عبور جاده از کنار قبرستان زیرین و محوطه گنبد اینانج /درختان را هم بریدند

ابوحمزه ری‌شناس که اخیرا بازدیدی از مسیر گورستان تاریخی زیرین داشته می‌گوید:اکنون وسط مسیر جنگل دست‌ساز ، درختان را بریدند و یک جاده هم کنار‌ گورستان زیرین احداث کردند.

بهمن ۱۴۰۰ خبر رسید که کارخانه سیمان و شرکت‌های معدن در قبرستان زیرین ری اقدام به احداث جاده و قلع و‌قمع چند درخت کرده‌اند.همان کارخانه مشهور که هوا و محیط زیست و کوه و تاریخ ری‌ را بلعیده است.

اینک خبر می‌رسد پس از توقفی کوتاه جاده احداث شده است! دکتر احمد ابوحمزه با اشاره به این که گورستان زیرین بین کوه ری و کوه نقاره خانه قرار دارد ، در این باره می‌گوید: سنگ قبرهای این گورستان قابلیت تبدیل به موزه را داشت. این اقدام که صورت نگرفت هیچ، جاده هم احداث شد آن هم در حالی که نقاره‌خانه، گنبد اینانج و کوه ری پیش‌تر ثبت ملی شده‌اند.

او‌ بابیان این که این گورستان بین قلعه طبرک قرار دارد، می‌افزاید: البته برخی مانند شادروان دکتر کریمان اعتقاد دارند کوه طبرک( قلعه طَبَرَک) بین دو کوه ری و کوه نقارخانه بوده و طغرل اول آن را تخریب کرده است.

گورستان تاریخی زیرین چندین بار حفاری شده است. در سال ۱۳۷۳ یحیی کوثری و چوبک هم در سه قسمت آن را کاوش کردند و به آثار تاریخی رسیدند.

در این کاوش‌ها سه مقبره ایلخانی به دست آمده که قرار بود مرمت شود و در عکس‌های هوایی کاملا مشهود است. امری که محقق نشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا