جلیل سالاری فرصت طلایی را باخت، اوجی فرمان افزایش ضربتی تولید بنزین را صادر کرد

وضعیت صنعت پالایش نفت چنگی به دل نمی‌زند به طوری‌که حتی برنامه افزایش ظرفیت تولید بنزین امروز با نقد «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس روبرو شد و به گفته «او» حتی در صورت افزایش تولید بنزین به 130 میلیون لیتر در قالب برنامه‌های توسعه بازهم تراز تولید نسبت به مصرف هم منفی باقی خواهد ماند.

«محمدعلی زمان خانی: از سوی دیگر، با گذشت بیش از دو سال از عمر مدیریت «جلیل سالاری» در «پالایش و پخش» که در هشت سال گذشته منتقد عدم پالایشگاه‌سازی توسط دولت سابق شده بود و در ۲۵ ماه گذشته حتی کلنگ ساخت یک طرح جدید پالایشگاهی را هم زمین نزده است، وضعیت تولید صنعت پالایش روز به روز پیچیده تر می‌شود.

در این بین، مدیرعامل مدعی «پالایش و خش» حتی در احیای تقاضا برای مصرف «سی.ان.جی» در دو سال گذشته به نوعی ترک فعل کرده و با وجود سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری ساخت و توسعه زیرساخت‌های «سی.ان.جی» امروز عرضه گاز به خودروها در محدوده ۲۰ تا ۲۴ میلیون مترمکعب در روز باقی مانده و این درحالی است که بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت عرضه و توزیع «سی.ان.جی» در کشور وجود دارد.

«جلیل سالاری» در هشت ماهه نخست ۱۴۰۲ فرصت طلایی را مفت از دست داده و درحالی تراز گاز اجازه عرضه و توزیع بیشتر «سی.ان.جی» را به «پالایش و پخش» می‌داد تا از این فرصت برای کاهش واردات و بالا نگه داشتن ذخایر استراتژیک بنزین برای چهارماهه سرد سال استفاده کند عملا عرضه و تقاضا برای «سی.ان.جی» تفاوتی پارسال نداشته که حتی انجمن «سی.ان.جی» کشور مدعی کاهش عرضه این سوخت پاک به خودروها هم شده است!

از سوی دیگر پیشرفت طرح‌های پالایشی با هدف افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل از یک سو چنگی به دل نمی‌زند و از طرف دیگر رسانه کرایه‌ای حامی «پالایش و پخش» می‌خواهند اتهام منفی شدن تراز بنزین را صرفا بر گردن خودروسازان بیاندازند و این درحالی است که «پالایش و پخش» نه در حوزه فرهنگ‌سازی و نه در حوزه تولید و مدیریت مصرف بنزین جز شعار و مصاحبه‌های نمایشی و پوپولیستی خروجی نداشته است.

همزمان با مرور این تحولات، «جواد اوجی» وزیر نفت که حتی شایعه اختلافات «او» با مدیرعامل «پالایش و پخش» نقل شبکه‌های اجتماعی بوده برای احیای تولید بنزین و البته بهبود شرایط فرآیندی صنعت پالایش با تخصیص سهمیه «میعانات گازی» برای پالایشگاه اصفهان موافقت کرده است.

موافقت «اوجی» با تخصیص سهمیه «میعانات گازی» آن هم در آستانه زمستان که شاهد پیک تولید گاز پارس جنوبی خواهیم بود از یک سو پایداری تولید گاز را افزایش می‌دهد و از سمت دیگر پیش بینی می‌شود با ورود میعانات گازی به سبد خوراک پالایشگاه اصفهان شاهد افزایش ظرفیت تولید این پالایشگاه به بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز و در نهایت افزایش تصاعدی تولید بنزین در «نصف جهان» باشیم.

به‌عنوان یک منتقد، نمره تصمیم وزیر نفت برای افزایش مصرف «میعانات گازی» در صنعت پالایش در شرایط فعلی مدیریتی «پالایش و پخش»، تولید و مصرف بنزین در کشور بدون شک بیست تلقی می‌شود و باید دید با وجود فشارها برای حفظ برخی مدیران ناکارآمد و جابه جایی برخی مدیران، «اوجی» با اتخاذ چنین تصمیماتی می‌تواند شرایط را بهتر کند؟…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا