیرمرتبط و سفارشی به موزه‌ها سبب بی‌رغبتی در موزه‌ها هم شده است و آنها را ضعیف‌تر هم کرده است افرادی که علاقه ای ندارند و در نتیجه با مخاطبین موزه‌ها از سر علاقه برخورد نمی‌کنند.

تکمیل نیازهای امنیتی و حفاظتی موزه‌ها که همیشه آنها را در خطر قرار داده و کمتر موزه‌ای در وزارت متبوع تان می‌تواند ادعای کامل بودن بکند و از این رو خطرهای بسیار آنها را تهدید می‌کند.

و بسیاری از موزه‌های شهرستانها یا نیروهایشان از موزه‌ها به ادارات رفته‌اند و یا در مرحله بازنشستگی هستند و طی سالهای آینده ریزش نیروی متخصص استخدامی به وجود می‌آید، شاید باید از الان فکری کرد تا تجربه دارهای موزه‌ها راحت نروند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا