تَرَک گنبد مسجد سید، به دلیلِ شکاف عمیق فرونشستی در زیر این مسجد است

عضو کارگروه تخصصی فرونشست اصفهان گفت: آسیب های سازه ای بنای مسجد سید اصفهان از جمله تَرَک عمیق دیواره ها، گنبد و سقف در راستایِ تَرَک فرونشستی عمیق و طولانی ایجاد شده در زمین است و این تَرَک (Fissure) فرونشستیِ زمین هم پس از برداشت کاشی‌های کف به وضوح قابل مشاهده است.

در روزهای گذشته ضمن بازدید شورای فنی استانداری اصفهان و کارشناسان میراث فرهنگی از وضعیت مسجد تاریخی “سید” اصفهان و مرمت‌های اضطراری این بنای تاریخی از سوی گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، وجود تَرَک عمیق فرونشستی در زیر کف فرش شبستان این مسجد تشریح شد.

در این پیوند بهرام نادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بخش اول آسیب‌های سطحی ومعماری بنا همانند تخریب کاشی‌های کف ناشی از نگهداری نا صحیح این بنای تاریخی است اما بخش دوم و اساسی آسیب‌ها به فرونشست زمین برمی‌گردد.

وی افزود: نشست نامتقارن زمین، ناشی از فرونشست و برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی سبب ایجاد ترک در زمین می شود و در ادامه، این ترک ها به سازه منتقل می‌شود ، زیرا سازه‌های مصالح بنایی و تاریخی توان تحمل تنش‌های شدید ناشی از تَرَک زمین و فرونشست را ندارند.

این متخصص سازه گفت: البته ترک‌های سازه ای مسجد سید ناشی از فرونشست را نباید در نبود متولی مسجد جست و جو کرد و این ترک‌ ها ناشی از عدم وجود متولی در بخش کنترل و مدیریت منابع آب سطحی و زیر زمینی است.

وی افزود: مرمت بنای مسجد سید بدون کنترل منابع آب زیر زمینی، ناپایدار خواهد بود و وقوع و بروز مجدد ترک و آسیب های سازه ای و غیر سازه ای دور از انتظار نیست.

نادی گفت: چگونه می‌توان امیدوار بود که اسکت سازه مصالح بنایی، بنا شده در منطقه ای با نرخ فرونشست تحمیلی سه تا پنج سانتی‌متر در سال ( ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر در ۱۰ سال) بتواند بدون شکست در مقابل این تنش غیر قابل تصور دوام بیاورد.

وی تصریح کرد: نتیجه این است که بدون مطالعه فرونشست شامل تعیین عمق و ابعاد ترک با ابزاری مشابه دستگاه نفوذگرِ رادار(GPR) و نرخ دقیق نشست نامتقارن با ابزاری مشابه دستگاه موقعیت یاب مکانی(GPS) نمی‌توان اقدام به مرمت سطحی کرد.

نادی در ادامه گفت: نکته مهم اینکه در سال های گذشته بارها در خصوص آسیب های فرونشستی توضیح دادیم و متاسفانه نادیده گرفته و یا انکار شد. هم اکنون تعداد زیادی از شاخص‌های گچی نصب شده در مسجد علی قلی آقا در شمال مسجد سید به سبب فرونشستِ زیاد ریخته و از بین رفته اند و گنبد و ستون‌های مسجد جامع عباسی نیز به دلیل فرونشست ، دچار ترک و کچ شدگی شده اند.

وی تاکید کرد: نبود برنامه جامع در کنترل فرونشست زمین و مدیریت صحیح بر منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی در اصفهان سبب بلعیده شدن سازه‌ها از جمله میراث فرهنگی و سازه‌های تاریخی خواهد شد. در نتیجه ضمن لزومِ مرمت و نگهداری صحیح سازه‌های تاریخی لازم است مدیریت صحیح بر منابع آب زیر زمینی جهت کاهش و حذف اثرات مخرب فرونشست انجام شود.

همچنین هادی اللهیاری مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: با توجه به بازدیدهایی که از سال گذشته در مسجد سید داشتیم، یک شکاف از بیرون و پشت دیوار شبستانِ مسجد وجود دارد و به همین دلیل یک سونداژ در کف ایجاد و تقریبا ۴۰ سانتی متر از کف فرش مسجد را باز کردیم.

وی افزود: این شکاف عمیق است و وقتی به این میزان، سطحِ زمین شکاف باز کرده است، مطمئنا تا چند متر ادامه دارد و دلیلِ آن هم فرونشست است.

اللهیاری تاکید کرد:در اثر این فرونشست نامتقارن در جبهه شمالی مسجد به دلیل بار وارد شده از سمتِ گنبد، عوارض، بیشتر بروز پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: مطمئن هستیم که اگر برداشتنِ کف فرش‌ها را ادامه بدهیم و قسمت بیشتری را باز کنیم، این شکاف ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شاخص‌های گچی در گنبد گذاشته ایم تا حرکت سازه را رصد کنیم، گفت: معضل در رابطه با گنبد است که هم از داخل و هم از بیرون تَرَک دارد و متاسفانه آسیب جدی به بنا وارد کرده است.

مدیر گروه امانی میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: اولویت ما برای این بنا این است که از بالا ، گنبد را استحکام بخشی کنیم چون شکافی که روی بام خورده است به دلیل اینکه در فصل بارندگی هستیم، می تواند موجبِ آسیب های بیشتر به بنا شود.

به گزارش ایرنا مسجد سید، یکی از مساجد تاریخی اصفهان و متعلق به دوره قاجار است.

در سال‌های اخیر بی‌توجهی نسبت به بنای مسجد سید شرایط نامطلوبی را برای آن رقم زده، این شرایط در حالی است که آثار فرونشست چون ترک‌ها و نشست های نامتقارن نیز شرایط این مسجد را سخت تر کرده است.

پس از انتشار گزارش‌هایی پیرامون شرایط دشوارِ مسجد سید اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان اعلام کرد که در بودجه سالِ جاری ، رقم اعتباری مناسبی برای مرمت‌های اضطراری آن لحاظ کند و در همین راستا هم طی روزهای گذشته، پایش و مرمت اضطراری این بنای تاریخی را پیگیری کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا