نگرانی درباره اسناد تاریخی کاخ سعدآباد/ موزه آلبوم‌های سلطنتی تعطیل شده و هزاران سند بسیار ارزشمند در حال جابجایی است

در حالی‌که خبر قطع درختان کهنسال سعدآباد و انتشار عکس‌هایی از این اتفاق، به نگرانی‌ها درباره وضعیت آشفته کاخ سعدآباد دامن زده، خبرهای نگران‌کننده دیگری از این مجموعه به گوش می‌رسد.

این اخبار مرتبط با تبدیل موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد کاخ سعدآباد به دفتر مدیریت کاخ و بی‌اطلاعی از سرنوشت هزاران عکس و سند تاریخی بسیار ارزشمندی است که در این موزه نگهداری می‌شد.

موزه مزبور تا ابتدای وزارت عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ساختمان سابق گارد شاهنشاهی در سعدآباد برقرار بود ولی توسط اولین مدیر سعدآباد در دولت رئیسی تعطیل شد. گفته می‌شود محمدرضا ورزی، کارگردان سریال معمای شاه که از آن زمان تا کنون مکررا به سعدآباد رفت و آمد دارد و در جلسات مختلف حاضر می‌شود، عامل اصلی تعطیلی موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد بوده است.

با این حال، تا خردادماه امسال که حسین علوی به مدیریت کاخ سعدآباد منصوب شد، چیدمان موزه و بخش اسناد آن به شکل سابق باقی بود. شایع است که حسین علوی، خواهرزاده حسین شریعتمداری، مدیرمسؤول روزنامه کیهان است، ولی خود او در ارتباط با این انتساب سکوت کرده است.

با آمدن علوی به کاخ سعدآباد، آثار موجود در موزه آلبوم‌های سلطنتی جمع‌آوری و دفتر مدیریت به این بخش منتقل شد. شنیده می‌شود که هزاران سند موجود در زیرزمین موزه نیز در حال جابجایی است.

بنا به گفته تعدادی از کارکنان و موزه‌داران سعدآباد، از زمان استقرار دفتر مدیریت در موزه آلبوم‌های سلطنتی، رفت و آمد کارکنان مجموعه به این دفتر به سختی صورت می‌گیرد و ظاهرا رئییس دفتر مدیر سعدآباد تلاش می‌کند تا حتی‌الامکان از ورود افراد به این ساختمان جلوگیری کند و کنترل شدیدی بر آن داشته است. همین امر باعث شده که کارکنان سعدآباد نگرانی زیادی درباره سرنوشت اسناد تاریخی موجود در این ساختمان داشته باشند و به پروژه تعطیلی موزه آلبوم‌های سلطنتی و جابجایی اسناد تاریخی با دیده شک و تردید بنگرند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا