کاخ گلستان؛ طلایه‌دار ملوک‌الطوایفی شدن وزارت میراث فرهنگی

حمیدرضا حسینی

چندی پیش، دیده‌بان میراث فرهنگی ایران خبر داد که مدیریت مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که قبلا برای بازدید از کاخ‌ها و موزه‌های این مجموعه، هفت بلیت جداگانه می‌فروخت، از ابتدای امسال کلیه بلیت‌ها را به صورت یکجا و اجبارا به قیمت ۴۶ هزار تومان می‌فروشد.

این، رویه‌ای است که نشان از ملوک‌الطوایفی شدن وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد و اندک اعتبار باقی‌مانده اداره کل موزه‌ها را از میان می‌بَرَد. این‌که می‌گوییم اندک اعتبار باقی‌مانده، از آن روست که این واحد سازمانی در سال‌های گذشته حتی در حدّ مشاوره نیز نقشی در عزل و نصب مدیران موزه‌های تابع وزارتخانه نداشته و در تعیین سیاست‌های کلان موزه‌ای به حاشیه رانده شده است. حال این‌که نتواند بر چگونگی فروش بلیت موزه‌ها نیز نظارتی داشته باشد، به معنی تعطیل کامل (و اعلام نشده) این اداره کل است.

ظاهرا تعداد زیاد بازدیدکنندگان کاخ گلستان در ایام نوروز و ایجاد صف‌های طولانی در مقابل بلیت‌فروشی و دشواری چک کردن بلیت‌ها در مدخل هر کدام از کاخ‌ها و موزه‌ها، مدیریت این مجموعه را به فروش یکجای بلیت سوق داده و سپس به رویه‌ای معمول در همه اوقات سال تبدیل شده است. اگر کسانی که چنین تصمیمی را گرفته‌اند، چند پرسش ساده را از خود می‌پرسیدند، احتمالا در تصمیم خود تجدید نظر می‌کردند:

۱-اگر قرار است بلیت همه کاخ‌ها و موزه‌ها یکجا خریداری شوند، پس چرا همیشه برای هرکدام از آن‌ها، قیمت جداگانه‌ای تعیین شده است؟ گفتنی است در کشورهای مختلف، فروش بلیت‌های جداگانه برای بخش‌های مختلف مجموعه‌های بزرگ، رویه‌ای معمول و به منزله رعایت حال بازدیدکنندگانی است که وقت یا پول کافی برای دیدن همه مجموعه را ندارند.

۲-فرق مجموعه گلستان با مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران چیست که آن‌ها باید بلیت‌ کاخ-‌موزه‌های خود را جداگانه بفروشند و مجموعه گلستان یک‌جا؟ چرا حتی موزه ملی ایران که فقط دو گنجینه دارد، برای هرکدام بلیت جداگانه می‌فروشد اما مجموعه گلستان با چندین کاخ-موزه، بلیت همه را یکجا به فروش می‌رساند؟

۳-مدیریت کاخ گلستان می‌تواند از بین صدها بنا و موزه تحت مدیریت وزارت میراث فرهنگی، حتی یک مورد را نشان دهد که قیمت بلیت آن ۴۶ هزار تومان باشد؟ (بلیت تخت‌جمشید ۵ هزار تومان و مجموعه میدان نقش جهان با سه بلیت جداگانه مجموعا ۱۵ هزار تومان است) کاخ گلستان چه ویژگی‌ای دارد که ورودیه‌اش باید چندین برابر بزرگ‌ترین موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی کشور باشد؟

۴-هیأت وزیران (در دولتهای قبل) به سختی با افزایش بلیت موزه‌ها و بناهای تاریخی موافقت می‌کرد و علت آن نیز، نگرانی از خارج شدن موزه‌ها از سبد مصارف فرهنگی قشرهای ضعیف جامعه بود. وگرنه هر عقل سلیمی می‌داند که قیمت ورودیه مجموعه‌های عظیمی مانند تخت جمشید، پاسارگاد و تخت سلیمان نمی‌تواند پنج هزار تومان باشد. با اقدام اخیر مدیریت کاخ گلستان، اگر افراد یا خانواده‌ها در شرایط بسیار دشوار اقتصادی بضاعت کافی برای پرداخت یک‌جای همه ورودیه‌های کاخ گلستان را نداشته باشند و از دیدن این مجموعه صرف نظر کنند، مسؤولیت تبعات فرهنگی آن برعهده کیست؟

اقدام مدیریت کاخ گلستان، افزون بر اجحاف به بازدیدکنندگان این مجموعه، یکپارچگی سیاست‌ها و رویه‌های وزارت میراث فرهنگی و اقتدار سازمانی اداره کل موزه‌ها را به چالش کشیده است و پیامدهای ناخوشایندی را برای این وزارتخانه به همراه خواهد داشت. کافی است به یاد آوریم که در سال‌های گذشته، کاخ گلستان تا چه حد خبرساز بوده و با برخی اتفاقاتی که در آن افتاده است، چه حاشیه‌هایی را برای وزارت میراث فرهنگی به‌وجود آورده و چه هزینه‌هایی را روی دست آن گذاشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا