دیوار محل دفن ‎صوراسرافیل و ‎ملک‌المتکلمین خراب شده و بزودی پارکینگ ‎بیمارستان لقمان‌الدوله می‌شود

این پیامی بود که تا با چشم خودم آن پرده آبی‌رنگ پلاستیکی را درست جلوی اورژانس بیمارستان لقمان و حجم مصالح ساختمانی رها شده پشتش دیدم باور نکردم. ‎

کابوس نیمه‌شب دوم تیر ماه ۱۲۸۷ باغشاه برای خفتگان خندق پشت دروازه باغشاه که حالا حیاطی شده وسط تهران افسارگسیخته، تمام نشده است و هر سال و هر روز و هر ساعت و هر دقیقه در حاشیه ‎ بیمارستان لقمان‌الدوله، آخرین ایستگاه بیشتر از جان شسته‌هایی به جان آمده از زندگی، تکرار می‌شود.

‏از وضعیت تنها آرامگاه باقی مانده از شهدای مشروطه و کودتای محمدعلی‌شاهی و خانواده ملک‌زاده می‌نویسم. آرامگاهی که بعد از ۱۱۲ سال پنج ماه و ۲۰ روز از آن شب تاریک یوم‌التوپ، مانند همه این سالها حال خوبی ندارد.

برگرفته از صفحه توییتر فرزانه ابراهیم زاده

در پی انتشار این مجموعه توییت آقای ضرغامی رییس سازمان زیباسازی شهر تهران و پس از آن آقای مهندس نجمی نماینده خانواده ملک‌زاده با من تماس گرفتند و توضیحاتی را دادند که گمان می‌کنم باید به این موضوع اضافه کنم.
۱. به گفته آقای ضرغامی مسئولیت بازسازی آرامگاه را سازمان زیباسازی با مشارکت شهرداری منطقه ۱۱ انجام می‌دهند.
ضمن این که آقای نجمی نیز به عنوان نماینده خانم دکتر شیرین بیانی از خانواده ملک‌زاده نیز در این بازسازی همراهی می‌کنند.
۲. به گفته آقای ضرغامی در چند ماه گذشته خانه قدیمی که در بخش جنوبی بنا بوده خریداری شده است که قرار است به این مجموعه افزوده شده است. این بنا راه دسترسی تازه‌ای برای مجموعه ارامگاهی باز خواهد شد. ضمن این که راه کوچه ابراهیمی هم باز خواهد شد و بسته نمی‌ماند.
۳. سرایدار به گفته وکیل خانواده ملک‌زاده دخل و تصرفاتی در بنا انجام داده بود و اجازه ورود نمی‌داد. با وجود گرفتن حکم تخلیه به خواست خانم دکتر بیانی منزلی برای ایشان توسط شهرداری منطقه ۱۱ خریداری شده است آن‌ها منتقل به آن خانه شدند. این را آقای ضرغامی هم گفتند.
۴. آقای ضرغامی همچنین گفتند که با بیمارستان لقمان نیز گفتگوهایی شده است که به نتایج خوبی رسیده شده و قرار نیست پارکینگ بیمارستان در این جا ساخته شود و به جای دیگری منتقل خواهد شد و به زودی فضای آرامگاه از فضای بیمارستان تفکیک می‌شود.
۵.به گفته آقای مهندس نجمی در حال حاضر مساحت محوطه آرامگاهی از ۳۳۰ متر به ۴۰۰ و خورده‌ای متر افزایش خواهد کرد و دری از سمت جنوب هم برای دسترسی باز می‌شود. ضمن این که ایشان گفتند که خانم دکتر بیانی در جریان همه ساخت و سازها هست.
۶. اما نکته‌ای که درباره تعطیلی پروژه نوشتم همان طور که گفتم چندماهی هست که این پروژه به چند دلیل از جمله ماجراهای حقوقی و بعد کرونا تعطیل است و همچنین طرح آرامگاه هم باید تکمیل شود که این هم به زودی نهایی خواهد شد و شهرداری قول داده تا این فضا را کامل کند.
در نهایت به عنوان کسی که رشته تاریخ خوانده و سالها کار خبری انجام داده است لازم می‌دانستم که در کنار مشاهدات خودم توضیحات داده شده را هم نقل کنم تا رعایت انصاف را داشته باشم، اما قطعا از این به بعد یکی از موضوعاتی که دنبال خواهم کرد آرامگاه شهدای مشروطه خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا