مرتفع ترین و قدیمیترین برج دوران میراث صنعتی استان کردستان در بی خبری میراث فرهنگی استان کردستان تخریب شد!

پیرو اعتراض معماران و صنعتگران حوزه میراث معماری دوران صنعتی در مورد تخریب قدیمیترین خرپاهای چوبی غرب کشور در انبار غله سنندج که به شماره 72 در مورخ 15/11/98 در فهرست آثار ملی واجد ارزش به عنوان میراث معماری دوران صنعتی ثبت ملی شده به نام مرمت توسط گروه غیرمتخصص، از محل بازدید بعمل آمد. بنا بر مشاهدات میدانی، سقف یکی از سوله های تاریخی به صورتی بسیار ناگوار بصورت ماشینی برداشته و باعث تخریب بخش زیادی از بخش فوقانی دیوارهای باربر سازه معماری شده و در این فصل بارش بدون حفاظ به حال خود رها شده که قطعاً تخریبات بیشتری را متحمل خواهد شد.

در ضلع شمالی این اثر، مجموعه آشیانه ها و برج هفت طبقه راهداری با سازه سنگی تاریخی قرار دارد که قدیمی ترین برج مرتفع دوران صنعتی استان کردستان بود. اما در کمال تعجب این برج بصور کامل تخریب و دیگر وجود خارجی ندارد. بر اساس بررسی های میدانی این سازه با ارزش که اولین سازه فلزی با کاربری معماری مرتفع استان بوده، به تازگی تخریب شده است. هنوز بقایای سازه فلزی بسیار قدیمی آن در محل باقی مانده و کامل تخلیه نشده، اما مصالح سنگی آن بیرون برده شده و مصالح برای ساخت ساز جدید در محل قرارگرفته است.
بنابر اظهارات شفاهی این تخریب با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شده است. حتی اگر میراث فرهنگی منکر این موضوع گردد، تخریب یک چنین بنای مرتفعی که در داخل بافت تاریخی مصوب سنندج قرار دارد چند هفته طول کشیده، حال سوال اینجاست میراث فرهنگی استان که این اثر را ثبت نموده و ماهیت اصلی ثبت آثار حفاظت آنها می‌باشد و همچنین با وجود نیروهای متعدد یگان حفاظت میراث فرهنگی در مرکز استان چگونه چنین تخریب آشکاری رخ داده است؟؟؟؟
با توجه به گزارشات تخریبات متعدد میراث معماری استان که با چشم پوشی میراث فرهنگی استان سرعتی عجیب و تصاعدی به خود گرفته است، لازم به ورود بسیار سریع دستگاه های نظارتی، استانداری و تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصاً وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حوزۀ حفظ و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی در خصوص کم کاری‌ و ترک فعل مدیرکل میراث استان و معاونت میراث فرهنگی آن بسیار ضروری می باشد.
لذا از معاونت محترم عمرانی استاندار که یکی از متخصصین این رشته بوده و همواره دغدغۀ احیاء بافت‌های تاریخی استان را دارند و شدیدا پیگیر مرمت و احیای این محدوده برای ساماندهی و ارتقای سطح کیفی زندگی انسانی در این بخش از شهر هستند، درخواست می گردد که حداقل مصالح اصلی نماهای سنگی به محل بازگردانده شود و از ساخت و سازهای جدید جلوگیری گردد و سازه های سنگی صنعتی-تاریخی که باقی مانده اند، مرمت و احیا شوند.
اینگونه آثار معماری میراث دوران صنعتی در دیگر شهرهای ایران با مرمت و احیا، تبدیل به مهمترین و باارزش ترین ظرفیت های شهر برای تبدیل به کاربردهای مهم فرهنگی-آموزشی و گردشگری پایدار شهری شده اند. نمونه آن سوله ها و سازه های معماری و برج چهارطبقه کارخانه چرم سازی تبریز است که هم‌دوره و همخوان با سازه های اداره کل راه داری است و تفاوت آن در این است که با توجه به شرایط محیطی، سازه های معماری کارخانه چرم سازی تبریز با مصالح آجری ساخته شده است و سازه های داخل اداره کل راه داری کردستان با سنگ و همچنین برج تبریز چهار طبقه است اما برج سنندج هفت طبقه بود. در نهایت باید گفت مجموعه سوله ها و برج کارخانه چرم سازی تبریز با مرمت و احیا تبدیل به یکی از زیباترین دانشگاه های جهان شده است و برج سنندج نابود شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا