عجول ، در اجرای پروژه مجول !

اراضی اختصاص یافته به شرکت هواپیمایی ماهان برای ایجاد نخلستان مجول در دشت پلپلک در بستر و حریم رودخانه قراردارد.

زینب نورالدینی: طبق جوابیه‌ی رسمی که وزارت نیرو خطاب به سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص اراضی پیشنهادی جهت احداث نخلستان مدرن بر روی دشت پلپلک متعلق به هلدینگ هواپیمایی ماهان که طی تفاهمنامه‌ای در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه امسال مابین استانداری هرمزگان با هلدینگ ماهان جهت احداث نخلستان مدرن دشت پلپلک و منطقه بودنگ منعقد شده در تاریخ ۱۷ مردادماه سال جاری این وزارت پاسخ داده است که با توجه به بررسی‌های به عمل آمده مطابق کروکی پیوست اجرای این طرح بنا به قرار گرفتن افزون بر هزار و ۱۰۰ هکتار آن در بستر و حریم رودخانه، هرگونه اقدام کشاورزی و اقتصادی در اراضی فوق الذکر را کاملاً ممنوع اعلام کرده است.

اما مجریان طرح آنقدر در اجرای این طرح عجولانه عمل کرده‌اند که حتی حداقل‌های فنی و علمی کار را نیز درست رعایت نشده و تنها با اتکاء به قدرت سخت افزاری ماشین‌آلات بزرگ و احتمالاً با چاشنی رانت بدنبال از بین بردن آثار تمدن و زندگی مردمان بشکرد بوده و بجای آماده سازی بستر اجرای کاربر مبنای قانونی و ایجاد رضایت مردم و برآوردن نظر وزارت نیرو تنها به قدرت خود و همراهی مسئولان استانی متکی هستند.

واینک بشکرد این سرزمین کهن که به گواه تاریخ در حفظ و صیانت از آب و خاک این کشور ایستادگی کرده و سختی‌های زیادی دیده است ، در تاخت و تاز انسان و ماشین آلات قرار گرفته، اگر به تصویر گذشته نگاه کنیم می‌بینیم مردم بشکرد که از طریق دامداری و کشاورزی روزی می‌گذراندند و حتی قبل از سال ۵۷ محصولاتی چون خرما و مشتقات آن و صنایع دستی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کرده‌اند، این مردم دانش کافی برای کاشت، داشت و برداشت خرما دارند.

شهرستانی که با وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ فراوان، نرخ بیکاری آن توسط سازمان برنامه و بودجه بالغ بر ۵۰٪ اعلام شده است. اگر این دشت‌ها در قالب تعاونی برای روستائیان واگذار شود خارج از تصور نیست که حداقل تا ۳۰٪ مشکل اشتغال آنها حل شود، اما دولتمردان بجای اینکه چنین تسهیلاتی برای رفاه زندگی مردم تدارک ببینند با تمهیداتی می‌خواهند آنها را از حق و حقوق قانونی و مالکیتی که دارند محروم کنند و این وظیفه را به شرکت هواپیمایی ماهان محول کرده‌اند.

این شرکت با هدف ظاهری ایجاد نخلستان گونه مجول در پی تصرف بخش عظیمی از اراضی پایین دست سدجگین واقع در شهرستان‌های «جاسک و بشکرد» میباشد در طرح غیرکارشناسانه‌ای که شرکت ماهان می‌خواهد انجام دهد، بومیان در آن هیچ حقی ندارند و آنها چنین اقدامی را مغایر منافع خود و منطقه دانسته و می‌گویند که حق مالکیت آنها نادیده گرفته شده است.

هر چه طرح این شرکت پیش برود ما شاهد حیف و میل شدن منابع طبیعی زیادی خواهیم بود. به گفته کارشناس امور اراضی منابع طبیعی هرمزگان تابحال ۲هزار هکتار از اراضی بابت کشت نخل مجول و ۱۵ هزار هکتار از طریق ماده ۳ به این شرکت تخصیص یافته است ، اما برخی از منابع غیر رسمی این رقم را تا بیش از ۲۷ هزار هکتار عنوان می‌کنند.

آنچه که ما شاهدیم با این آهن‌های فرمانبردار در تاخت و تاز خود باعث تخریب مراتع و پوشش گیاهی و جنگلی کم نظیر منطقه و نابودی یکی از بکرترین زیستگاه‌های جانوری و حیات وحش در اراضی پایین دست سد جگین شده‌اند، اما محیط زیست هرمزگان با سکوت معنا دار خود و نداشتن نماینده‌ای در مجلس، نظاره‌گر قلع و قمع بی‌سابقه گونه‌های ارزشمند گیاهی و پراکندگی و شاید نابودی چرندگان، پرندگان و خزندگان این اکوسیتم طبیعی است.

البته با حضور فرماندار شهرستان بشکرد جلسه‌ای به نام هم‌اندیشی با مالکین و معارضین تشکیل و بیانیه‌ای هم صادر شده است، اما در این بیانیه نیامده که شرکت هواپیمایی ماهان در قبال تصرف این همه اراضی چه تعهدات قانونی را به مالکین خواهد داد!

اهالی با اعتراض به اینکه این جلسه بدون فراخوان جهت مشارکت عموم مالکین و ساکنین در این پهنه از مکران زمین بوده است و تعداد مالکان و ساکنان حاضر در این جلسه کمتر از تعداد انگشتان دست بوده و تنها جمعی از ریش سفیدان همان منطقه جهت هم‌اندیشی حضور داشته‌اند این در حالی است که اجرای این پروژه با نابودی اکوسیستم محیط زیست و چرای احشام دشت‌های پایین دست و ۲۵ روستای حاشیه این رود نیز اثرگذار خواهد بود و می.بایست مردمانی از این روستاها در جلسه دعوت و مصلحت اندیشی می‌شد، مردم می‌گویند ، تا مستثنیات تفکیک، حق و حقوق مردم مشخص نگردد، شرکت مذکور مجاز به ادامه عملیات تسطیح نخواهد بود.

منتقدان اجرای این طرح خواستار ارائه اساسنامه شرکت ، فرایندها، صورت جلسات و تصمیمات گرفته شده در جهت اقناع افکار عمومی هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا