آیا مفاد کنوانسیون معلولان در دادرسی رعایت شده؛ محکومیت فرد دارای معلولیت به اعدام

خبرها حاکی از محکومیت منصور دهمرده به اعدام به اتهام افساد فی‌الارض است.

این شهروند استان سیستان و بلوچستان دارای معلولیت جسمی است که در پی اعتراضات اخیر در زاهدان بازداشت و به اتهام افساد فی‌الارض محاکمه و به اعدام محکوم شد. محاکمه‌ای که سوالات بی‌جواب بسیاری بر جای گذاشته است.

با توجه به معلولیت جسمی دهمرده آنچه که مورد پرسش است، رعایت مفاد کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت ۲۰۰۶ است که اتفاقاً دولت جمهوری اسلامی ایران نیز آن را امضا کرده و حتی در چهارچوب اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی به تصویب نمایندگان ملت و امضای رییس جمهور نیز رسیده و مستند به ماده ۹ قانون مدنی در حکم قوانین عادی کشور است.

مواد ۱۲ و ۱۳ این سند معطوف به برابری در پیشگاه قانون و دادرسی عادلانه است. صرف‌نظر از کلیه حقوقی که متهمان به موجب قانون آیین دادرسی کیفری دارند آیا بستر لازم برای تحقق فرصت برابر با سایر متهمان به واسطه معلولیت نام‌برده در روند دادرسی رعایت شده است؟

آیا ضابطان و قضات رسیدگی کننده به اتهام از آموزش‌های لازم برای نحوه تعامل با افراد دارای معلولیت برخوردار بوده‌اند؟ آیا مطابق با ماده ۵ قانون کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت تدابیر ویژه‌ای که برای تسریع یا دستیابی به برابری عملی افراد دارای معلولیت ضروری است، در روند دادرسی از بدو امر تا انتها رعایت شده است؟

آیا همسان‌سازی متعارف و انطباق شکلی در فرایند دادرسی در خصوص دهمرده رعایت شده است؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا