بازی  جدید با عرصه و حریم پاسارگاد!/ چرا در عرصه و حریم اثر ثبت جهانی بازنگری می‌کنید؟!

مریم اطیابی

پژوهشگاه میراث فرهنگی با وجود مخالفت تمام کارشناسان شورای پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی چگونه مجوز بازنگری برای عرصه و حریم پاسارگاد صادر کرده است؟!این عرصه و حریم قرار است بزرگتر شود یا کوچکتر؟

شادروان دکترعلیرضا شاپور شهبازی، شادروان دکتر شهریار عدل، دکتر علی موسوی، شادروان دکتر باقر ایت‌الله زاده شیرازی؛ اینها نام بزرگانی است که بر تارک عرصه و حریم پاسارگاد تا ابد می‌درخشد.

شگفت‌آور نیست اجازه می‌دهید در عرصه و حریم اثر ثبت جهانی تجدید نظر شود؟ لابد دو فردا روزی نوبت تخت جمشید، تخت سلیمان، شوش و چغازنبیل ، شهر سوخته، باغ فین ، کویر لوت و نقش جهان و سازه‌آبی شوشتر، بافت تاریخی یزد و… است! تکنولوژی جدیدی با دقت بیشتر آمده که ما خبر نداریم؟!

چگونه از اختیارات منصب و صندلی‌تان استفاده کنید و با یک محوطه تاریخی که شناسنامۀ دوران شکوهمندی از تاریخ ایران است بازی کنید؟!

چگونه وقتی اعضای  شورای پژوهشی پژوهشکده باستان‌‌شناسی از طرح مسئله و ضرورت اجرای این کار  اقناع نشدند و با اجرای این طرح مخالفت کردند دست به صدور مجوز گمانه‌زنی زدید؟

این طرح مگر دوبار پیشتر در اداره کل پایگاه‌ها در وزارتخانه نیز مطرح نشده و در آنجا هم مردود نشده بود؟!

چگونه  نظرات کارشناسی اعضای هیات علمی پژوهشگاه را نادیده گرفتید و بی‌اعتبار کردید و  بدون رعایت تشریفات اداری مجوز گمانه زنی برای محوطه تاریخی پاسارگاد را صادر کردید؟

ایا این مطلب صحیح است که پایگاه ثبت‌جهانی پاسارگاد روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت۱۴۰۲ اجرای طرح را به جلسه شورای خود برده و تصویب کرده است؟

آن هم در حالیکه بر اساس ضوابط اداری طرح ابتدا باید در شورای پایگاه تصویب و سپس به استان و تهران می‌آمد؟ و  عجیب‌تر آنکه در  همان تاریخ مذکور مجوز پژوهشگاه صادر شده بود؟!

حال باید از مدیران و اعضای شورای پژوهشی دو پایگاه جهانی پاسارگاد و تخت جمشید حاضر در این جلسه، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و معاون میراث فرهنگی کل کشور، مدیر کل امور پایگاه‌ها و مدیر کل دفتر محوطه‌ها ، بناها و بافت‌ها پرسید چگونه حاضر به انجام چنین اقدام غیر قابل تصوری شدید آن هم علی رغم مخالفت کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی؟

چگونه می‌خواهید در  تعیین عرصه و حریم یک محوطه ثبت جهانی که به تایید یونسکو هم رسیده دخل و تصرف کنید؟ اصلا چه ضرورتی شما را به این کار وا داشته است؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا