سیاه‌نمایی خبرگزاری فارس؟!

فارس می نویسد: «این آمار توسط وزارت ارشاد که متولی اجرای این پیمایش ملی است تکذیب شد.» در ادامه توضیح می دهد: «برعکس آمار نصیری، مطابق این گزارش پیمایشی که در سال ۹۴ انجام شده است ۵۳.۱ درصد مردم معتقدند که اگر کسی به حجاب هم اعتقاد ندارد باید در در خیابان ها باحجاب حاضر شود. ۲۴.۲درصد هم نظری نداشتند و تنها ۲۲.۲ درصد با این گزاره مخالفت کرده‌اند.»

آیا خبرگزاری فارس اطلاع ندارد که گزارشی که به آن استناد می کند موج سوم پیمایش ملی «ارزش ها و نگرش های ایرانیان» است و آنچه نصیری به آن استناد کرده، موج چهارم این پیمایش؟

سه موج این پیمایش که به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۴ انجام شده‌اند، منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب می‌شوند. اما نکته این است که پیمایش چهارم در سال ۹۷ انجام شده است.

جا زدن پیمایش سال ۹۴ به جای پیمایش سال ۹۷ با کدام دلیل صورت گرفته است؟ ۱- آیا خبرگزاری فارس از پیمایش موج چهارم اطلاعی نداشت؟ طبیعتا نمی توانند ادعا کنند مطلع نبودند چرا که اخبار آن دوسال قبل منتشر شده و اگر دسترسی آنها به پیمایش موج سوم وجود داشته، طبیعتا موج چهارم را هم دیده اند و برای روشن شدن مدعا راحت تر آن است که آن را منتشر کنند.

فارس همچنین در گزارش خود با بیان نظرات سالهای قبل نصیری او را حتی مخالف نظر اجماعی فقهای شیعه بسیار تندتر و افراطی‌تر خوانده می‌نویسید که او در کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام» ضمن تاکید بر «اینکه هیچگاه زن طرف مشورت نبوده است، برخلاف نظر اجماعی فقهای شیعه تاکید می کند اسلام از اساس با هرگونه حضور زن در اجتماع مخالف است.» فارس همچنین این بخش از کتاب را بعنوان جمع بندی منتشر می‌کند که نصیری نوشته است:‌«صنف مرد بر صنف زن درجه ای از برتری و فضیلت دارد و واجد حقوق بیشتری است.» به این ترتیب می‌خواهد نتیجه گیری کند که او دچار چرخشی بزرگ در مواضعش شده است.

فارس همچنین‌آشکار او را متهم به تغییر مواضع کرده و معتقد است: «نصیری در بخش دیگری از کتابش برخلاف نظر امروزش می نویسد: «از زیر سوال بردن احکام نورانی اسلام یا تفسیر به رای و قبض و بسط در آن ها برای خوش آمد زمانه یا به اصطلاح حل معضلات کنونی جدا بپرهیزیم… و از سرنوشت خطرناک کسانی که تا دیروز در جمع مومنین بودند و امروز با کفار و ملحدان هم رای و هم صدا شده اند عبرت بگیریم.»

گفتنی است مهدی نصیری برخلاف آنچه فارس تلاش می‌کند عنوان کند دچار تغییر و چرخش در مواضعش نشده است. او همچنان معتقد است در عصری که آن را عصر حیرت (یا عصر خلع امام معصوم) می‌خواند، اجرای بعضی امور امکان پذیر نیست. با این حال حمله جوانان نورسیده و نشسته در خبرگزاری فارس به کسی که از روی نوشته‌های سیاه مشق می‌کردند نشان می‌دهد که اگر دیده عبرت بین داشتند باید از همین موضوع درس می‌گرفتند. خصوصا آنکه آنها تلاش کردند موج سوم پیمایش را به جای موج چهارم قالب کنند. در حالی که موج چهارم این پیمایش بعد از وقایع دی ماه ۹۶ و ماجرای دختران خیابان انقلاب به راه افتاد که طبیعتا نگاه‌ها به بحث حجاب را می‌توان به راحتی به قبل و بعد از آن وقایع تقسیم بندی کرد.

با این حال حتی اگر با پیشنهاد انتشار علنی پیمایش چهار هم موافق نیستند و همچنان معتقدند اکثریت برخلاف آنچه آقای نصیری گفته‌اند با حجاب اجباری (یا قانونی یا هر نامی) موافق هستند، چرا در برگزاری رفراندوم در این باره پیش‌قدم نمیشوند؟ آیا حاضرند خودشان در مراجعه به آراء‌ عمومی پیش قدم شده و پیشنهاد آن را به طور علنی ارائه کرده و تبعات آن را هرچه که بود بپذیرند؟ یا از ترس خروج این مراجعه به آراء عمومی باعث میشود ترجیح دهند سکوت کنند؟‌

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا