اصرار شهرداری قمصر به خیابان کشی در بافت تاریخی/ احداث خیابان جدید از روی بافت تاریخی اطراف زیارت پیرسلیمان قمصر

محمدمهدی نجفی

از محلات تاریخی قمصر محله پایین است که با زیارت پیرسلیمان مزین شده است. اگرچه این محله نیز به سیاق سایر محلات قمصر طی سالهای گذشته کاملا دگرگون شده و شکل تاریخی خود را از دست داده، اما چند بنای تاریخی معدود و مقداری از بافت و جداره‌های تاریخی اطراف آن، از تیغ تخریب جان سالم به در برده که در خور حفظ و نگهداری هستند.

زیارت پیرسلیمان منسوب است به حضرت سلیمان بن داود بن حسن بن حسن بن علی بن ابی‌طالب (ع) و سابقا بنایی همانند زیارت پیرداوود داشته که قدمت آن را به دوره صفوی یا پیش از آن نسبت داده‌اند. بقعه‌ای با گنبد مخروطی ترک‌دار که با آجرهای لعابدار فیروزه‌ای مزین بوده است. متاسفانه این بنای ارزشمند طی توسعه و بازسازی این زیارت در دهه ۸۰ به کلی تخریب می‌شود. اینک شهرداری قمصر قصد دارد با تخریب بافت تاریخی اطراف زیارت، برای آن یک معبر مستقیم ایجاد کند. 

علی‌رغم اینکه اداره میراث فرهنگی برای حفظ این آثار وارد عمل شده و با ارزشگذاری بر یکی از خانه‌های این محدوده – به نام خانه تاریخی سلامتی – مقدمات ثبت آن را فراهم ساخته، شهرداری قمصر برای احداث یک خیابان، در پی تخریب این خانه و خانه مجاور آن بر آمده است. چندی پیش یکی از خانه‌های ارزشمند این محور، تعمدا دچار حریق شد تا تخریب آن تسهیل شود.

اصرار عجیب شهرداری قمصر به احداث خیابان جدید و مستقیم از وسط بافت تاریخی این محله در حالی صورت می‌گیرد که مشکل ترافیکی زیارت پیرسلیمان با تعریض معبر فعلی که جداره‌ای تاریخی ندارد و یا با گزینه‌های دیگر قابل رفع شدن است.

با وجود اینکه اداره‌های میراث فرهنگی و راه و شهرسازی مکررا با نامه‌هایی مخالفت خود را با احداث این خیابان اعلام کرده‌اند، اما شهرداری قمصر بی‌توجه به این مخالفت‌ها در ماه جاری برای تملک خانه تاریخی سلامتی، اقدام به نشر آگهی در روزنامه کرده است.

در شرایطی که از محلات تاریخی قمصر جز نام آن نشانی باقی نیست، به جاست که با حفاظت و صیانت از آثار و بناهای انگشت‌شمار و عرصه‌های تاریخی محدود به‌جامانده، به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این شهر افزوده گردد. توسعه شهر بدون توجه به میراث طبیعی و تاریخی، جز حسرت و خسران نصیب آیندگان نخواهد ساخت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا