سیم کشی فرسوده، تهدیدی بزرگ برای بازار تاریخی کاشان

بدون شک مجموعه بازار سنتی کاشان یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های مرکزی کشور است. اما متاسفانه امروزه این کانون ارزشمند و منسجم تجاری شهر در سایه نا آگاهی یا بی اعتنایی برخی بخش ها، در معرض اسیب و خطر جدی قرار داشته و بایستی تا پیش از اینکه بیش از این دیر شود در خصوص مقاوم سازی علیه حریق احتمالی،  تفکر بیشتری مبذول نمود.

حسین ذاکری : اداره برق شهرستان، رسیدگی به سیستم برق راسته های بازار را بر عهده شهرداری میداند و با این استدلال خود را معاف از توجه و رسیدگی نموده است در حالیکه طبق اظهار نظر شهردار ناحیه بازار آقای فرخیان، برق رسانی این مجموعه نیز مانند سایر معابر شهری بر عهده اداره برق شهرستان میباشد.

طبق اظهار نظر کارشناسان امر سیستم تاسیسات حال حاضر راسته های اصلی و مغازه های بازار کاشان فاقد استانداردهای لازم می باشد که مشخصا یکی از علل اصلی آتش سوزی در بناهای تاریخی، نابسامانی و فرسودگی سیستم های برق رسانی عنوان میشود.

از نظر اینجانب یکی از دستگاه هایی که فعالیت هایش با بخش میراث فرهنگی و گردشگری در هم تنیده است حوزه برق و سیستم برق رسانی است زیرا بخش مهمی از ایمنی و زیبایی بصری بافت های تاریخی در گرو توجهات اداره برق میباشد.

بخش قابل توجهی از بازار کاشان فرش فروشی یا رنگ فروشی و دارای انبارهای متعدد میباشد. در این خصوص کنترل و پایش انبارها به صورت مداوم و ارائه ضوابط استقرار انبارها، می تواند اقدام مؤثری در راستای ایمن سازی و پیشگیری از حریق در بازار بزرگ کاشان باشد.

سازمان آتش نشانی کاشان نیز اقدامات ایمنی خود را در بازار ستنی تاریخی با نصب شیر هیدرانت، کپسول خاموش کننده، آموزش ایمنی و اطفا حریق به کسبه بازار، برگزاری مانورهای عملیاتی و بازدید های ادواری کارشناسان ایمنی و پیشگیری سازمان از فضای بازارها و تقویت نماید.

با توجه به توصیفات ارائه شده تاکنون هیچ اقدامی از طرف اداره برق شهرستان در خصوص بازار سنتی کاشان صورت نگرفته است و صرفا در محافل بدون ارائه ی هیچگونه طرح پیشنهادی و شرح خدماتی مشخص، دو سناریو از طرف اداره برق برای این امر اعلام گردیده است که یک سناریو ۲۷ میلیارد تومان و دیگری ۲۹ میلیارد تومان براورد گردیده است. فلذا ایجاب میکند ضمن اخذ تصمیمی جدی برای رسیدگی به این امر خطیر، طرح پیشنهادی ارائه و کارهای رسیدگی و انجام ان با همت و جدیتی مضاعفی دنبال گردد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا