به بهانه استعفای شبانه «جواد اوجی»؛ «روابط عمومی» پاشنه آشیل بزرگ وزارت «اوجی» است/ وزیر نفت مجبور به استعفای «اجباری» می‌شود

«محمدعلی زمان خانی-انرژی نیوز»: به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان به شخص «جواد اوجی» با تمام وجود آرزو می‌کردم، «او» استعفا داده و یا به بهانه کسالت و بیماری برای ادامه حضور در وزارت نفت عذرخواهی کرده باشد اما مشخص بود که خبر استعفای «اوجی» جدی و معتبر نیست.

پس از زمستان ۱۴۰۱ و قطعی گسترده گاز صنایع، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها حتی صادرات و تزریق به مخازن نفت تقریبا کار «جواد اوجی» تمام شده بود اما «او» به واسطه راه اندازی تبلیغات گسترده بر سر مثلا راه اندازی بخشی از طرح «توسعه و تثبیت» پالایشگاه آبادان در آستانه نوروز و سپس راه‌اندازی چند حلقه چاه در پارس جنوبی به اسم بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی و سپس در بوق و کرنا کردن جهش تولید و صادرات نفت، «وقت» خرید تا امروز!

بر خلاف نظر روابط عمومی نفت که منتقدان وزارت «اوجی» احتمالا اعتقادی به نظام و انقلاب ندارند بر این باوریم که دست بر قضا منتقدان امروز عملکرد و کارنامه وزارت نفت از طرفداران و دوست داران دوآتشه کشور و انقلاب هستند که به دلیل همین علاقه و تعصب مثل آئیه‌ای که نقاط ضعف چهره را برملا می‌کند به دنبال نقد عملکرد وزارت نفت بوده و هستند و فراموش نکنیم مطالبه گری منصفانه و درست یکی از انتظارات مقام معظم رهبری بوده و است.

تراز بنزین کشور منفی شده است، وزارت نفتی که سال پایانی دولت گذشته سه میلیارد دلار بنزین صادر می‌کرد و شخص مقام معظم رهبری به دلیل صف کشیدن کشتی‌های نفتکش حامل سوخت صادراتی به ونزوئلا پیام تقدیر دادند امروز به واردکننده بنزین تبدیل شده است و بماند جمیله‌های دور و اطراف روابط عمومی وزارت نفت اعتقاد دارند کسری بنزین با «تهاتر» جبران شده است!!

در حوزه پالایشگاه‌سازی در دوسال گذشته حتی عملیات اجرایی یک طرح جدید پالایشگاهی چه توسط بخش خصوصی و چه توسط بخش دولتی و غیر دولتی کلید نخورده است و طرح‌هایی که این روزها افتتاح و بهره برداری می شوند همگی در دولت قبلی عملیات ساخت آنها آغاز و با پیشرفت بالا تحویل شده است. «پالایش و پخش» امروز گزارش بدهد ساخت پتروپالایشگاه ۱۰ میلیارد دلاری شهید سلیمانی یا ساخت پالایشگاه نفت آناهیاتا و خوزستان چند درصد پیشرفت دارد؟ چرا ساخت پتروپالایشگاه «مهر خلیج فارس» متوقف و یا دارای پیشرفت لاک پشتی است؟ آقایان نام یک طرح که در این دولت تعریف و ساخت آن اجرا شده و امروز ۵ درصد پیشرفت دارد را اعلام کنند.

در صنعت گاز وضعیت از این هم بدتر است، «جواد اوجی» در حاشیه راه اندازی چند چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفته با بهره برداری این فاز مشکل ناترازی گاز حل شده است و با این اوصاف باید امسال شاهد کمترین محدودیت گازرسانی به صنایع، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و … باشیم.

از یک سو تب گازرسانی به روستاها و شهرها فروکش نکرده، از طرف دیگر مدیرعامل پالایش و پخش قرارداد جایگاه ساخت «سی.ان.جی» می‌بندد و از طرف دیگر شرکت گاز کماکان در حال لوله‌کشی است اما ما منتقد از شمایی که مدیر وزارت نفت هستیم سوال می‌کنم در بالادستی گاز چه خبر است؟ طرح‌های فشارافزایی پارس جنوبی کلید خورده و یا پروژه‌های فشارافزایی میادین تابناک، وراوی، هما و … به نتیجه رسیده است؟ در تامین پایدار خوراک پالایشگاه هویزه خلیج فارس توفیق حاصل شده یا طرح افزایش ضربتی تولید گاز در «مناطق مرکزی ایران» به نتیجه رسیده است؟ حفاری چاه های پارس شمالی آغاز شده و یا امسال گاز «کیش» به «عسلویه» می رسد؟ گازهای سکوی فروزان جمع آوری شده یا تولید «ان.جی.ال سیری» از سرگرفته شده است؟ خط لوله انتقال گاز «سلمان» پس از دوسال تعمیر شده و گازها جای «فلر» جمع‌آوری می‌شود؟

آن قدری که در حوزه تحریک تقاضا در صنعت گاز برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری شده که در بخش تحریک عرضه اقدامی نشده و این درحالی است که از زمستان پارسال تاکنون چندین صنعت و کارخانه، پتروشیمی متان محور، نیروگاه گازی و چندین هزار روستا و شهر به جمع مصرف کنندگان گاز پیوسته و این درحالی است که ایران بار دیگر واردکننده گاز از «ترکمنستان» شده و دست آخر آقایان از واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز به عنوان «دیپلماسی انرژی» یاد می‌کنند.

درباره صادرات نفت هم اظهارنظری نمی‌کنیم زیرا در این کشور آن قدر آدم عاقل و بزرگ وجود دارد که از چم و خم افزایش تولید و صادرات نفت خبر دارد و قضاوت در این باره را به بزرگان نظام و کشور واگذار می‌کنیم.

در حوزه مدیریتی هم خبرها از شعله ور شدن آتش اختلافات بین مدیران و معاونان حکایت دارد و برخلاف دوران گذشته که تیم مدیریتی متحد الشکلی شکل گرفته بوده این روزها همه ادعای وزارت دارند و می‌خواهند زیر پای وزیر نفت را خالی کنند.

همزمان با مرور این تحولات تلخ که زیبنده صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران نیست، خبر استعفای شبانه «جواد اوجی» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و دست آخر یار گرمابه و گلستان مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت (ح-گلنار) انتشار این خبر را فیک می‌داند!

فرض این خبر فیک باشد، چه کسی از انتشار خبر فیک استعفای «جواد اوجی» سود می‌برد آن هم انتشار خبری که چند ساعت پس از اعلام لیست سفرهای خارجی مدیرکل دفتر وزارتی نفت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؟ چه کسی از این خبرها بهره‌برداری می‌کند درحالی که همه از اختلافات شدید «دستیار وزیر» و مدیرکل دفتر وزارتی باخبرند و عملا به دلیل اعتماد وزیر به دستیارش، آقای مدیرکل به یک هیچ کاره تبدیل شده است؟ پشت پرده این خبرها کیست درحالی که شمارش معکوس جابه جایی مدیرکل دفتر وزارتی آغاز شده است؟

چندماه قبل اعلام کردیم، «جواد اوجی» با این سبک مدیریت روابط عمومی وزارت نفت که با امنیتی کردن یک نقد ساده و یا نسبت این طرف و آن طرفی دادن به خبرنگاران به دنبال اثبات خود و البته ادامه ماه عسل برای خبرنگار سابقش در فارس است، نیازی به دشمن ندارد. «جواد اوجی» خیلی زود خواهد رفت چون زنگ حساب مدت‌هاست که به صدا درآمده و کف گیر هم به ته دیگ خورده است اما بدی ماجرا اینجاست که در حوزه «وزارت» دیگر هیچ رئیس جمهوری به هیچ مهندس نفتی اعتماد نخواهد کرد…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا