برج قابوس تَرَک خورد

برج هزار ساله قابوس، یادگار دوران شکوه اولین حکومت های ایرانی و اسلامی  محلی در شمال ایران، که روزگاری محل بارگاه دانشمندان و ادیبان ایران زمین بود، چند سالی است که اسیر ناملایمات و مدیریت ضعیف گشته است.

شهرام سماوات: در یک دهه گذشته این دومین بار است که داربست‌های آهنی، چون حصاری زمخت این برج تاریخی را در غل و زنجیر  کرده اند و چهره زیبای این بنای سر به فلک کشیده را به کراهت کشانده اند.

یک بار در سال ۹۶ به مدت چند ماه و دیگر بار در سال ۹۸ که تا به امروز نیز ادامه داشته و بهانه مسئول غایب حفاظت از این اثر که مدیریت پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس را دارد، برای این استمرار حضور داربست‌های آهنی در اطراف این بنای بی‌نظیر، تحقیق و پژوهش و مرمت آن ذکر شده است.

حال اینکه این تحقیق و پژوهش و مرمت‌های انجام شده یا نشده، پس از گذشت چهارسال هنوز به سرانجام نرسیده و امروز خبر از بوجود آمدن تَرَک های قابل توجه آن هم در داخل بنا و سازه این اثر تاریخی به گوش رسیده.

اگر تا دیروز نگران داربست ها و اثر این حصار آهنی و ضربه های حاصل از برخوردشان با قسمت بیرونی بنا و یا زنگار آهن نشسته بر چهره برج بودیم، امروز نگرانی ما صدچندان گشته و وااسفا گویان بر این سومدیریت و بی‌خیالی مدیران میراث فرهنگی گنبدکاووس و گلستان می گرییم که این یادگار استوار تاریخی را تا مرز فروپاشی کشانده اند و همچنان توسط بالادستی‌ها حمایت می شوند و سوءِ مدیریتشان همچنان مستدام است.

آری برج تاریخی و یادگار هزارساله و چشم و چراغ فرهنگ و تاریخ هزاران ساله گنبدقابوس، در جداره داخلی گنبد ترک برداشته و این اتفاق و استمرار بی‌توجهی به حفظ و مرمت این بنای تاریخی، در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند مخاطرات جدی برای این یادمان تاریخی و افسوسی ماندگار برای نسل امروز و فرزندان ما به بار آورد.

شاید این آخرین فرصت برای مدیران ارشد میراث فرهنگی گلستان و شهرستان گنبدکاووس باشد تا اشتباه پیشینیان خود  در انتصاب مدیران سفارشی در میراث فرهنگی گنبدکاووس و پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس که بانیان وضع موجود هستند را با دقت بیشتری بررسی کرده و در تکاپوی جبران این اشتباه بیفتند و با اقدامات اساسی و ضربتی کار مرمت و احیاءِ این اثر بی‌نظیر تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا